Chrysler Voyager: checken afstellingen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5i

Is het zinvol cq.raadzaam om mijn chrysler met km stand 230000 een keer aan diagnoseapparatuur
te hangen om zo bep. afstellingen te controleren.Alles wordt electronisch geregeld maar kunnen er toch bep. afstellingen verlopen en afgesteld worden .De auto houdt af en toe een beetje in bij warme motor tijdens het optrekken.Starten en stationair gaat allemaal goed.Hij doet het ook maar af en toe.
Ik heb de bougiekabels en de verdelerkap/rotor al vervangen met originele onderdelen.Ik bemerk
wel enige verbetering maar 100% is het nog niet.

w.verlijsdonk

Geplaatst door w.verlijsdonk (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

vd Lans (0) PRO, 17 jaar geleden

Kan zeker geen kwaad om te kjiken of er geen foutcodes in staan.

VoWi (0), 17 jaar geleden

Bij mijn voyager 2.5 I uit 1994 kun je de foutcodes ook uitlezen via het contactslot.
Ik neem aan dat het bij een 1993 ook kan.
Dit gaat alsvolgt.
* contact achtereenvolgens: AAN, UIT, AAN, UIT en uiteindelijk weer AAN doen.
Dan kun je via het knipperen van het lampje gaan tellen.
Hij knippert achter elkaar het eerste cijfer (Bijvoorbeeld: 2 x knipperen = 2).
Dan is er even pauze en gaat hij het tweede getal knipperen (bijvoorbeeld 3x knipperen = 3)
Dit is dan samen foutcode 23.
Vervolgens gaat hij weer verder, etc.
Het is even goed opletten en gelijk opschrijven maar werkt perfect.
NB: de laaste code is 55 die hij aan zal geven. Dit wil zeggen dat hij klaar is met uitlezen.

Eventueel als je de foutcodes hebt kan ik het hier in mijn Haynes boek (vraagbraak) nakijken wat het betekend.

Vr.Gr.
Ed

VoWi (0), 17 jaar geleden

De beschrijving voor het uitlezen en de beschrijving van codes kwam ik ook nog tegen op internet en heb ik even gekopieerd en hieronder inkeplakt.
Veel succes!

Reading Computer Codes

On 1991 to1997 models ( 1984 to 1986 V6 models as well as 1998 to 2002 follow ) you have a way of reading for fault codes which can be accessed without any scanners like other models by reading how the check engine light flashes. Start by turning the ignition key to the last stop before it starts, on and off three times within 5 seconds ending in the on position on the third time, ( i.e. on, off, on, off then on and hold ). The check engine light will start to flash quickly with a small pause in between then a medium pause to indicate the next number in the to digit number and then a long pause before the next set of flashing for the next code. If all is well you will get a code 55 which would read like this: 5 fast flashes, medium pause then a further 5 flashes. This is how all codes end with is this 55 code if you have air conditioning or with a code 33 without and any other codes would have been before it separated by a long pause. The codes will remain after this test so you can cycle through it as many times as it takes to read them. After a problem has gone the code will be removed after 50 on off key cycles or if the battery left disconnected over night which will cause a code 12 though.


Code Description Most likely reason
11 No crank signal to computer. Fault in wiring between crankshaft position sensor (CPS) and ECM ( PCM or computer ) or faulty CPS.
12 Battery disconnected. Battery or power to the ECM disconnected in the last 50 key cycles.
13 MAP Sensor. No change in Manifold Absolute Pressure (MAP) between engine off and on. Check circuit and MAP sensor.
14 MAP Sensor. MAP sensor voltage too high or low. Check circuit and sensor.
15 Speed sensor or circuit. No signal detected from speed sensor. Check circuit and sensor.
17 Engine running too cold. Wrong or faulty thermostat. Check also sensor and circuit for fault.
21 Oxygen sensor or circuit. O2 sensor or wiring faulty.
22 Coolant sensor or circuit. Check temp sensor and wiring.
23 Intake air temp or circuit. Check air temp sensor and wiring.
24 Throttle Position Sensor (TPS) Check TPS sensor and wiring.
25 Idle Air Control circuit (IAC) Check IAC sensor and wiring.
26 Injector circuit resistance. Peak injector current has not been reached or injector circuits have resistance
27 Fuel injector control circuit. Will need specialist diagnostics.
31 Evaporative control circuit. Fault in fuel evaporative control circuit or hoses.
33 Air conditioning clutch relay. Wiring to A/C clutch fault.
34 Cruise control circuit. Fault in circuit.
35 Cooling fan relay. Check relay and circuit.
36 Air switch solenoid circuit. Air switch solenoid circuit (non-turbo) or the waste gate solenoid on turbocharged models
37 Torque converter clutch. Needs specialist or dealer diagnostics.
41 Alternator field switch. Switch not operating correctly and check charging system.
42 Automatic shutdown relay. Check relay and circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
43 Misfire. Misfire in one or more cylinders.
44 Battery temperature sensor. Needs specialist or dealer diagnostics.
46 Battery over voltage. Check charging system.
47 Battery under voltage. Check charging system.
51 O2 detects lean mixture. Check sensor and circuit and for vacuum leaks.
52 O2 detects rich mixture. Check fuel injection system and sensor.
53 Powertrain Control Module. PCM (ECM) fault. Needs specialist or dealer diagnostics.
54 Distributor sync pickup. Change sync sensor in distributor.
55 End of code. Trouble codes finished or none recorded.
61 BARO solenoid BARO solenoid failure
62 Emissions reminder. Emissions maintenance reminder. Needs specialist or dealer diagnostics.
63 Controller failure. EEPROM write denied. Needs specialist or dealer diagnostics.
64 Flexible fuel sensor. Flexible fuel (methanol) sensor indicates concentration sensor input more/less than acceptable voltage
65 Manifold tune value. Manifold tune valve solenoid circuit open or shorted
66 TCM to PCM failure. No message from the Transmission Control Module (TCM) to the Powertrain Control Module (PCM)
72 Catalytic converter circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
76 Fuel pump bypass relay circuit. Needs specialist or dealer diagnostics.
77 Cruise control system. Check power to cruise control solenoids.

w.verlijsdonk (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de tip.Ik had er wel van gehoord maar dacht dat het alleen voor de nieuwere types van toepassing was.
Ik ga het spoedig proberen en laat via deze site wel weten of het is gelukt.
Gr Wim

w.verlijsdonk (0), 17 jaar geleden

Het werkte perfect en ik heb de volgende codes gevonden.
-No 12=Battery disconnected in the last 50 key turns.
-No 21=Oxygen sensor or circuit,O2 sensor or wiring faulty.
-No 33=Arconditioning clutch relay,wiring to A/C clutch fault.
-No 55=end of code.Trouble codes finished or non recorded.
Wat betreft de eerste code kan het kloppen want ik heb enkele weken geleden de accu losgekoppeld
met het verwijderen van de dynamo voor revisie.
No.21 betekent misschien vervangen van de lambda-sonde.
No.33 lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik geen airco heb.
No.55=einde test.
Rest me nog een vraag:Als ik bijv. de lambda sensor zou vervangen is dan gelijk de melding
gereset(als het tenminste de oorzaak is) of moet je die laten resetten in een garage?

VoWi (0), 17 jaar geleden

Ik heb zelf de codes: 17, 32, 51, 55.
17 kan kloppen omdat ik in mijn termostaat rand een gaatje heb geboord omdat hij anders af en toe te heet werd (tip van een problemcar abonnee).
32 staat niet in bovenstaande lijst maar wel in het boek, en heeft te maken met EGR solenoid circuit or EGR system failure. dit laatste heeft dan met air;fuek ratio te maken.
32 kan dan volgensmij relatie hebben met 51: Oxygen sensor.
Vandaar dat ik een nieuwe heb gehaald bij de dealer (ruim honderd euries).
Ik moet hem er nog wel opzetten. Hij zit achter de motor op het spruitstuk.

Nu zie ik dat jouw code 21 ook met de oxgen sensor te maken heeft.
Maar jij noemt het lambda sonde. Is dat het zelfde?
Ja en ook ik heb dat hij, voral op benzine, nog al inhoude en stoterig rijd.
Op LPG rijd hij stukken lekkerder. En hij is erg lui geworden. Bij doortrappen duidelijk een geluid dat hij wel lucht krijgt maar geen brandstof genoeg. Ik bendus erg benieuwd naar de resultaten als ik hem vervangen heb.
En volgens mij is met het uitlezen tevens het e.e.a. gereset. Zo ging eerst telkens mijn lampje branden "checj engine" en nu even niet meer.
Ben tevens beniuwd hoe het bij jouw verloopt.

Gr.
Ed

w.verlijsdonk (0), 17 jaar geleden

Oxygen sensor is inderdaad hetzelfde als de lambda-sonde.Ik heb melding 21 wat volgens mij betekent dat
de sensor defect is,terwijl 51(lean mixture)duidt op een arm mengsel wat wel wordt doorgegeven door de
oxygen sensor aan de computer maar wat volgens mij duidt op een ander probleem waardoor het mengsel
niet rijker kan worden afgeregeld door bepaalde oorzaken.
Ik heb een afspraak gemaakt in een garage voor volgende week om te checken middels diagnoseapparatuur
of het een en ander mis is,misschien kan ik je dan meer vertellen.
Gr.Wim

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Ik ben naar de garage geweest en inderdaad kreeg die dezelfde foutcode.Na controle van de O2 sensor(lambda sonde) bleek deze toch wel te regelen.Dit kun je met de juiste diagnoseapparatuur weer wel controleren en met de contactsleutelmethode niet.Waarom de foutcode toch erin staat is onduidelijk.Misschien heeft de sensor een keer gehaperd en is de code alleen maar opgeslagen en wordt die na een tijdje weer gereset.Duidelijk is wel dat je niet zomaar meteen iets moet gaan vervangen als je met de contactsleutelmethode een foutcode ontdekt.

VoWi (0), 16 jaar geleden

Zoals ik al vertelde had ik al een nieuwe O2 sensor aangeschaft. Geen overbodige luxe in mijn geval. Vorige week zaterdag ben ik er maar eens ondergekropen. De sensor zit namelijk aan de achterkant van de motor op het spruitstuk. Van bovenaf voel je hem wel zitten maar je kunt hem haast niet zien.
Ik zag al gauw dat bij de oude de draden zover heen waren dat ze blank/open lagen. Met een steeksleutel kreeg ik hem niet los, dus oude draden doorgeknipt en een pijpsleutel erop gezet. Dit lukte. Oude sensor eruit gehaald. Zag er niet uit overigens. De nieuwe O2 sensor dacht ik even met een steeksleutel stukje voor stukje er in te draaiene, maar dat lukte mooi niet. Dat wringt en dan wil hij niet draaien. De pijpsleutel was niet mogelijk vanwege de stekker. Toen maar een oude ringsleutel gepakt en deze door de midden geslepen zadat hij lekker kort was om een slag te kunnen maken. Ook door de ringsleutel past natuurlijk de stekker niet, dus ook de 'ring' doorgeslepen zodat ik een gleuf had om de draad doorheen te doen. En ja hoor! ik heb hem erin gekregen.
Ennnnn, hij loopt stukken soepeler en pittiger (hij kwam voorheen moeilijk op gang).
Zo, binnenkort de bougies controleren, olieverversen, filters vernieuwen en we kunnen van de zomer naar Noorwegen.
Ga ook denk ik de kleine schokbreker achter het motorblok vernieuwen (het rubbere blok aan de voor onderzijde heb ik al eens vernieuwd) omdat de motor nogal heen en weer klapt met snelheid inhouden en gasgeven (vooral op benzine).

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Mijn auto heeft het eigenaardige verschijnsel om zo nu en dan ineens stotterend te lopen.Vooral bij het optrekken houdt hij dan in.
Hij kan ook ineens weer lopen als een zonnetje.Het verschijnsel doet zich altijd voor bij warme motor.
Zoals ik al heb verteld heeft mijn garagebezoek niet veel opgeleverd.Volgens de testkast werkte de O2-sensor maar op dat moment liep de auto ook goed.Gisteren heeft hij de de hele terugweg van onze vakantie stotterend gelopen.Ik wacht nu tot hij weer goed loopt en dan wil ik de O2-sensor loskoppelen en kijken hoe hij dan loopt.Ik denk namelijk dat de O2-sensor zit te vervelen ook gezien het feit dat de foutcode in de computer aanwezig is.
Ik zou wel eens willen weten hoe de coputer omgaat met een defecte O2-sensor.Is er een soort noodloopregeling en hoe regelt hij dan de mengverhouding?Ik denk dat er niets anders op zit dan hem te vervangen.
Ik hou je welop de hoogte van de ontwikkelingen.
Gr.W.Verlijsdonk

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Heb vanavond het brandstoffilter onder de auto vervangen.Het oude filter zat dus toch potdicht .
Hij loopt weer als een zonnetje zonder horten of stoten.Nooit gedacht dat je van een verstopt
brandstoffilter zulke rare verschijnselen kunt krijgen en dan bedoel ik het op het ene moment
goed lopen en dan na een tijdje weer met horten en stoten.Ook de foutcode met betrekking tot de lambda-
sonde (no.21) kan misschien wel hieruit verklaard worden.De motor loopt op een arm mengsel terwijl de sensor
dit wel doorgeeft aan de computer maar hij de mengselverhouding niet bijgeregeld krijgt door een gebrek
aan brandstof.Het is allemaal mogelijk,ik weet het ook niet zeker maar het belangrijkste is dat hij weer
fatsoenlijk loopt.
Ik zal je langs deze weg wel op de hoogte houden van wat ik zoal hobby met mijn Voyager.Misschien
zijn er wel bruikbare weetjes bij,net zoals ik regelmatig deze side zal bezoeken van ervaringen van jou.
Met die lui in de garages kom je meestal niet verder.Ik heb het gevoel dat ze je liever zien komen
dan gaan met zon "oude bak".
Gr W.Verlijsdonk

VoWi (0), 16 jaar geleden

Goed idee, om zo af en toe te communiceren. Zo komen we allebei weer wat meer te weten.
Eventueel kan ik ook eens iets voor je opzoeken in het Haynes boek dat ik heb. Ik ben geen ster in mijn Engels maar na een paar keer lezen kom ik er meestal wel uit.
Overigens is dit een geweldige site. Zo'n 5 jaar geleden heb ik deze site ontdekt omdat ik toen problemen had met te hoge motor temperatuur van de voyager, ook nog na een koprevisie. Ben toen geweldig geholpen aan een oplossing (is ergens terug te vinden op de site).
Ik vind het wel leuk dat hobby'en en bovendien noodzakelijk om de boel betaalbaar te houden. Vooral met meerdere auto's (Ford Taunus uit 1977, Mazda MX 5 uit 1990, Fiesta uit 1981, Cuore uit 1988, Voyager uit 1994, 2x Ford Escort uit 1974 waarvan ik er nu eindelijk 1 ga restaureren).
Tot horens, gr. Ed

Bert1210 (0), 16 jaar geleden

ja bij mij was dat ook het geval hat 2 foud codes labda en dynamo maar keerde steets terug naa het wizzen van de codes
maar de labda was al vervangen (duur) en de dynamo is nagemeten
na het vervangen van de campoeter waren de meldingen weg
de compoeter was niet zo duur 50euro
wat ook erg belangrijk is het vacuum systeem en klepjes ertussen
hij loop nu weer toppie

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat ik eruit ben.Het probleem van na het starten bij warme motor(inhouden)verdween nadat ik de lambdasonde had losgekoppeld.Ik heb ook een foutcode in mijn computer(21 lambdasonde) dus de lambdasensor
zal toch wel versleten zijn.Misschien dat kort na het stilzetten van de motor de temp.in het uitlaatspruitstuk even doorstijgt en de sensor raar gaat afregelen.Volgens mij kun je beter zonder lambdasensor rondrijden dan met een defecte omdat de computer dan overgaat op een soort van noodloop terwijl als de sensor raar afregeld
krijg je rare verschijnselen zoals het varieren in toerental.Ik ga hem zo snel mogelijk vervangen.

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Hoe kun je trouwens de foutcodes wissen.Volgens mij gaat dit automatisch na zoveel keer het contactslot gedraaid te hebben.De dynamo heb ik trouwens laten reviseren en het PCV klepje heb ik ook al vervangen.
Het vacuumsysteem is ook dicht en dat is behoorlijk belangrijk volgens mij want ze reageren er meteen op als dit niet in orde is.Mijn indruk is dat het gevoelige motoren zijn op verschillende punten.De bougiekabels en verdeler zijn ook al zon gevoelig punt,waarbij het belangrijk is die door origineel te vervangen.Misshien
komt het wel omdat de 2.5L motoren zo geknepen zijn .95 PK uit een 2.5L blok is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven.Als er dan iets niet helemaal in orde is en je verliest hierdoor wat vermogen dan merk je dat
meteen.

Bert1210 (0), 16 jaar geleden

Gewoon de accu los halen en evenwachten
tip van chrysler
maar inderdaat beter geen labda dan en rotte
het atvies is ook hem naar 150000 te vervangen
i.v.b storingsgevoeligheid
zit wel erg vast maar bij nood heb ik een zwarren pijpsleutel met en sleuf er in voor de draden
kan geleend woorden

w.verlijsdonk (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor het aanbod maar als je in de machinebouw zit lukt het me wel om zoiets te versieren.Welke maat is het trouwens?
Gr.W.Verlijsdonk

Bert1210 (0), 16 jaar geleden

22m/m

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.