Hallo,
Sinds een maand ben ik in het bezit van een 2e hands Chrysler met 110.000 km op de teller. De afgelopen maand heb ik uiteraard veel gereden (2500-3000 km denk ik). Er waren tot dusverre geen problemen of bekende mankementen.
Welnu, rij ik 30min geleden na een rit van 45min rustig naar huis zonder rare dingen te hebben gedaan, valt de motor uit. Ik heb absoluut geen kennis van auto's maar ik zal proberen uit te leggen hoe en wat.
Ik trek na een bocht rustig naar de 50. Vlak voordat ik gas loslaat (volgens mij) slaat de motor compleet af en gaan er drie lampjes tegelijk aan (geen knipperende): elektronischegasbediengsfout (rode bliksemschicht); motormanagement probleem (gele motor); te lage oliedruk (rode olievulding). Eigenlijk viel de motor niet direct uit, maar kon ik nog een tel gas geven, maar dit voelde niet soepel waarna ik direct gas losliet en de motor daarna is uitgegaan zonder dat ik het doorhad. De auto verloor (uiteraard?) stuurbekrachtiging. Nadat hij veilig stilstond heb ik de auto compleet uitgeschakeld (dus versnelling naar P) en de motor opnieuw proberen te starten. De motor 'bewoog' wel maar starte niet. Ik kan nie plaatsen of de start normaal leek of dat het niet soepel ging zoals normaal. Binnen 2sec heb ik de auto uitgezet: wanneer ik het contact in ON zet gaat het motormanagementlampie aan, uit (zoals normaal) en terug aan. Ik heb niets raars kunnen zien aan de auto, maar heb ook niet onder de motorkap gekeken aangezien het al te donker was.
Ik heb nog Bovag dus maandag onofficiële verkoper bellen. Morgen dan maar ANWB bellen denk ik. Dit is allemaal nieuw voor me.
Wat adviseren jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zolang je garantie hebt, eerst maar eens afwachten wat de verkoper zegt.
Auto moet naar de verkoper toe. Dat kun je - als je lid bent - door de ANWB laten doen.
Maar als dit een defect is dat onder de garantie valt, dat valt het ophalen door de verkoper daar ook onder.
Hoi, ik heb hetzelfde probleem nu met mijn Chrysler. Hoe is het bij jou opgelost?
8 maanden
@stoeprad, oei, dat is 13 jaar geleden. Zoveel is al gebeurd / kapotgegaan in al die jaren dat ik hem nog steeds heb. Ik gok dat het de powerbox was die er nog op zat. Die heeft de verkoper er afgehaald en toen was het opgelost.
Het beste is je motor uitlezen. Uit ervaring weet ik dat de motor veilig afslaat wanneer dit fouten geeft: beide sensoren kapot van camshaft en crankshaft, een te hoge/ongeldige reading van de uitlaatdruk, verschil in druksensoren tussen uitlaat en verwachte turbodruk. Oorzaak is vaak een kapotte sensor, maar kan ook een onderliggend probleem zijn: uitlaatlek, turbolek, metaalschilfers op de sensoren (zijn vaak magnetisch), etc.
8 maanden
Hoi Angelo, dank voor je snelle reactie! Ik ga lekker verder zoeken en inderdaad alle sensoren en stekkers controleren. Ik krijg alleen de code U0100 maar zal hem eerdaags nog even met een professionele Autel tester uitlezen.
Thanks anyway!
8 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300C of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar