Chrysler Pt Cruiser: lichtschakelaar

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Dit probleem is bekend....de mistlampen worden via deze schakelaar rechtstreeks geschakeld, zonder relais.
Dus het gehele vermogen gaat door de schakelaar waardoor deze uiteindelijk smelt.
Hij is te repareren, maar daar moet je wel enige handigheid in hebben, en het risico dat het weer gebeurd blijft aanwezig.
Een nieuwe schakelaar kan je hier kopen: http://www.ptcompany.co.uk/catalogue/mai...

TIP: Ik zou er dan een relais tussen zetten...

michelmichel

Geplaatst door michelmichel (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler PT Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

michelmichel (0), 6 jaar geleden

Hai heb een probleem met het vinden van een nieuwe lichtschakelaar van mijn PT cruiser cabriolet uit 2005.

Het probleem zit in het gedeelte van de mistlampen aan de voorzijde in mijn bumper. Deze gingen soms spontaan branden terwijl de auto zonder sleutels er in geparkeerd staat. Nu kwam er van de week plots rook uit de schakelaar. Heb deze nu dus gedemonteerd en dacht even op internet een nieuwe te bestellen.
Nou dat valt dus vies tegen. Op mijn schakelaar zit een sticker met het no. 04671872AD Niet te vinden en als ik er eentje vind is hij reeds verkocht. Ik kom ze wel met het zelfde nummer tegen maar dan met AB op het einde. En ben bang dat dit dan niet de goede schakelaar is. Hoe kom ik er achter of ik deze ook kan gebruiken. Wat is het verschil in de schakelaars. Want ben er inmiddels wel achter dat je veel verschillende schakelaars voor de PT Cruiser hebt. Of kan ik de mistlampen van voren apart uitschakelen door middel van een zekering te verwijderen ( gebruik ze toch niet !! Maar is dan ook de sluiting ( Rook gezien) in mijn schakelaar uitgeschakeld.
alvast bedankt voor het eventuele antwoord
Gr. Michel

michelmichel (0), 6 jaar geleden

Hai Hans,
Bedankt voor je antwoord en het adres waar ik een nieuwe schakelaar kan bestellen. Heb dit zelf niet kunnen vinden. Weet jij toevallig ook of het verwijderen van de zekering in het dashboard No. 8 Zoals op het schema staat ik het gehele circuit van de lampen en naar de schakelaar uit kan schakelen en daarmee het gevaar van brand of dergelijke kan vermijden ? Want zoals gezegd gebruik ik deze lampen nooit en om nu meer dan tweehonderd euro uit te geven voor een schakelaar...... Heb hem nu in de garage staan met losgekoppelde accupolen uit angst voor brand en durf er niet meer mee te rijden. En schakel ik niet meer uit dan alleen de twee voorste mistlampen door het verwijderen van deze zekering ?

nogmaals bedankt.
Michel

michelmichel (0), 6 jaar geleden

Hai Hans,
Bedankt voor je antwoord en het adres waar ik een nieuwe schakelaar kan bestellen. Heb dit zelf niet kunnen vinden.
Het probleem word nog ingewikkelder ; Ik dacht namelijk door tijdelijk zekering no. 8 in het dashboard te verwijderen ik de stroom van dit gedeelte kon uitschakelen en mijn auto zodoende weer kon gebruiken omdat hij nu met losgekoppelde accu in de garage staat uit angst voor nog meer schade of brand. Maar wat blijkt !!!! Zekering is al verwijderd !!!! Waarschijnlijk door vorige eigenaar. Maar hoe komt het dan dat lampen toch soms spontaan gaan branden terwijl hij geparkeerd staat ? Er nu toch duidelijk sluiting optreed in de schakelaar ( Rook gezien) ? En heeft het dan wel zin om nu een schakelaar te vervangen terwijl er dus iets niet klopt. En hoe krijg ik dan tijdelijk de stroom van dit circuit zodat ik met een gerust hart de schakelaar kan terug plaatsen ( inmiddels gedemonteerd) en mijn auto toch kan blijven gebruiken.

nogmaals bedankt.
Michel

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Voor auto`s zonder koplamphoogte regeling is het zekering 8 onder dashboard en met koplamphoogte regeling zekering 22 in de motorruimte.
In de motorruimte zit de zekeringkast achter het luchtfilter.
Ik heb je een reparatie handleiding gestuurd voor de schakelaar, misschien kan je daar wat mee.

michelmichel (0), 6 jaar geleden

Hai Hans,

Ik had ook last met het plaatsen van mijn bericht en stond er later dus toch dubbel op .

Helemaal toppie !!! En blij met deze aandacht :-) . Lees je berichtje net, nadat ik zo brutaal ben geweest om ondertussen mijn schakelaar uit elkaar te halen. En natuurlijk weer in elkaar gezet.

Het probleem van de schakelaar zat nog een etage lager in de schakelaar dan aangegeven op pagina 11 van jou reparatie handleiding. Daar zie je de twee contacten die doorverbonden worden bij het inschakelen van de mistlampen door het mechanisme aan de binnenzijde van de deksel ( pag. 12/13)
Op het moment dat je de schakelaar uittrekt ( Mistlampen aan) zakt er in de onderste etage van het geheel een pen naar beneden die vervolgens een plastic mechanisme laat zakken die het mechanisme met veertje ( Aan de binnenzijde deksel ) ( pagina 12/13) ook laat zakken en deze dus op dat moment een verbinding maakt tussen de twee contacten op pagina 11.

Maar op de een of andere manier is er iets te heet geworden en is het kunststof pennetje wat omhoog komt (bij het uitschakelen)tussen de twee contacten gesmolten en zat daarom vast aan de doorgang en tilde hierdoor niet voldoende het mechanisme van pag. 12/13 op en lag daarom waarschijnlijk te sudderen. Vandaar dat soms ook spontaan de mistlampen begonnen te branden. Het gesmolten pennetje losgemaakt , maar is door het smelten nu waarschijnlijk te kort en zit nu op het randje van welles/nietes aan/uit :-) .
Heb nu het mechanisme met veertje Pag. 12/13 verwijderd en zodoende mijn mistlampen definitief uitgeschakeld.

Pfffff heel verhaal, maar hoop dat je het begrijpt .

Nog een vraagje over zekering 22 onder de motorkap ! Deze zit er inderdaad nog in. Kan ik deze er nu uithalen ? of lopen er nog meer dingen over deze zekering ?

Hoe wist jij dit eigenlijk ? Je beroep ?

Hans, nogmaals bedankt voor het over mijn schouders meekijken.

Mischel

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Michel, de website werkt weer naar behoren;
Hoe staat het er voor met de schakelaar..?

michelmichel (0), 6 jaar geleden

Hai Hans, Eigenlijk was het probleem achteraf appeltje eitje! Je moet alleen het lef hebben om de schakelaar geheel uit elkaar te halen en door gewoon goed te kijken ( zonder kennis van zaken) ontdek je waar het probleem zit. Schakelaar is nu nog voorlopig onklaar gemaakt door een onderdeel niet terug te hebben geplaatst. Maar het komt goed wanneer ik een multimeter heb met volle batterij om de schakeling te testen nadat het onderdeel terug is geplaatst.
De link die jij stuurde van de PT cruiser club werkte ook niet ? Wel leuk om me daar bij aan te sluiten wanneer we komende zomer weer in Nederland wonen .
Groet Michel

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Michel, ik ben even op zoek geweest naar het PTmania forum;
Helaas bestaat PT Mania niet meer en ook het forum is daardoor niet meer bereikbaar.
Er zijn wel 2 andere clubs/fora waar je terecht kunt met vragen of opmerkingen of nieuws.
Dat zijn http://www.pt-cruiser.nl/index.php en https://ptcclubwestnl.forum2go.nl/

Succes,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.