Ik heb met mijn auto een extreem hoog benzineverbruik. Vandaag een stukje van ca 12 km gereden, bij vertrek gaf de boardcomputer aan dat ik nog 178 km kon rijden, bij terugkomst nog 125 km. Computer is al uitgelezen bij een garage, geen foutmeldingen. Ik heb wel een kleine lekkage in de uitlaat, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de oplossing zou zijn. Ik woon in Zweden en heb het plan om volgende maand voor twee weken naar Nederland te komen met de auto, maar met dit verbruik is dat misschien niet zo´n goed plan...
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt!
Sabine
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De vraag is WAAR zit het lekje in de uitlaat?
Als dat in de buurt van de lambdasonde is, heb je daar de oorzaak voor het hoge verbruik.
Is er ook gekeken naar sensor-waardes? Koelvloeistof temperatuur, lambdasonde(s), etc.?
Bedankt voor je reactie. Ik weet eigenlijk niet precies waar dat lekje zit, ik ga dat morgen uitzoeken. Voor het overige, ik heb deze auto pasgeleden gekocht en deze gegevens staan ook op de keuringsrapporten hier in Zweden. Nu heb ik de hele historiek van de auto erbij gekregen, behalve uitgerekend het laatste keuringsrapport. Heb een kopie besteld, en over 3 a 5 werkdagen zou ik het kopie in huis moeten hebben. Over drie a vijf werkdagen zal ik dus meer info hierover kunnen geven.
12 jaar
Dit is echt heel bizar; auto staat al twee uur op de oprit geparkeerd, motor is uit, heb hem even gestart en de uitlaat dichtgehouden aan de achterkant. Lekkage zit bij de achterste pot, dus niet in de buurt van de Lambdasonde. Geen benzine onder de auto. Maar bij het starten zie ik de oorspronkelijk "125 nog te rijden kilometers" terugzakken naar 101.
12 jaar
Ik snap het waarschijnlijk niet helemaal.Er wordt alleen over electronica gesproken.Ik zou hem eerst eens vol aftanken,dan een stuk gaan rijden dan weer aftanken en dan zie je het juiste verbruik.Alleen op je boardcomputer afgaan,lijkt mij niet de juiste volgorde.
Ferry
12 jaar
En al gemeten.
ferry
12 jaar
Ik heb dit probleem ook al eens bij de hand gehad,bij deze auto was het een probleem van haarscheurtjes in de benzineleiding,zo niets aan te zien maar met lopende motor de brandstofleidingen bewegen (handmatig) en de benzine spoot je om de oren...
Grt.Dirk
Ha Sabine, wat je beschrijft heb ik ook, maar ligt gewoon aan de extreme onnauwkeurigheid van de brandstofvoorraadsensor. In werkelijkheid is het verbruik niet zo hoog. Ik kan zodra hij op 0 staat gewoon nog tot 200 km doorrijden. Gewoon een kwestie van mijn auto leren kennen en weten wat hij ongeveer verbruikt, hoe ver je op 1 tank dus kunt komen, en dan met de dagteller in de gaten houden dat je daar niet overheen gaat... Hopelijk is dat bij jou 't zelfde.
Groet,
Leonard
12 jaar
Wat een gedoe...zit er geen benzine meter in die auto?
Daar kijk ik meestal op, dan weet ik wanneer ik moet tanken.
Ja Hans, er zit een benzinemeter in, maar die is aan dezelfde sensor gekoppeld denk ik, want die zegt eveneens veel te vroeg '0'. Gewoon negeren en je dagteller vertrouwen... ;-)
12 jaar
Zoals ik al heb geschreven, het echte verbruik stel je na een tankbeurt vast.Metertjes zijn maar hulpmiddelen.Overigens TS reageert niet meer. Benzine waarschijnlijk op.
Ferry
12 jaar
Meter op het dashboard en melding aan het plafon hoeveel je kan rijden staat los van elkaar.
Tank meter geeft aan de werkelijke hoeveelheid in de tank.
De nog te rijden afstand is een berekening van belasting, gaspedaal stand, temperatuur, gekozen versnelling en de werkelijke hoeveelheid aanwezige brandstof.
Hier zit dus verschil in.
mogelijke storing is bij mijn stratus was
als je benzine tankt en je doet er teveel benzine in,de pomp slaat af maar je doet er toch nog 5 of meer liter bij ,
gaat de vlotter in de benzine tank te hoog
en heb je on juiste uitlezing.
11 jaar
@zwederlander
Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u de nieuwe vraag retour krijgt....
Was idd onnauwkeurigheid van de boardcomputer. Werkelijke verbruik viel uiteindelijk wel mee. Dank voor t meedenken!
@moderator: Probleem is dus opgelost!
Groetjes
Sabine
10 jaar
Sabine,
Bedankt voor de feedback.
Overigens staat deze verbuiksmeter (ECO) op "99" als het contact aan staat en er niet gereden wordt. Mede daardoor (en wat br0ns hiervoor al zei) lijkt het verbuik erg hoog te zijn (en gaan de DTE "distance tank empty" kilometers erg snel omlaag). Immers, als de motor draait maar je niet rijdt, is het verbruik eigenlijk oneindig hoog: "99".
In nog oudere modellen (jaren '80-'90) stond de ECO-meter op "0" bij stilstand en draaiende motor (omdat er niet gereden werd), maar dit is eigenlijk geen correcte weergave (omdat er wel verbruikt werd!) en is later dus aangepast naar "99".
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar