Ik heb sinds wij een nieuwe verstuiver hebben geplaatst diverse problemen met onze Grand Voyager 2.5 CRD Limited van bj 2002 met 380.000km op de teller.
Wij hebben de volgende problemen met de auto.
-Als je boven de 120 km/h rijd op de snelweg met de cruise control aan dan loopt de temperatuurmeter heel hoog op naar het rode toe en geeft dan een pieptoon motor is gelukkig nooit warm gelopen
heb gemerkt dat de koelers het ook niet doen ?? heb zelfs de 3 koelrelais vervangen helaas ook zonder resultaat.
Ook als je de auto een tijd laat lopen dan slaat de koelers ook niet aan.
En het andere probleem is dat ie continue koelvloeistof verliest heb geen lekke koppakking ofzo want hij rookt niet !!
Dus de ene keer vul ik de koelvloeistof bij tot het maximum en blijft het goed en soms is het hele tankje leeg
Ook valt de auto spontaan uit tijdens het rijden dan rij je en boem valt uit alleen de motor !!
Na enige keer starten slaat ie weer aan en rijdt ie weer.
Het laatste probleem is dat af en toe de olielampje brand terwijl oliepijl goed is zelfs afgelopen zaterdag nieuwe oliefilter met de voorgeschreven olie en hoeveelheid olie vervangen maar nog blijft het lampje aan en uit gaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Harold,
Het lijkt me niet erg aannemelijk dat er vijf nieuwe problemen zijn ontstaan, na het plaatsen van een nieuwe verstuiver, maar het volgende zou mogelijk kunnen zijn:
1- Het hoog oplopen van de temperatuur zal een gevolg zijn van een tekort aan koelvloeistof. Ook als er lucht in het systeem zit (waardoor de vloeistof slecht of niet wordt rond gepompt) kan de motor te warm worden. Zet de auto eens ergens op een hellinkje voordat je gaat bijvullen, met de vuldop naar boven zodat een eventuele luchtbel er uit kan.
2- De koelventilatoren worden aangestuurd door een aparte thermostaat in de radiator. Deze kan defect zijn. Controleer ook de stekkerverbindingen van de ventilatoren. Het volgende is bij Jeep het geval, maar weet ik hier niet zeker: als je de airco aan zet gaat de koelventilator ook direct draaien.
3- Koelvloeistof kan maar op twee manieren verdwijnen: naar binnen (de motor in), of naar buiten (het systeem uit). Als je zeker weet dat de koppakking goed is, zal hij toch ergens naar buiten lekken. Leg oude kranten onder de auto om dit te zien, maar let op de airco: deze vloeistof is helder water, koelvloeistof is vaak groen en plakkerig. Om dit zeker te weten kan de garage een druktest uitvoeren op het koelsysteem. Tevens kan dit de reden zijn van de oplopende temperatuur van de motor.
4- Of het uitvallen van de motor met het vervangen van de verstuiver te maken heeft weet ik niet, maar sluit het niet uit. Bij een dergelijke storing zal er bijna zeker een storingscode opgeslagen worden: lees deze uit door 3 of 5 keer het contact uit/aan te zetten (zie ook vorige bericht).
5- Het olielampje geeft aan of de druk in orde is, niet het niveau. Als het niveau te laag is, zal ook de druk lager zijn en kan hij gaan branden, maar als de druk in het geheel niet wordt opgebouwd (defecte oliepomp) zal het lampje dus ook aan gaan. Van wat ik gelezen heb gaat de oliepomp zelden kapot en is de kans groter dat de oliedruksensor aan vervanging toe is. Ook kan het zijn dat een tekort aan olie de temperatuur van de motor verhoogt, maar dat is met het bijvullen waarschijnlijk niet het geval.
Hoi JVR bedankt voor uw feedback.
waar kan ik precies de oliedruksensor vinden bij een Voyager 2.5 CRD ?
Ben er ook achter gekomen dat de koelvinnen inderdaad niet aanslaan kan dat betekenen dat de motortemperatuur hoog oploopt wanneer ik boven de 120km/h rijd?
Ook is ons opgevallen dat de kachel aan de bijrijderskant heel warm word en de bestuurderskant koud net of daar de airco aan staat is.
Dit was bij onze vorige Voyager ook hetzelfde geval !!
Hij lekt in ieder geval geen koelvloeistof onder de auto vandaan !! we hebben er oude karton neergelegd en niks aan de hand !!
9 jaar
De oliedruk sensor (37) bevindt zich nabij het oliefilter (24), zie afbeelding:
Dat de koelventilatoren niet aan slaan kan komen door een defecte temperatuur sensor in de radiator (weet niet precies waar deze zit, maar meestal zit hij in de radiator geschroefd). Deze sensor zal op zijn beurt de relais in schakelen. Maar dan zou hij tijdens het rijden weer af moeten koelen (afhankelijk van snelheid, omgevingstemperatuur en belasting). Eerder denk ik aan de thermostaat die dicht blijft zitten: hierdoor loopt de motortemperatuur altijd op, maar blijft de koelvloeistof in de radiator laag, waardoor de koelventilatoren niet aan gaan.
9 jaar
Hier kan voor mij een slotje op de auto word te koop aangeboden en ga hier geen tijd en geld meer in steken in deze bodemloze put.
Heb gisteren een nieuwe Chrysler Grand Voyager gekocht van bj 2010.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar