Tijdens onze reis in Duitsland en Oostenrijk hebben wij problemen ondervonden tijdens het klimmen in de bergen met onze Chrysler.
We reden 120 km per uur maar tijdens het klimmen zakte de snelheid snel naar 60 km. Ook het terugschakelen of meer gas geven, hielp niks. De snelheid bleef maar zakken.
De auto was niet zwaar beladen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan?
Kan iemand ons helpen. Het was enorm schrikken!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geef eens wat meer info.
Hield de motor in en wat deed de temperatuur.
Begon die te stotteren of te bokken?.
Benzinefilter zit waarschijnlijk bijna dicht
Zo'n vaart zal het wel niet lopen met deze auto. De motor is niet echt fors voor deze zware auto. Ik denk dat het gewoon ligt aan de belading, ook al was het niet teveel. Het is nu eenmaal krap bemeten een 2,4 liter voor al die kilo's.
Sytze
[quote=primera p11]Geef eens wat meer info.
Hield de motor in en wat deed de temperatuur.
Begon die te stotteren of te bokken?.[/quote]
De temperatuur bleef gelijk.
De auto bokte of stotterte niet.
Alleen bij het gas geven, reageerde de motor daar niet op door in snelheid te verhogen.
Olie filter was net vervangen. En er is een nieuwe pollenfilter ingekomen.
De auto heeft nog maar 92.000 km op de teller en is altijd dealer onderhouden.
Snap dan niet waarom een 2.4. zo,n gewicht bij her bergklimmen niet kan trekken.
17 jaar
Terugschakelen naar een lagere versnelling?
Zelfs bij relatieve kleinere hellingen als de lange 7% in Frankrijk zal de motor in de 5e versnelling veel moeite hebben om de snelheid erin te houden.
Regel is dat je naar een lagere versnelling teruggaat waarin de motor in het goede koppel bereik nog iets wil accellereren .
In die versnelling ga je ook weer naar beneden, voetje van het gaspedaal, afremmen op de motor.
Dit is ok beter voor het koelsysteem, doordat de motor in en lagere versnelling draait en minder belast wordt, meer toeren maakt en dus het koelwater beter circuleert.
Een diesel heeft meer aan zijn hogere koppel, een benzine motor moet het van hogere toeren hebben, en 2.4 voor een dergelijke massa is inderdaad niet veel.
Cor
[quote=bevertjes06]Tijdens onze reis in Duitsland en Oostenrijk hebben wij problemen ondervonden tijdens het klimmen in de bergen met onze Chrysler.
We reden 120 km per uur maar tijdens het klimmen zakte de snelheid snel naar 60 km. Ook het terugschakelen of meer gas geven, hielp niks. De snelheid bleef maar zakken.
De auto was niet zwaar beladen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan?
Kan iemand ons helpen. Het was enorm schrikken!!![/quote]
Terugschakelen hielp dus niet? Ook niet in derde??
Met zulke zware autos en relatief lichte motoren moet je soms terug naar de 2.
Als tie niet bokt of inhoud, dan is het verhaal van Cor en Sytze van toepassing.
17 jaar
Waarom denk je dat ze hem ook met een 3.3 v6 ontworpen hadden? Dat zijn maar liefst 2 panda's meer dan een schamele 2.4! Zelfs dan nog moet je inleveren in de bergen.
[quote=sytze]Waarom denk je dat ze hem ook met een 3.3 v6 ontworpen hadden? Dat zijn maar liefst 2 panda's meer dan een schamele 2.4! Zelfs dan nog moet je inleveren in de bergen.[/quote]
Origneel is de voyager niet ontworpen met een 2,4 en een 3,3 v6 maar met een 3,8 V6 voor de US and A maar omdat dit in Nederland te ''grote'' motor zoud zijn is de 3,8 V6 naar een 3.3 V6 ''verkleint'' en voor de zuinige rijders een 2,4 motor maar waar voor die er is ???? Motor is net genoeg voor de auto, veel klanten stappen hier door ook snel over naar een 3,3 V6 of een 2,5 of 2,8 CRD.
je mag blij zijn dat je een handgeschakelde uitvoering hebt, een automaat was je d#r nog bij warmgelopen ook, die had zoveel slip(warmte) in z'n bak gekregen dat ie dat nooit had kunnen terugkoelen. Auto is idd zwaar ondergemotoriseerd, een pt cruiser met dat blok is nog niet vooruit te branden, typisch nederland om zo'n licht blok te gebruiken ivm verbruik, maar in de praktijk moet ie zo hard werken dat ie duurder is dan de 3.3ltr. dus niet weer op vakantie naar berggebieden of gewoon langzaam rijden of 1 met een echte motor d'r in kopen.
Hallo, heb 7 jaar een 2,4 op LPG gereden, naar Karinthië, met een Knaus caravan er achter van 1100kg.
Als je de berg op rijd schakel je zolang terug dat de motor op ongeveer 3000 toeren blijft draaien, desnoods naar 1 op een 15% helling met caravan, nooit meer dan half gas geven op een lange helling, moet je meer gas geven terug schakelen. Dan rijd je ook niet zo makkelijk iets stuk, en blijven zeker op LPG je kleppen langer heel. Heeft het 300.000 km volgehouden, een keer klepzittingen moeten vervangen. We reden 3 a 4 keer per jaar naar Karinthië.
Rijd nu een Voyager CRD 2,5, heeft beter koppel, maar kost ook 20,- meer per rit.
Groeten Willem
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar