Chrysler Voyager: Kachel wordt niet warm

Bouwjaar: 1992

Ik heb een revisiemotor in mijn Voyager gekregen en sindsdien wordt het in de auto niet meer warm, ook al staat de kachel op zijn heetst. De motor komt prima op temperatuur en ook het koelvloeistofnivo blijft perfect. De slangen die naar de kachel gaan worden wel heet maar kun je behoorlijk inknijpen alsof ze niet helemaal met water zijn gevuld. Ik heb geen idee waar er een klep zit en waar ik die kan vinden en controleren of deze wel opengaat. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het blijft namelijk stervenskoud in de auto. Alleen aan de zijkanten op de ramen komt wat lauwige lucht.

Gert

GD3462

Geplaatst door GD3462 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

ask an owner (0), 19 jaar geleden

hallo,
probeer eerst eens het volgende ,koppel beide slangen van de verwarmingsradiateur los en probeer of hier wel water doorheen stroomt;je kunt dit makkelijk controleren door gewoon een slang met trechter op een van de buisjes te zetten en water erin te gieten Dit moet er nu na de radiateur gevuld te hebben er met dezelfde frequentie uitkomen als je het erin giet.Is dit niet het geval zit deze dicht.
succes
ps laat even weten of dit het geval was

autoservice 2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

als je bijde slangen van de kachelradiateur er afhaalt en een andere waterslang op 1 van de uitgangen zet moet je proberen om op die manier lucht door de kachelradiateur te blazen. Als je ook maar een beetje weerstand voelt zit de oorzaak hem in een vestopte kachelradiateur.

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga deze tips morgen eerst eens uitproberen.
Laat hier even weten of ik het voor elkaar krijg.

Gert

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Ik heb beide voorstellen doorlopen. Eerst de beide slangen losgehaald (zaten supervast na 12 jaar...) Er kan gewoon door de kachelradiateur worden geblazen zonder enige weerstand. Er komt keurig blauwe koelvloeistof uit de andere uitgang. Ook bij het vullen van een van de slangen komt het water met dezelfde frequentie uit de andere slang. Hier geen problemen dus.

Wat is de volgende stap? Het probleem is namelijk niet opgelost.

Gert

ask an owner (0), 19 jaar geleden

hallo.
misschien geheel overbodig maaar toch
heeft deze auto toevallig een airco ??
bedieningsknop zit links ,zwart klein horizontaal knopje met blauwe streep erop Indien deze ingedrukt staat krijg je dus nooit warme lucht binnen op je voorraam,indien de airco dan ook nog niet opdruk staat (geen koelmiddel genoeg) komt er dus ook geen ijskoude lucht maar check even ook deze dingen :
hoe zit het met aanjager in hoogste stand ;krijg je wel een luchtstroom op je voorraam en andere uitstroomopeningen
mbt temperatuur meet eens met een temperatuurmeter (bij gebrek aan digitale of mechanische meter misschien met oorthermometer
heb net een auto gehad die geen thermostaat erin had en de temperatuurzender bleef halverwege staan als de auto stationair liep,na 350 mtr gereden te hebben bleef meter in de midden staan maar luchtstroom werd koud Na controlle met infrarood temperatuurmeter bleek hele systeem te koud .eerst nieuwe temperatuurzender gemonteerd en bleek dus inderdaad nu slechts 1 a 2 mm te bewegen .Oude thermostaat bleek geen binnenwerk meer te hebben.nieuwe thermostaat gemonteerd en probleem opgelost Eigenaar had zoals achteraf bleek tijdens warme zomerdag met caravan erachter koelproblemen te hebben gehad
behulpzame anwb er heeft hier de oplossing bedacht en uitgevoerd ;binnenwerk er tussenuit knippen en rijden maar
lullig voor die man dat het zolang heeft geduurd alvorens hij opmerkte dat er toch echt geen warme lucht meer uit zijn verwarmingskachel kwam
ben benieuwd naar bevinding , succes

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Deze auto heeft geen airco, wel de aansluitingen zoals een 2e fan maar dat is niet in gebruik. Geen bedieningsknop dus.
Ik heb trouwens wel het idee dat er wat lucht in de slangen zit maar het lukt me niet om dat er uit te krijgen. Heb de motor laten lopen zonder dop op de radiator. Als ik dan gas geef zakt het nivo en bij stationair lopen stroomt het er over zodra de motor wat warm wordt.

Met de aanjager in de hoogste stand krijg ik echt een super luchtstroom op het voorraam, ook de andere uitstroomopeningen doen het prima. Temperatuur heb ik niet gemeten. Waar moet de thermostaat precies zitten bij deze auto? Ik heb een 3,3 liter V6 motor er in. Aan de temperatuurmeter op het dashboard te zien is de temperatuur echter goed.

Gert

ask an owner (0), 19 jaar geleden

loopt toevallig niet op LPG??

ask an owner (0), 19 jaar geleden

nav voorgaand bericht mbt lpg hebben ze niet toevallig de slangen verwisseld zodat je verwarming maar op een slang is aangesloten ,dan is het probleem namelijk zo opgelost
mbt vraag thermostaat:
plaats waar thermostaat zit gemonteerd >volg bovenste waterslang van radiateur naar motor> einde slang>los huisje>
je ziet hier 2 m8 boutjes zitten draai deze los en hieronder zit thermostaat(denk aan pakking )kijk bij koude motor of deze geheel gesloten is indien deze openstaat heb je het probleem gevonden

GD3462 (0), 19 jaar geleden

De auto loopt inderdaad op LPG. Naar de verwarming lopen wel gewoon 2 slangen hoor! Of er iets is verwisseld lijkt me sterk omdat de slangen naar de gasverdamper helemaal aan de andere kant zit. Ik ga morgen even kijken naar de thermostaat bij koude motor. Klopt het dat ik hem kan testen door deze even met kokend water te overgieten? moet dan opengaan schat ik zo in.

ask an owner (0), 19 jaar geleden

check of verwarmingsradiateur wel gevoed kan worden door verloop van slangen vanaf verdamper lpg .al vaak meegemaakt.
indien je dit probleem voorheen niet had met oude motor is er of iets mis met verloop van koelvloeistof of met thermostaat
wat is reactie van revisiebedrijf/garage na vertellen klacht??

ask an owner (0), 19 jaar geleden

als thermostaat openstaat heeft dit geen doel gewoon vervangen

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Ik ga morgen even nalopen hoe de slangen precies zitten. Uit mijn hoofd gaan er 2 slangen vanaf de bovenzijde van de motor (links) naar de verdamper en naar de kachel gaat er een vanaf de bovenkant (rechts) en de andere gaat naar de onderkant.

erik db (0), 19 jaar geleden

ik heb het zelfde probleem met mijn dodge caravan geen warme lucht uit de kachel ik heb de slangen al anders aangesloten eerst kachel dan naar verdamper maar dit helpt niet enkel als mijn wagen stilstaat krijg ik warme lucht de slangen naar de kachel staan heet en motor geeft een normale temperatuur aan

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Volgens mij zitten de slangen nog net zo als bij de vorige motor. Het is trouwens een beun geweest die hem er in gezet heeft dus bij een garage aankloppen zit er niet in.
Zou ik soms moeten ontluchten? En zo ja hoe doe je dat?

ask an owner (0), 19 jaar geleden

Gert,als je het vermoeden hebt dat je een luchtbel probleem hebt is er maar 1 oplossing;voorkant van de auto zover de lucht in dat de radiateurdop beduidend hoger staat als de rest van het circuit.(oprijbokjes kosten niet zo veel en zijn met gebruik van handrem EN wegloop beveilig achterwielen perfect hiervoor.)vul de motor als je toch de thermostaat eruithebt op dit moment. wacht telkens tot er geen luchtbelletjes komen en plaats thermostaathuisje opmotor en sluit slang weer aan ,doe dit nu ook via radiateurdop
lopen laten zonder dop en wachten tot je elec vin inslaat
dan weet je zeker dat de luchtbel eruit is ivm bereiken max temperatuur .plaats nu de dop laat auto weer zakken en check reservoir na 1ste cyclus warm /koud met bereiken max temperatuur (inslaan elec ventilator)
je kunt eventueel nog als je het zeker weten wilt even een doorzichtige slang monteren in kachelgebied;ook richting verdamper ,heb dit al eens toegepast bij zoeken probleem doorstroming.heb toen een kleurstof gebruikt ,deze in kachelradiateur laten lopen ,slangen weer aangesloten en collega de motor laten starten ,reactie moet zijn dat de vloeistof heel snel zich verplaatst,was dus toen niet het gevalDeze keer was het de waterpomp die weliswaar geen geluid maakte ,geen speling had,en na demontage bleek dat metalen schoepen gewoon los zaten waardoor er geen/weinig verplaatsing van vloeistof plaats vond.kreeg na montage nieuwe waterpomp kachel niet warm en heb bovenstaande procedure (neus de lucht in toegepast en vullen motor via thermostaathuis)op kunnen lossen
ben benieuwd of je er in slaagt het probleem op te lossen met deze info,succes

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Hoi Ask an Owner,

Goed ik ben even aan het prutsen geweest. Ik heb een loods met een mooie schuine oprit waar geen bokjes tegenop kunnen ;-)
Auto er tegen, stond mooi schuin. Aangezien ik niet goed bij het thermostaathuis kan komen (er zit van alles in de weg) heb ik besloten om eerst maar eens te proberen of er lucht in het systeem zit en meteen de temperatuur meten.
Ik heb een digitale buitenthermometer gebruikt waaraan een draad met sensor zit, werkt lekker snel en kon ik zo in de radiator hangen. Gewoon stationair draaiend met de dop eraf en de meter er in duurde het ongeveer 10 minuten voor de temperatuur van 5 naar 30 graden was opgelopen. Op dat moment gaf de temperatuurmeter op het dashboard al de gebruikelijke bedrijfstemperatuur aan. Leek me echter veel en veel te laag.
Al bij een watertemperatuur (bovenin de radiator) van 40 graden sloeg de fan aan om te koelen. Vreemd genoeg voelt de motor dan nog koud aan en kun je gewoon je hand op het blok leggen, nog niet eens lauw eigenlijk. De slangen naar de gasverdamper waren als enige wel heet, de sensor op de buitenkant van de slang geplaatst gaf daar al een temperatuur aan van 50 graden. Dus zelfs warmer dan het water in de radiator. Binnenin zal het dus zeker rond de 60 graden zijn. Zowel de aanvoer als retourslang naar de verdamper zijn zo heet.

Luchtbellen kreeg ik niet en het water steeg juist in plaats van zakken. Alleen bij gas geven zakt het even weg. Van bijvullen was dus geen sprake ondanks het schuin staan.
Wat lijkt nu de meest logische vervolgstap? Het motorblok is natuurlijk inclusief thermostaathuis geplaatst dus duidelijk een andere dan op de vorige motor. Deze toch loshalen?

Gert

GD3462 (0), 19 jaar geleden

Kan iemand nog iets zinnigs melden n.a.v. de test die ik heb gedaan en in mijn laatste bericht heb omschreven?

ask an owner (0), 19 jaar geleden

hallo,gert .sorry voor late reactie maar echt heeeel druk.
zoals reeds eerder vermeld ,haal thermostaat even eruit en vul motor met koelvloeistof enz.monteer meteen een nieuwe thermostaat als de oude openstaat .is anders toch dubbel werk
slangen van verdamper worden wel warm maar kachelslangen niet begrijp ik uit je verhaal en koelventielator begint al te lopen
bij 50 graden?? klopt niet !lijkt toch of je kachel niet gevoed wordt met koelvloeistof,terwijl waterpomp schijnbaar circulatie teweegbrengt gezien peil zakt bij toename toerental.Begin anders eerst met verwijderen van temperatuurzender,deze zit meteen naast thermostaathuis .nu kun je koelvloeistof vullen tot aan deze hoogte als het niet meteen eruitkomt als je hem losdraait.Is het niet opgelost adviseer ik je om te beginnen met een nieuwe temp.zender te monteren.Deze stuurt via de computer ook de koelvin aan .Indien deze dus een verkeerde temp.indicatie aan geeft slaat deze dus veel te vroeg in ;zulks het geval is naar je eigen zeggen.indien temp.zender gemonteerd vul radiateur weer op en latenlopen zonder dop
laat tweede persoon even de motor op 2000 tpm draaien en vul indien nodig bij draai dop erop en laat dan pas toerental zakken
dan weet ik zeker dat het koelsysteem geen lucht meer kan bevatten .rest alleen aan jouw de taak om eventueel lpg toe- en aanvoer tijdelijk los te koppelen en deze richting kachel te laten lopen
als deze nu wel warm wordt weet je dus zeker dat het niet aan het koelsysteem ligt maar toch aan manier van aansluiten
cq routering van slangen
ben benieuwd ,succes

autoservice 2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het verhaal wordt nu zo lang en ingewikkeld. Ik bied je aan om bij mij in de garage een GRATIS diagnose te laten stellen ZONDER verplichting of verwachting van een reparatie voor mij. Ik doe veel Chrysler en weet zeker als de auto bij mij staat dat ik in heel snel weet wat er loos is. Mijn bedrijf zit it Ermelo en mijn telefoon is 0341-552064 vragen naar Herman. Open van 08.00 tor 17.00.

GD3462 (0), 19 jaar geleden

@Autoservice

Bedankt voor je aanbod maar ik denk dat het toch even te ver bij mij vandaan is. Bovendien ben ik al een stuk verder gekomen dankzij de aanwijzingen in dit forum!!

Ik heb inmiddels de thermostaat vervangen, het huis bleek maar met 1 bout vast te zitten en de pakking was echt compleet verrot waardoor er waarschijnlijk water bij langs lekte. Heb het zekere voor het onzekere genomen en gewoon een nieuwe geplaatst met bijbehorende pakking. Ook de bouten zitten nu goed vast en ik heb geen lekkage.

Resultaat is dat de fan pas aanslaat als het water op de juiste temperatuur is. Ik kon het niet meer meten omdat mijn thermometer het boven 70 graden opgaf. Na een ongeveer een uur rijden krijg ik het in de auto boven 20 graden wat al een enorme verbetering is. Echt heet wordt de kachel niet maar het is nu in ieder geval aangenaam. De watercirculatie lijkt nu ook goed te zijn want alle slangen worden even warm.

Misschien dat er nog iets anders aan de hand is met de kachel waardoor de luchtstroom niet echt heet wil worden.

@ask an owner

Heel erg bedankt voor je aanwijzingen, ik ben lekker opgeschoten!!

Gert

Ewout2977 (0), 18 jaar geleden

is er iemand die mij kan vertellen waar ik de handrem van mijn 2.4 voyager uit 2003 kan stellen ik heb gekeken bij het rechter achterwiel en zie de kabel lopen maar weet niet precies waar de schroef zit om hem te stellen , hij maakt nu lawaai volgens getik door te veel ruimte.

Leo6538 (0), 18 jaar geleden

Laat ik nu precies dezelfde problemen hebben met mijn voyager 98 - ook op LPG.... (2.4 overigens)

Bij mij is het nu zo erg, dat de verwarming ook te weinig biedt voor de LPG verdamper, die bevriest. Kijk, ik kon nog wel een jas aan doen in de auto, maar ja....

Uit dit verhaal maak ik op dat ik in ieder geval maar beter de thermostaat kan vervangen.

Vloeistof niveau in de radiator was goed - tegen de instructies in vulde ik de radiator - te goog - bij, wat er vervolgens uit een gaatje in de hoofdslang langzaam weer uitspoot (die gaat dus 'eerder open' dan de bedoelde overdruk in de radiatordop, want er gaat niets naar m'n overloop tankje).

Ik ga die slang eerst vervangen.

Iemand nog tips ?!?!?

Freek

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.