close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Pt Cruiser: Bonkend geluid bij voorwielen

Bouwjaar: 2000

Sinds kort heb ik last van een bonkend geluid wat ergens bij mijn "voorwielen" vandaan moet komen .Het is een geluid wat in de loop der tijd wat erger is geworden,en het gebonk is afhankelijk van de snelheid van de wielen.
Als ik rond de 60 km/h rijd is het gebonk het best te horen,
maak ik dan een bocht naar rechts dan blijft het geluid goed waarneembaar,met een bocht naar links wordt het beduidend minder.
Het lijkt mij iets van een lagerprobleem ,maar welk type of soort lager het zou kunnen zijn weet ik niet.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft gehad ,of die mij kan vertellen wat de oorzaak is .En ook of dit zelfstandig te verhelpen is .

Alvast bedankt...André van der Luijt

Geplaatst door

luijta (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rubbers van de ophanging veel voorkomende kwaal bij de cruiser.
Kosten niet veel en binnen een uurtje vervangen.

yvo12382 0
badge

18 jaar

Ik weet niet of het op de PT Cruiser van toepassing is,
Maar ik had het zelfde bij de Voyager.
Daar was een kogel in de rechtopstaande stabilisatorstang versleten.

Wolter12299 0

18 jaar

Na wat speurwek er toch achter gekomen wat het probleem veroorzaakte.Het bleek mijn rechter voorwiellager te zijn.
Ik ben er achter gekomen door mijn wiel eraf te halen en een stalen staaf tegen het lagerhuis te houden en deze vervolgens tegen mijn oor te zetten.Iemand anders is in de wagen gaan zitten en heeft de auto in een versnelling gezet en heeft gas gegeven waardoor de aandrijfas (alleen rechts) ging draaien.Het zelfde "gebonk" was toen bij dit lager weer waar te nemen.Ter kontrole het linker lager ook nog beluisterd maar daar heb ik niets bijzonders kunnen constateren.
Ik heb een nieuw lager bij de dealer besteld (ca 116 Euro)en heb deze zelf vervangen .Een pers had handig geweest maar was niet noodzakelijk.Het oude lager was er redelijk eenvoudig uit te tikken.Het nieuwe lager ging ook redelijk gemakkelijk weer in het lagerhuis .Als er een kijkt of het lager recht zit en de ander tikt deze erin ,is het goed te doen .De holle as (waar uiteindelijk je drijfstang weer doorheen gaat )heb ik er met een draadeind ingetrokken.
De bouten van de draagarm heb ik van tevoren gemerkt.zodat alles weer op dezelfde stand terug gezet zou worden.
Met de proefrit was het gebonk weg en rijdt meijn PT Cruiser weer als vanouds.
De draagarmrubbers heb ik nog wel bekeken en zagen er inderdaad niet meer 100% uit .Ik zal dit in ieder geval in de gaten houden.

Nogmaals bedankt voor de reakties.

Groeten...André van der Luijt

luijta 0

18 jaar

Goed verhaal Andre, ik snap nu ook hoe het werkt.
Tot ziens bij de volgende klus.

van Looijen 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.