Chrysler Voyager: Koppeling grijpt snel aan, moet helemaal onderin getrapt worden.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 CRD

De titel zegt het al, de koppeling grijpt vrijwel direct aan.
Hydraulisch systeem is niet te ontluchten voor zover ik kan zien.
Ik zie ook geen afstelmogelijkheden, maar ben een Ford-man dus wellicht kijk ik er overheen.
De auto heeft pas 100000 kilometer gerede, dus versleten koppeling lijkt me onwaarschijnlijk.

Wellicht weet iemand meer. Alvast bedankt
Anton

antig01

Geplaatst door antig01 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

br0ns (0) PRO, 14 jaar geleden

Koppeling is inderdaad niet te ontluchten. Het kan zijn dat de Hevel die in de bak zit ingesleten is.

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit mogelijk na 100 000 km? Nogmaals ik ben een ford-monteur ,maar dit is dan toch wel heeeel snel?
Klant had hiervoor ook een voyager (vorig type) maar daar zat na 415000 nog de 1e koppeling in!
Toch bedank voor de reactie!

br0ns (0) PRO, 14 jaar geleden

Het komt wel eens voor maar het is wel heel erg snel hoor.

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan ik dit controleren zonder de bak te demonteren?

br0ns (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, owja schiet me net te binnen kan ook zijn dat het nokje in de bak versleten is (als ware het punt van kantelen)

Wauter (0) PRO, 14 jaar geleden

Je stelt dat de hydraulische bediening niet te ontluchten is, dit is theoretisch niet mogelijk. Wanneer je eraan repareert of vloeistof ververst moet die mogelijkheid er wel zijn.
Wel is het zo, dat lucht er over het algemeen niet ineens na een ton er in zit. Maakt de hevel op de bak wel de volledige slag? Zo ja, dan is idd de koppeling versleten of de bedieningshevel zoals br0ns al aangeeft.
Optisch is een koppeling niet op slijtage te controleren zonder demontage, die hevel zou je miss kunnen zien door de opening in de bak.

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ga binnenkort even kijken/ de bak demonteren.
Daarna laat ik hier ook wel even weten.

freddy360 (0), 14 jaar geleden

ik heb het zelfde probleem gehad.
ik heb de gaffel vervangen, dit scheelde al iets.
het was bij mij nog niet over, dus heb ik ook de pomp aan de bak vervangen.
Het bleek dat de zelfstelmechanisme niet goed meer werkte en daardoor een te grote slag veroorzaakte.
groet fred

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Fred,
Zit dit zelfstellende mechanisme in de Koppelingscilinder bij de bak?

Alvast bedankt!
Gr Anton

freddy360 (0), 14 jaar geleden

antig01,
dat klopt

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Freddy360,

Zeer bedankt!

antig01 (0) PRO, 14 jaar geleden

Probleem is inmiddels opgelost.
Bak gedemonteerd, en de hevel was inderdaad een eind weg.
Koppeling was nog prima, maar toch ook vervangen, ondanks dat de onderdelend schreeuwend duur waren!
Rijd nu stukken beter, heb nu alleen dat als ik de koppeling heel snel op laat komen in zn vrij, laat schieten dus eigenlijk, dan hoor je een rammel.
Volgens mij klapperd dat druklager in de hevel, is dit soms het probleem waardoor die hevels zo snel (100.000 km) uitgesleten zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.