Chrysler Voyager: Trekt af en toe matig na 2000 toeren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: VM 2.5

Beste medeforumers,

Mijn auto deed vanmiddag iets wat vreemd. Tijdens het optrekken vernam ik dat boven de 2000 toeren de trekkracht iets weg viel. De motor was trouwens warm. Ik ben toen een extra blokje omgereden en het probleem bleef zich voor doen.
Het was net alsof de turbo niet meer goed mee deed.

Ik heb toen de auto aan de kant gezet en uit gezet. Heb even gewacht en weer aan gezet. Toen was er niets meer aan de hand.

Ik zal het proberen te omschrijven.

Beneden 2000 toeren trekt ie normaal....maar komt de naald op/over de 2000 dan is het net alsof je een klein schokje voelt.....en ben je je trekkracht iets kwijt. Na ''resetten'' is er niets meer aan de hand en rijd de auto weer normaal.

Ik moet het afkloppen maar ik hoor heel veel mensen klagen over deze auto's. Ik rij er nu dik 4 jaar in. Mijn auto is inmiddels de 5 ton gepasseerd. Ik heb er eigenlijk heel weinig mee gehad. Keertje het bekende waterpomp probleem.

Maar goed.... iemand bekend met deze situatie? Ik hoop niet dat mijn turbo het aan het begeven is. Misschien een elektrisch probleem?

Ik hoop van u te horen.

Met vriendelijke groet,

H. Kootstra

Kermisklant

Geplaatst door Kermisklant (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jvr (0), 14 jaar geleden

Hielle,

Het lijkt op een elektrisch probleem, na het uit/aan zetten is het probleem weg. Ik zou adviseren even langs de dealer te rijden om de computer uit te laten lezen op eventuele storingscodes. Dat zoekt een stuk gerichter. De codes zijn ook zelf op te halen:

http://www.allpar.com/fix/codes.html

http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

Gr,
Jvr

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Jvr,

Ik heb even snel op die site's gekeken maar dat is voor mij abacadabra haha. Kan ik dat ook zelf doen dan? Auto elektronica ben ik helaas niet in thuis. En anders toch maar even laten uitlezen bij de garage.

Wat me trouwens net te binnen schiet, kan het eventueel ook aan het brandstof filter liggen? Daar heb ik, zolang ik de auto al heb, nooit een ander op gezet.

Groet,

Hielle

jvr (0), 14 jaar geleden

Hielle,

Bij oudere modellen tot ongeveer halverwege de jaren 90's kon je de codes opvragen door middel van de turn-key methode: contact drie keer rustig achter elkaar uit-aan zetten (eindig bij aan) en vervolgens knippert het check-engine lampje een bepaalde code (1x kort, pauze, 2x kort = 12, accu recentelijk los geweest). Zie http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html voor meer codes.

Bij jou zal het waarschijnlijk anders (makkelijker) gaan: sleutel in het contact (niet aan zetten), kilometerteller reset-knop indrukken en vasthouden, contact aan zetten (niet starten dus), even wachten en dan reset-knop loslaten.

Nu zal er een soort zelf-test plaats vinden. Hierna zal in het display een code beginnend met "P" verschijnen (schrijf deze op), hier staat wat het betekend: http://www.ptcruizer.com/computer-codes.... Aan het einde (of als er geen storingscodes zijn) sluit hij af met "done".


Gr,
Jvr

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan inderdaad.. vervangen is dan zowieso wel verstandig

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Jvr,

Ik ben net in de auto geweest. Maar.....er gebeurd niks. Ik heb beide methodes geprobeerd. Volgens mij heb ik dat ''check-engine'' lampje niet eens. Ik hou de reset knop toch lang genoeg ingedrukt. Of staat daar een bepaalde tijd voor.

Wha...best intreressant dit. Kwist dit helemaal niet.

groet,
Hielle

jvr (0), 14 jaar geleden

Hielle,

Als je geen digitaal display'tje (met groene cijfers) in je instrument paneel hebt, zal je het check-engine lampje moeten zien knipperen.

Heb je het display wel, dan zou daar (in plaats van de kilometerstand) een storingscode op te zien zijn.

Het kan zijn dat je de handrem/parkeerrem er stevig moet op zetten voordat er codes zichtbaar worden. Ik zie het trouwens al, het is de Trip EN de Reset knop. Beide tegelijk vasthouden dus, dan contact aan, na 5 seconden trip en reset los.

Gr,
Jvr

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Okeej....,

Het is inderdaad gelukt. code 999 verscheen als eerste het het dislpay en daarna chec 1, chec 2 (tellers en meters gingen omhoog) chec 3 en chec 4 (dashboard lampjes)
Daarna gewoon weer km stand.

Gr,
Hielle

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Ik lees net dat dat het instrumentenpaneel check was. Ik ga nog ff een keertje proberen. ;)

jvr (0), 14 jaar geleden

Hielle,

Dan kun je nog een ander ding proberen (zoals het op de site staat): trip + reset vasthouden, contact op ACC (eerste positie tussen lock en run), na 5 seconden trip en reset los.

Op display zal dagafstand te zien zijn ipv totale afstand. Druk 1x op trip, display geeft herhaald DTC's weer (Diagnostic Trouble Codes) beginnend met "P" in plaats van totale afstand.

Gr,
Jvr

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Jvr,

Dat werkt dus niet. Ik doe het zoals u het zegt. Maar....na deze handelingen verschijnt het totale km stand weer op het display en geen code's.

gr,
Hielle

jvr (0), 14 jaar geleden

Hielle,

Het is mogelijk dat er geen storingen geregistreerd staan, hoewel dat bij een wagen met een respectabel aantal kilometers als deze wel redelijk bijzonder is. Overigens zijn de storingscodes wel gewist na het (enige tijd) loskoppelen van de accu. Dit wil niet zeggen dat het probleem daarna niet meer terug komt. Als dit probleem (of ander probleem) terug komt zal de code weer in de computer opgeslagen worden.

Voor de rest is het, zoals dhr. Burgwal hierboven al zei, niet onverstandig het brandstoffilter te vervangen. Denk ook aan injectoren (er zijn geloof ik bedrijven die ze reinigen) en luchtfilter.

Gr,
Jvr

Kermisklant (0), 14 jaar geleden

Beste mensen,

Ik ga inderdaad jullie raad opvolgen en een nieuwe brandstoffilter plaatsen. Luchtfilter zit er nog niet zo lang nieuw op. Ik doe dat soort onderhoud zelf zoals olie...filters enz. Alleen.....heb ik nooit aan het brandstoffilter gedacht.

Over de 5 ton. Wist niet dat dat uitzonderlijk is. Ik rij de auto altijd netjes warm. En dan trek ik ook nog vanaf maart tot en met oktober zware aanhangwagens met een gewicht van 3 ton.

Ik heb echt heel weinig gehad met deze auto (afkloppen natuurlijk) en deze bevalt me nog prima. Zoals ik eerder al zei liet de auto me een keer staan door het bekende waterpomp probleem. Uiteraard midden in de rimboe.!!!

Maar ja....is het de auto nog waard om bijv. de injectoren of verstuivers....te laten reinigen? Misschien zit daar ook wel het probleem want de auto blaakt tijdens het optrekken zwarte rook uit. Zeker als er een kraam achter hangt. Op snelheid is er niets aan de hand.

Maar voor de rest....echt een prima auto :)

Groetjes,
Hielle

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.