Chrysler Grand-Voyager: mistachterlicht aansluiting voor caravan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5,2 td

Weet iemand op welke draad ik de aftakking kan maken voor een mistachterlicht op caravan.
De mistachterlicht van de auto wordt volgens mij via de gewone verlichting aangestuurd en lijkt op een gesloten circuit.

cees1569

Geplaatst door cees1569 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

JAN/DODGE (0) PRO, 17 jaar geleden

Cees
de schakelaar op het dasboard eruit nemen ,dan zie je 3 draden,nu met een 12v spanningszoeker kijken bij welke draad de mistachterlichten gaan branden.
hier een aftakking maken en met de draad na je aanhangwagenstekker gaan en hem aansluiten op 54g
grJAN

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je het doet als Jan het vertelt, zal het goed werken. Het heeft echter 2 nadelen : je doet met mist ook altijd de mistlamp van de auto aan (met als gevolg een grote rode vlek achter je van de weerspiegeling van de mistlamp in je caravan/vouwwagen) en je moet met de extra draad de gehele auto door. Ik heb zelf de draad bij de mistlamp opgezocht, doorgeknipt en er een schakelaar tussen gezet met de keuze mistlamp auto/mistlamp aanhanger. 1 draad van de schakelaar loopt dan naar je stekkerdoos aan pool 54G (wat bij veel aansluitingen de constante stroom is) en de ander loopt naar je orginele mistachterlicht van je auto. Sjaak
(Zie ook : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

cees1569 (0), 17 jaar geleden

Hallo Jan en Sjaak, allereerst bedankt voor jullie reactie.
Zover ik nu kan beoordelen is het niet zo eenvoudig als jullie beschrijven. Laat ik me even verduidelijken.
Als ik bij de mistachterlamp van de auto ga controleren heb ik op een pool spanning die direct vanaf het achterlicht komt. op de andere pool zit bij ingeschakelde mistachterlamp geen spanning en bij uitgeschakelde mistlamp wel spanning. Ik ben bang dat ik bij de schakelaar dus zoiets ook tegenkom. De draad zomaar doorknippen en er een schakelaar tussen zetten lijkt mij ook geen oplossing, want welke draad moet ik dan gebruiken.
Volgens een "deskundige" is bij een chrysler of dodge voyager veel via de min geschakeld en niet via de plus, zou dat ook nog iets betekenen?

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Normaal wordt er om een lampje aan te zetten spanning op de draad gezet via een schakelaar. De lamp zit dan direct aan de min. Als er op de min geschakeld wordt is het zo dat de spanning al op de draad (en dus op de lamp) staat. (je meet spanning voor en na de lamp, maar omdat er geen spanningsverschil is gaat de lamp niet branden) Wat jij dan met de schakelaar de mistlamp inschakel, doe jij dus de lamp aan de min zetten en kan de stroom door de lamp en de schakelaar gaan lopen en zo kan de lamp gaan branden. (je meet spanning voor de lamp, de lamp is een weerstand die licht geeft en na de lamp meet je GEEN spanning want deze heb je met de schakelaar aan de min gekoppeld, zodat de stroom kan lopen) Je zult waarschijnlijk met een relais (bij de achterlichtunit) moeten werken, maar ik moet nog ff bedenken hoe dit aan te sluiten. Sjaak

br0ns (0) PRO, 17 jaar geleden

Het mist achterlicht bij een voyager is massa schakelend dat kan je omzetten met 2 relais

cees1569 (0), 17 jaar geleden

Hallo BrOns,
fijn dat je reageert en een oplossing hebt, maar hoe en waar sluit je die relais aan en wat voor soort relais moeten dat dan zijn?

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij red je het met 1 relais ook. Ook heb je een 2 standenschakelaar nodig met 3 aansluitingen. Je neemt een gewoon relais (bv Hella) met 4 polen. Je schakelt de mistlamp van de auto in. De draad waarvan de spanning wegvalt (dus de - geschakelde) knip je door. De draad die naar voren (schakelaar op het dashbord) gaat, doe je op de middelste aansluiting van de 2 standen schakelaar. De draad die van de lamp komt, gaat aan de buitenkant van de 2 standenschakelaar. Op de andere buitenkant van de 2 standenschakelaar komt een draad, die naar aansluiting 86 van het relais loopt. De andere draad naar de mistlamp maak je 2 extra draden aan, die je aansluit op 30 en 85 van het relais. Je houdt dan aansluiting 87 van het relais over. Daaraan komt een draad naar de stekkeraansluiting van de aanhanger. Met de (orginele) schakelaar van het mistachterlicht schakel je OF de mistlamp van de auto OF het relais van de mistlamp van de aanhanger (al weet ik dan niet of het mistlampindicatielampje op het dashbord gaat branden) . Volgens mij zou dit zo moeten werken, maar ik heb dit nog niet getest. Sjaak

Roland10251 (0) PRO, 17 jaar geleden

In de automaterialenzaak zijn mistachterlichten te koop met een schakelaar ingebouwd. Je hoeft dan alleen maar een plus en min kabel van het achterlicht van de caravan naar het mistachterlicht te maken en klaar. Je moet dan wel uitstappen om het mistachterlicht aan te zetten, maar voor die ene keer dat het voorkomt is dat niet zo erg, en het is wettelijk toegestaan.

Pierre Venant (0), 17 jaar geleden

Hallo allemaal,
de oplossing is volgens mij nog eenvoudiger.
Je kunt een trekhaak contactdoos kopen waar al een schakelaar in zit. de oude varvang je daardoor.
Wel even het aansluitschema ( op anwb site te vinden ) goed lezen.
Dan schakelt die contactdoos over naar aanhangwagen zodra er een stekker in gesopt wordt.
Succes,
Pierre

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij werkt ook dat niet. Je blijft zitten met een + op pool 2g, die spanning pakt via de andere lampen, en zo continu je mistlamp aanzet. Die van de auto gaat namelijk aan door de lamp aan de massa te schakelen. Sjaak

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt. Bij deze auto is het MAL. massa-geschakeld, maar gezien de datum zal de vraagsteller inmiddels het probleem al wel opgelost hebben........

Gr.

cees1569 (0), 17 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Het probleem is er nog steeds maar niet meer urgent. Dit omdat mijn caravan ouder is dan 1996, dan is de verplichting van een mistachterlamp niet van toepassing.
Wil ik echter een jongere caravan of gewone aanhanger er achter hangen moet de mistachterlamp wel aangesloten zijn.
Pierre: het probleem zit niet in de stekker of stekkerdoos maar betreft de min-schakeling van de mistachterlamp zoals Sjaak goed omschrijft in zijn stuk van 13 augustus.
Zijn aangedragen oplossing met een relais (dd 15 aug) heb ik ook nog niet getest om reden van het hierboven omschrevenen, tevens heb ik nu in de winter ook de caravan oid niet erachter hangen. Ik ga in het voorjaar weer opnieuw op zoek naar de juiste oplossing.

Heeft er iemand soms een goed bedradingsschema van een dodge/crhysler 2.5 TD van 1997, ik hou me aanbevolen.

Groetjes Cees

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Stuur me maar 'n mail, krijg je het schema.

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.