Hallo medemonteurs,
Ik heb een vraag over een grand- voyager diesel, deze houd nlk af en toe in , maakt niet uit of het koud of warm is.
uitgelezen : regelklep egr defect----- vervangen niet geholpen
: verstuivernaald sensor----- draadjes aan elkaar gesoldeerd, niet geholpen , verstuiver vervangen niet geholpen
meer storingen zaten er niet in.
Turbo is al vervangen heeft iets geholpen maar naar verloop van tijd is het weer begonnnen, als je constant rijd voel je hem de hele tijd iets in houden en weer gasgeven net alsof je het gaspedaal intrapt en weer loslaat en dat de heletijd , en dus af en toe een gigantische rookpluim wat gepaard gaat met nog erger inhouden en dan is het weer tijdje over (lees paar dagen ) en soms ook niet dan gaat het weer vrolijk verder.
Heb de gaspedaal (potmeter) al gecontroleerd op de juiste waardes zijn ook allemaal goed.
Voertuis is goed onderhouden beurten netjes op tijd
wie heeft er nog tips of dit eerder meegemaakt ??
met vr grt S
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
turbo overdruk ventiel????
Ja die is gelijk met de turbo al vervangen , en heeft dus niks geholpen.
EGR-klep uitschakelen zou kunnen helpen.
Ja dat heb ik ook al gedaan zowel een plaatje er tussen als het vacuum van de klep afgehaald , helaas zonder resultaat.
Is een lastig probleem vooral omdat hij het ni altijd doet
ik heb het eerder meegemaakt met een opel astra 2.0l DTL
toen bleek dat de turbo overdruk ventiel niet GOED stond.
het kan ook zijn dat een van de vacuum magneet schakelaars geen/ of geen goed signaal geven doordat deze stuk zijn. (al weet ik niet of die op dit model ook zitten.) als je de overdruk verlaadt dus een hogere/langere turbodruk hebt dan moet hij beter werken en meer vermogen hebben.
17 jaar
Ja dat was ik weer vergete te melden , we hebben dat stangetje van overdruk ventiel al veranderd dit had wel effect op het trek vermogen maar niet voor dit probleem.
Vanmorgen ook mee gereden nou is het al zo ver heen dat hij gewoon ophoudt onder het rijden heel even en dan weer oppakt, dus de cruise valt ook uit ( logisch) .
Weet iemand of er een klep die het inspuit begin regelt onder aan de pomp zit van dit type ?
Nou net nog ff gereden , hij houd in maar nadat hij dit doet lijkt het (is zo ) dat hij dan weer gas bijgeeft als je normaal 80 km rijd.
??? appart
Had vandaag nog een vw sharaon tdi met gelijkaardig probleem.Hier blijkt de inspuitvervroeging op depomp niet goed meer te werken, is goed te zien bij uitlezen van de data tijdens rijden.Is eveneens begonnen met inhouden en uiteindelijk afslaan tijdens rijden.
probeer het stangetje dan maar korter te maken zodat de turbo overdruk later inspringt.
voor zover ik weet geeft deze ook een signaal af aan een vacuumsensor die de hoeveelheid brandstof inspuiting bepaald. ik heb dit stangetje ook korter gemaakt en toen werd het rijden weer aangenamer.
17 jaar
is de dist ketting niet gerekt,verv.regeling pomp zit onderin de pomp kabeltje met 2 draadjes naar onder.verder komt het voor dat het elec.stelwerk van de pomp wat de br.hoeveelheid regelt deze klachten geeft.
als dit zo is kun je er niet achter komen ook al laat je de pomp testen bij een diesel dienst.spreek uit ervaring.ruilpomp monteren (is er officieel niet) of HDK laten verv.
Nou ik ga dit allemaal even proberen maandag , bedankt voor de tips en het meedenken ik houd jullie op de hoogte, van dit fijne probleem.
Grt Sjaak
Nou daar was ik weer vandaag ff tijd gehad om te kijken, deze heeft geen ketting als distributie maar tandwielen, er zit inderdaad een kabel naar onderen van de pomp , deze draad met een stekker(wit) is goed maar waar leid deze heen ? naar de elek regelverstelling van de pomp ? , en kan ik dit zeker niet handmatig meten gok ik.
Is wel ff werk om de pomp te demonteren maar denk dat het wel in de pomp zit , heb de kabels allemaal nagekeken.
ga alles ff op rijtje zetten wat ik gehad heb en kijken of ik niks over het hoofd heb gezien.
alvast bedankt grt S
Niet toevallig een scheurtje in intercooler ? lijkt mij meest voor de hand liggend bij roken/geen trekkracht.
meestal zijn deze intercoolers zo vervuild dat er door drab/olie afzetting de kleine scheurtjes niet eens zichtbaar zijn
probeer deze eens te omzeilen met bv grote pvc buis tussen slangen te monteren,
of andersom 1 slang dichtmaken en andere kant eens een beetje druk erop zetten
suc6
nee, er zit geen scheurtje in de intercooler dit had ik ook al gechekt maar dan moet hij constand roken, we zijn laatst naar almere geweest lang stuk als ik hem op 80 tot 100 km/u vast zet op de cruis is het de heletijd inhouden, gasgeven , inhouden gasgeven, net alsof je dat zelf doet, pas als ik hem instel boven de 100 k/m is er lang niet zo veel last van heel appart, en bij dat inhouden is dus roken gepaart.
Bedankt voor het meedenken, ik denk dat het probleem in de pomp zelf zit , klant wil hier nog niet mee door wordt te duur wil er eerst mee doorrijden.
met vr grt S
Nou heb de pomp vervangen , maar krijg het ding niet ontlucht komt geen brandstof bij de verstuivers , heeft iemand dit eerder gehad of ?
grt S
Oke dat laatste was een foutje van de sloper , ik had een pomp gekregen die aangedreven werd door een ketting, deze moter is 1 met tandwielen, dus dat werkt niet.
met vr grt S
Zuigt het ding geen te slappe slangen dicht?
Gr Henk
17 jaar
Hallo henk,
Nee helaas dat doet hij ook niet, het starten duurt nu soms ook de ene keer langer dan de andere keer , echt lang rondstarten voordat hij aanslaat, en soms is het gewoon heel kort, koud/ warm maakt niet uit.
We hebben laatst de turbo en de egr ook nog vervangen , de egr was al afgesloten omdat deze dus wel stuk was, nu alles weer origineel met een goed werkende egr maar probleem blijft.
Heb de pomp ondertussen ook nog klein stukje naar voren gezet (vroeger) , hij heeft poosje erg goed gelopen maar probleem was er snel weer.
grt S
Hallo Sjakie ,
Kijk ook alle slangetjes van het brandstof systeem eens na...Bij kleine lekjes zie je niets, maar trekt de stroming in die slangetjes wel lucht mee, wat zich ergens verzamelt ...Heb dit meegemaakt bij een Merc. 508 d Hadden de aanvoerleiding gecontroleerd door er druk op te zetten...was allemaal ok...later bleek een retourslangetje van de verstuivers de boosdoener!
Gr. Henk...
17 jaar
Ja er was wel lekkage geweest bij de retourleiding maar gaf alleen maar gesmeer , heb daarna alle retourleidingen vervangen, gelijk ook de gloeispiralen gecontroleerd, allemaal goed natuurlijk , maar ik ga het nog een keer nalopen , bedankt voor het meedenken.
Grt S
Controleer of er geen olie in de turboslangen. zit zo ja verbrand hij motorolie die kan nog in de intercooler zitten.
16 jaar
zit geen olie in de turbo slangen , het roken doet hij niet meer , egr nu vervangen door een nieuwe, start beter door vervanging van de krukas sensor , ( meetwaarde gaf aan dat hij wel goed was ) dat even ter zijde, het in houden doet hij nu nog in het gebied 80 tot 100 km, al houd hij soms in wanneer je optrekt maar het is al tig keer beter geworden dus heel wat wijzer maar nog niet perfect.
Grt S
even terug naar 8-8-2007 "pomp timing vroeger gezet"
en staat hij nu weer op 0.6/0.65 ?
en neem aan dat hij GEEN foutcode's meer heeft ??
Dat klopt , en inderdaad heeft geen foutcodes meer , heeft hij ook nooit gehad trouwens en meerdere keren uitgelezen.
heb dit ook meegemaakt .tegen alle logica van Chrysler dealer gewoon bovendeel brandstofpomp omgezet van andere goed lopende TD van zelfde modeljaar (1999)incl kabel/stekker
volgens dealer kon dit nooit werken !!
en wat bleek : trok alsof hij 100 pk erbij had gekregen
wilde nu natuurlijk ook graag weten wat dit (schijnbaar defecte) onderdeel dan zou doen op de goed
lopende motor...
en voila na montage niet meer vooruit tebranden ,trok geen bord van de tafel af en bij acc van 80 naar 110
kon je eeuwig op wachten.boven 110 trok hij weliswaar redelijk maar wist dat dit beter moest kunnen
heb een en ander weer omgezet ,gebruikte pomp gekocht (200 euri) en voorgoed opgelost
sindsdien heeft auto alweer 160.000 km gelopen in 2,5 jaar
enne ....geen 2800 euri voor een nieuw pompje
klant was bang tijdens reparatie toendertijd,zag hetniet meer zitten
maar lacht nog steeds om die eigenwijze manier van aanpak/oplossing
daar doen we het toch voor , nietwaar ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar