Ik heb een stratus cabrio waarvan de dagteller en toerenteller het niet doen. snelheidsmeter, temperatuur, brandstofmeter, deze doen het wel. We hebben de module van de dagteller (odometer) reeds vervangen, echter zonder resultaat.
Volgens de informatie die ik heb uit de schema's worden deze gevoed uit 2 circuits, komt de informatie voor het hele instrumentenpaneel over het bus-systeem. Deze zouden dus in orde moeten zijn, aangezien de rest wel werkt.
Er zat een alarm in de wagen, dit werd uitgebouwd.
Heeft er iemand een idee naar welke punten we nog zouden kunnen zoeken?
De auto rijdt perfect, echter, voor de technische keuring is het een vereiste dat de km-stand kan worden afgelezen, dit kan nu dus niet.
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na wat rondbellen is het probleem gevonden. Ik kan vertellen dat,indien er mensen hetzelfde probleem krijgen, dit geen enkel probleem is om te herstellen. Het gaat over enkele weerstanden achteraan op de print achter het instrumentenpaneel. Dit is er snel uit te nemen en dan kan je aan die weerstanden (12 ohm). Deze krijgen nogal warm waardoor de solderingen loskomen. Ook zit er een doormetalisering tussen de 2 grote weerstanden. Deze is ook verdacht. Ik adviseer om de weerstanden enkele mm van de print af te solderen, zodoende kunnen ze hun warmte beter kwijt en gaat het geheel langer mee.
Groeten,
Luk.
Dag Luk,
Bedankt voor de tip!
Gr,
Jvr
15 jaar
De mijne is intussen in orde en goedgekeurd. Mocht't niet lukken, mail me gerust. Alle printbanen rondom die weerstanden krijgen vrij warm. Als je de weerstanden vervangt, kijk dan even bij de aankoop van nieuwe om een type van 1Watt te pakken (of meer mocht je deze erin krijgen). Ik heb er een 2 Watt in gestoken, de aansluitdraden wat gebogen en die even hoger gemonteerd. Het probleem zit 'm erin dat, wanneer de zon op je teller schijnt, deze nogal warm kan worden. Dat, samen met nogal krap bemeten weerstanden zorgt voor een te grote warmte en doet't soldeertin zacht worden waardoor't bij trillingen kan loskomen.
Je kan, om zeker te zijn dat dit't probleem is, de zelftest van de tellers even uitvoeren. Knopje om dagteller te resetten ingedrukt houden en de sleutel op de 'on' stand draaien. Dan nog even ingedrukt houden en de tellers moeten allemaal helemaal uitslaan (200 km/u, volle tank, 6000rpm etc) en op bepaalde plaatsen even blijven staan vooraleer weer op 0 te komen. Ook alle lampjes worden even getest. Handig ook om een kapot lampje op te sporen.
Dit werkt bij meerdere merken zo (oa vw)
Succes!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Stratus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar