Vandaag mijn Voyager naar de garage gebracht wegens een tot nu toe onbekend defect aan de automaat.
Afgelopen zaterdag viel de wagen in de zogenaamde Limp-Mode waarbij de bak geblokkeerd wordt in de tweede versnelling.
De auto, die ik vanaf nieuw bezit, heeft tot vandaag 110,000 km probleemloos gelopen en is altijd bij een Chrysler dealer in onderhoud geweest, trieste bijkomstigheid is dat ik een nieuwe Voyager in bestelling heb die eind van deze maand geleverd wordt, over pech gesproken.
Het defect openbaarde zich onverwacht en zonder enige waarschuwing;
Nabij Antwerpen, op weg naar huis nabij wegwerken met 50Km/h snelhieds beperking, viel de bak plots in de Limp-mode, het enige wat opviel was het hoge toerental bij die lage snelheid.
Op de eerstvolgende parkeerplaats even gestopt, eerst de olie gecontroleerd, mooie rose kleur, geen geurtjes, alles perfect.
Daarna in het handboek gekeken, werd ge-adviseerd om de bak een RESET te geven door de motor uit te zetten, versnellingshendel in Park te zetten, daarna de auto te herstarten en verder te rijden.
Na de RESET schakelde de bak weer probleemloos, zonder bijgeluiden en door alle versnellingen, cruise control aan..., er leek geen vuiltje aan de lucht. !!
Echter, bij de eerst volgende rotonde, nadat de snelheid beneden 30 Km kwam viel de bak weer in Limp-Mode.
Na nogmaals een RESET te hebben uitgevoerd leek het probleem tijdelijk weer opgelost, na meerdere RESETS uiteindelijk thuis gearriveerd.
Aangezien mijn kennis van Automaten beperkt is tot het er mee rijden heb ik besloten om de auto bij de dealer te laten nakijken.
In de garage wordt de bak een dezer dagen uitgelezen, de uitslag hiervan zal bepalen wat er moet gebeuren, ik houd mijn hart vast.
Volgens de Chef in de garage is het probleem vaak electronisch, maar aangezien de bak zelf ook vol electronica zit kan het een kostelijke klus worden.
Ik ga nu maar een paar dagen afwachten, zal alle details en het verdere verloop hier melden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vaak 'n sensor stuk. Komt vaak voor. Financiele schade is dan beperkt.
Succes.
Gr.
Draadboom tussen motor en chassis is vaak ook een bron van storingen.
Sytze
@ Petje en @Sytze,
Beiden bedankt voor de opbeurende reacties, heb tot nu toe nog niets vernomen van de dealer, we wachten dus rustig af.
Met vriendelijke groet
Ton
17 jaar
Nieuwe bak kan altijd nog. Gaan in de regel na 175000 km stuk en zijn dan aan revisie toe. Hoeft niet perse, ik rij zelf ook eentje en die heeft al 250000 zonder problemen, muv de keerringen vernieuwd dan welliswaar.
Sytze
Hoi,
Mijn Voyager is weer thuis, gerepareerd en wel.
Het probleem was een defecte sensor;
Op de bak zit een aantal sensoren en andere electronische detectoren, schijnbaar was de sensor die de inkomende snelheid van de bak meet de schuldige.
Naar het schijnt zit er EEN sensor op de inkomende as en EEN op de uitgaande as van de automaat, aan de hand van beiden signalen wordt andere electronica aangestuurd die selecteert in welke versnelling geschakeld wordt.
Waarschijnlijk is het niet zo eenvoudig als ik het hierboven weergeef.
Een aantal andere parameters zijn namelijk ook van belang, zo schijnt de stand van het gaspedaal, de temperatuur van het koelwater en versnellingsbak olie, ook van invloed in welke versnelling geschakeld wordt.
In ieder geval ben ik weer tevreden en bleek het achteraf nogal mee te vallen, iedereen bedankt.
@Petje57 Jij had het bij het rechte eind, bedankt.
Ton
17 jaar
Opgelost dus. Mooi.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar