Chrysler Grand Voyager: Motor ratelt bij >3000 rpm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,3

Sindskort een ratelend geluid bovenin de motor. Bij koude motor begint dit al bij een lager toerental bij een warme motor boven 3000rpm.

Mechanisch ben ik best goochem maar ik ben op motorgebied niet zeker. Iemand een suggestie wat het kan zijn?

bartf

Geplaatst door bartf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

bartf (0), 11 jaar geleden

Vandaag bemerkt dat de auto een tijdje met nogal weinig olie heeft rondgereden. Best gek dat er geen melding over is gekomen. Achteraf te lang gewacht met peilen en vrouwlief die erin reed heeft niet echt aangegeven dat er ineens een ander geluid hoorbaar was.
Vandaag dus 2,5 liter olie aangevuld. Geluid is uiteraard niet weg maar het tekort aan olie kan wel één van de oorzaken of een gevolg van een defect zijn.
Iemand een idee?

VampireSK (0), 11 jaar geleden

Hallo ,

Het kunnen een aantal dingen zijn, ik heb het een keer gehad met mijn audi a3 , die klonk als een diesel (maar is benzine). na heel wat onderzoek en uitproberen bleek het de lager van de aandrukrol (distributieriem), maar ook de onderdelen die aangedreven worden door de multisnaar kunnen slijten en de lagers daarvan kunnen ook een behoorlijk geluid produceren.
Als je met weinig of geen motorolie hebt rondgereden dan zouden er in de motor ook nog wat ding kapot kunnen gaan.


Succes

bartf (0), 11 jaar geleden

@VampireSK, bedankt voor de reactie.
De multiriem zit aan de andere kant waar de herrie vandaan komt dus daar zal het waarschijnlijk niet vandaan komen. Het geluid lijkt aan de bovenzijde bij de kleppen vandaan te komen. Ik zal voor de zekerheid vanavond in de servicemanual nog even nakijken aan welke zijde de distributieketting zich bevindt. Als het die is, dan heb ik er weer een uitdaging bij.

Overigens lijkt het geluid nu ook hoorbaar bij lage toerentallen maar gisterochtend heb ik bijvoorbeeld weer tijdelijk niets gehoord tijdens een rit. Vreemd; lijkt ook iets met de timing op één of andere manier.

Andere suggesties met de grootste kanshebbers blijven welkom uiteraard.

bartf (0), 11 jaar geleden

Ben inmiddels voorzichtig positief gestemd. Krijg net een telefoontje van vrouwlief dat ze het geratel niet meer hoort. Misschien vindt hij de extra olie toch wel lekker ;-)
Vanavond zelf nog maar even luisteren en als de herrie echt verdwenen is hebben we voor één keer eens mazzel. Voor de zekerheid komend weekend de auto dan maar even verwennen met nieuwe olie en filter. Voorlopig nog even sceptisch evengoed.

Toch periodiek zelf maar even rijden en controleren dus.

bartf (0), 11 jaar geleden

Dikke kans dat het krukaslager naar de knoppen is. Wordt weer een lastige dus.
Heeft iemand een idee of het te doen is deze te vervangen o is de motor dan afgeschreven?
Het zou wel het een en ander na lange tijd verklaren. Het gasklephuis vervuilt namelijk ook iedere keer met olie en ik heb het idee dat daarom de motor ook een beetje rottig loopt.

Graag een advies:
Hoe lastig is het om het lager te vervangen
Is het verstandig om te doen
Wat kan ik beter doen; lager of motor vervangen?

Overige suggesties zijn welkom

Loekenzo (0), 11 jaar geleden

Tijdens een langere rit hebben we eens uitygebreid zitten luisteren, ook bij stilstand eens het hoofd boven de motor gehouden.
Een suggestie welke ik aan iedereen die dit volgt wil voorleggen: Zou het een kapotte hydraulische klepstoter kunnen zijn?
Het geluid komt inderdaad zo te horen ergens boven uit de motor vandaan.
En... hoe is zo'n klepstoter eventueel te testen, of kan je ergens aan zien dat zo'n stoter defect is?

bartf (0), 10 jaar geleden

Definitieve oordeel: krukas is niet goed meer. Lagerschaaltjes nog vervangen maar er zat al teveel ruimte in de as.
Het is te gek om ook deze operatie weer te gaan plegen vanwege geen sleutelruimte/brug etc. Even alleen de krukas eronder uit rommelen blijkt niet te doen. De auto gaat er definitief uit naar iemand die er wel de mogelijkheid voor heeft. Jammer want we hadden wel een langer gebruik in de planning. Het is gewoon zonde om hem nog langer op het pad te laten staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.