auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Neon: Chrysler Neon Kokende motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0I

Onze Chrysler Neon, 2.01I 16V 5-SP, LPG/EUR95, uit Oktober 2000 heeft een raar probleem met de motortemperatuur; zo nu en dan kookt die: hier het verhaal en hopelijk zijn er mensen die ons een beetje op het rechte spoor krijgen weer...

De chrysler heeft last van een kokende motor, zo nu en dan...radiateur is vervangen, thermostaat is verwijderd (bij 1e conclusie kokende motor) om te bekijken of het hier aan lag (thermostaat was overigens wel defect en is tot op dit moment nog eruit), ventilator bleek niet aangesloten en is door mij opnieuw aangesloten en doet het weer. 2 weken probleemloos met de auto gereden, behoorlijk wat file gereden en temperatuur bleef mooi laag zelfs in het blauwe van de meter. Na 2 weken kookte spontaan de auto weer op de snelweg (dus meer dan genoeg rijwindkoeling), water nagekeken slangen nagekeken, verwarming werd mooi warm dus hebben we onze terugreis erop gewaagd aan het einde van de dag (we waren ongeveer 200km van huis), terugreis heeft de auto 160kilometer lang mooi koel gereden en spontaan ging die weer koken, verwarming opengedraaid werd warm en de temperatuur zakte en we zijn thuis gekomen. Auto nagekeken en een busje met dichtmaakspul (weet even niet hoe het heet) in het systeem gegooigd, auto behoorlijk lopen uitdagen maar temperatuur bleef mooi gelijk en kookte niet, wederom anderhalf a 2 weken later (terwijl ik behoorlijk wat file en stadsverkeer heb gereden) is die vlak na het verlaten van de snelweg weer gaan koken (80km weg), we zijn thuis weten te komen en zagen dat de auto behoorlijk wat water eruit gooide op de parkeerplaats. Dag erna waterniveau bijgevuld en probleem leek verholpen tot enkele dagen later hij weer ging koken (stadsverkeer) verwarming open gegooid maar deze blijft opeens LAUW, als ik de airco aanzet daalt de temperatuur gelijk, gestopt en slangen gevoeld terwijl de meter nog kookniveau aangaf, de slang van de radioteur naar de motor zit vol met water (hard tijdens inknijpen), de slang vanaf motorblok naar radiateur is leeg, dus lijkt het erop of het water niet rond gepompt wordt. Het reservoir van het water zit voldoende vol.

In grote lijnen is dit het probleem, rare is dat wanneer we de motor afzetten (kokend of niet) hoor je enorm veel luchtbellen in het water borrelen vanuit de motorkap (dit is duidelijk hoorbaar in de auto).

Nu resten ons eigenlijk een paar vragen;

1. Wat is de exacte manier om de chrysler te ontluchten, we hebben hem wel laten lopen met de dop van de slangen af maar dit lijkt onvoldoende dus...
2. In de discussie omtrent deze problemen komt steeds bovendrijven; of de kop is lek en trekt lucht OF de waterpomp.
3. Op de vuldop voor koelvloeistof staat "special blabla only", bestaat er een kans dat de chrysler aan water niet genoeg heeft en echt een speciaal chrysler vloeistof wil?

Voor punt 2;
Ik ben van mening dat wanner de kop lek is deze continue zou moeten koken en niet 1 op de 10x wel en 9x niet, ditzelfde zou moeten gelden voor de waterpomp; deze is stuk of niet.

In het kort omschreven dus:

Motor kookt, verwarming word niet warm, thermostaat is niet meer aanwezig en de auto borrelt behoorlijk bij uitschakelen. Wellicht ter informatie: we rijden continue op LPG, zou het daarmee van doen kunnen hebben?

Auto heeft 231xxx op de teller staan.

Helaas is het boekje van deze auto niet meer aanwezig en hebben speurtochten op internet nog niet veel opgeleverd, behalve dat de meeste antwoorden zijn: thermostaat maar die is eruit bij ons dus kan het niet zijn. Zodoende dat we nu het probleem zelf omschrijven en hopen op "de" oplossing. Raadplegingen bij de garage hebben tot op dit moment dezelfde vraagtekens opgeleverd die jullie waarschijnlijk nu ook hebben.

Geplaatst door

ralfjuh (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je al eens je dop vernieuwd??

Nee, nog niet vervangen maar wel nagekeken (op scheurtjes e.d.) Maar lijkt ok!

ralfjuh 0

13 jaar

LPG verdamper lek veroorzaakt gas in het koelsysteem of koppakking lek. Beide bij deze auto's regelmatig meegemaakt.
Groet Paul

paulmichiel 0
badge

13 jaar

Dus als ik dan eens op euro95 rij zou het opgelost moeten zijn?

ralfjuh 0

13 jaar

Nou moet ik wellicht vermelden dat het meest rechter lampje van de lpn indicator oranje/rood brand, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?

ralfjuh 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.