Koelsysteem geheel gecontroleerd, cylinderlektest uitgevoerd geen afwijking waargenomen.
Thermostaat reeds vervangen incl radiateur met dop en systeem ontlucht.
Verdamper naar beneden verplaatst ivm hoogte.
Waterpomp gecontroleerd ivm schoepenwiel en draairichting gecontroleerd.
Cylinderkoppakking vervangen en cylinderkoppen af laten persen.( eigenlijk omdat we twijfelde aan zittingen cylinderkop)
Ventilator slaat in en het vreemde is dat op dat moment het niveau in de radiateur erg snel zakt.
We hebben de motor zonder thermostaat laten draaien maar dan is er nog meer onder en overdruk in het systeem, dwz de opvoerdruk van de pomp naar de radiateur is zo groot dat de bovenste radiateur slang druk opbouwd,
Nu zal iedereen denken de radiateur doorgang is een te grote weerstand maar niets is minder waar dat deze nieuw is en weer door ons is gecontroleerd met heet leidingwater om te kijken of deze overal even warm wordt en doorstroming gecontroleerd.
De temperatuurmeter blijft normaal aangeven!
Ook verdamper kortgesloten zodat we zeker weten dat er geen LPG in het koelsyteem kan komen.
Alle leidingen en slangen zorgvuldig gecontroleerd incl rekening houdend met loszittend rubber aan de binnenzijde.
Kachel wordt goed heet incl warmtewisselaar bij oliefilter is een goede doorstroom aanwezig.
Wie heeft er nog suggesties ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer koelvloeistof op schuimvorming eventueel te verhelpen door een vingerhoed petroleum aan het koelwater toe te voegen.
Gerard.
Hallo Gerard, Hoe Verklaar Je Dan Het Lucht In Het Systeem ? Dampvorming ? Drukopbouw In Systeem Werkt Goed Nieuw Radiateurdop Erop En Gecontroleerd.
weet je zeker dat je lucht in het koelsysteem hoort?
Sommige airco's mogen ook graag dit soort geluiden maken nadat men d auto afzet, dit om het drukverschil te stabiliseren.
indien jij het systeem vult met de benodigde hoeveelheid koelvloeistof, de auto laat lopen, totdat de zaak circuleert, dan auto afzetten en kijken wat er in expansievat gebeurd.
systeem afpersen, en op lichte druk laten staan, nu voorzichtig de hoogste slang los maken en kijken of er daar lucht ontsnapt. evt koel systeem bijvullen en weer laten lopen. Nu uitzetten en op druk (licht) en dan de bovenste kachelslang loshalen. zit hier geen lucht, dan moet je systeem goed gevuld zijn.
gr
Peco Power
Hans.
Omdat het koelwaterniveua zakt bij inslaan van ventilator denk ik aan schuimvorming
van de koelvloeistof.
Het bijvullen met een beetje petroleum komt nog uit de tijd van de Fiat 600 en ik pas het slechts zelden toe omdat de waterslangen er niet altijd goed tegen kunnen.
Voor 14 dagen nog toegepast bij een Volvo 850, koelwater altijd onder niveau na slechts 4 a 5 km rijden.
Nu blijft het goed.
Bij een Mazda op Lpg een keer meegemaakt dat gas uit de verdamper in het koelsysteem kwam met een soortgelijk effect, maar ik neem aan dat je het koel-systeem getest hebt met een co verklikker meter van b.v. midlock.
Ik zal echt niet zeggen dat ik de juiste oplossing heb maar het is het proberen waard.
Gerard.
misschien kachel eens even proberen te spoelen ,indien er in het verleden een pilletje is gebruikt kan dit een en ander verklaren
(of nog beter even buiten koelsysteem laten evenals LPG wat je reeds had gedaan )
slangen die warm worden wil niet zeggen dat er daadwerkelijk vloeistof circuleert !!
of misschien eens even vacuum trekken en dan vullen met koelvloeistof ?
alternatief : a la BMW >auto voorkant 50 cm de lucht in ? je weet maar nooit
adviseer je wel om voorkant en achterkant motor even de 14/15 MM boutjes uit blok te draaien,dan zul je waarschijnlijk even moeten "prikken"om de restanten van de pil te verwijderen > voordeel hiervan is dat je ook kunt "zien of er aan beide kanten echt vloeistof uit komt
suc6
alles is eigenlijk al gedaan , ontluchten met voertuig voorzijde omhoog, kachel kortgesloten enz.
we gaan voor de zekerheid (alhoewel je er niets aan ziet ) de waterpomp vervangen.
Bedankt allemaal alvast voor het meedenken.
indien oude waterpomp eraf is : poullie vasthouden em probeer eens te draaien met schoepenwiel
houd rekening met warmte >uitzetten >misschien blijft schoepenwiel dan wel stilstaan ??
ben benieuwd ??
Hallo Frank, ook dat hadden wij al gedaan , nogmaals eigenlijk is er niets aan te zien maar toch ??
indien originele koppakking gebruikt is LET OP zijn 2 verschillende
GASKET, Cylinder Head
Partnr 04781017AA 1 EGA Left en Partnr 04781018AA 1 EGA Right
ga er van uit dat je de nieuwe visueel vergleken hebt met oude alvorens te vervangen ?
klopt Frank deze zitten op de juiste plaats wordt ook aangegeven L en R op de pakking
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar