Sindkort een andere Grand Voyager ltd. aangeschaft met 218000km. Proefrit geen problemen, stationair probleemloos en bij start proefrit was het blok gewoon koud. Voormalig eigenaar heeft de apk nog geregeld en gaf aan dat de co2 bijgeregeld was.
Nu bij koude motor loopt hij rommelig stationair. Eerste opgeslagen storingscode was de O2 sensor. Kan mogelijk nog een oude storing geweest zijn.
Nieuwe storing was P0171 lean air mixture. Voor de zekerheid de MAF sensor gereinigd maar dit geeft nog niet het gewenste resultaat. Vreemd is wel dat bij onbelaste motor deze niet hoger komt dan 4000rpm. O2 loopt bij hogere toerentallen terug naar 0. Belast tijdens een rit loopt hij probleemloos naar 6000rpm zonder stotteren. Na opwarming van de motor loopt hij ook stationair goed.
Voor de zekerheid onbelast en belast tijdens een rit wat data gelogd met Scanmaster software.
Iemand enig idee wat de volgende stap is om naar te kijken? Toch wellicht de 02 sensor in bank 1 (upstream) vervangen of is er een andere logische oorzaak. Waarnaar zou ik in de data moeten kijken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
O2 loopt bij hogere toerentallen terug naar 0.
Leg bovenstaande eens nader uit. Is dat het percentage in de uitlaatgassen gemeten met een 4-gas tester of het voltage van een sensor of sensoren?
Wat doet de Long Term Fuel Trim nadat je de codes gewist hebt en deze weer op 0 gezet was?
Bedankt voor de reactie. Het is de voltagetest met de laptop eraan. Ik ga morgenavond even kijken als ik de boel weer gereset heb. Vandaag ging de MIL weer branden. Resultaten zal ik aangeven.
13 jaar
Als het voltage van de O2 sensors terug loopt naar 0, kun je wachten op die foutcode P0171.
Ofwel mengsel veel te arm, dan wel een lek in de uitlaat. Met een lek in de uitlaat wordt het verbruik behoorlijk hoger.
Te arm kan veroorzaakt worden door valse lucht, defecte/verouderde sensor (luchtmassa meter, lambdasonde), brandstofdruk te laag etc.
Ik zou er op dit moment even niet mee rijden. Er is kans op behoorlijke gevolg schades.
Long term fuel trim:
Stationair fluctueert tuzzen 700-1000rpm
Onbelast 4000rpm -2,3%
tijdens flinke acceleratie (belast) 21,9%.
Warme motor stationair 5,5%
Tijdens rit O2 sensor sensor 1 0,00-24,2V en sensor2 0,725-99,2V LTfueltrim 5,5%
Waarden LT fuel trim overall : min -2,3 gem 9,8 max 21,9
Graag een reactie of je adhv deze gegevens iets specifieker kunt afleiden wat het probleem kan zijn. Vooralsnog is de stationair bij koude motor een probleem, bij een normale rit lijkt er geen probleem en accelereert de boel goed en zonder inhouden. Stationair stilstaan tijdens de rit geeft met een warme motor ook geen probleem maar tijdens de normale rit komt wel na verloop van tijd P0171 weer tevoorschijn. Tijdens de eerste keer uitlezen kreeg ik overigens de fouten P0135 en P0141 (O2 heater failure) maar dit kunnen ook oude storingen geweest zijn. Het lijkt mij niet dat allebei de sensoren gelijktijdig kapot kunnen zijn of wel?
Ik zie verschil tussen sensor 1 en 2 dus catalysator lijkt ok. Hierop krijg ik ook geen storing. Een lek in de uitlaat kan ik vooralsnog niet vinden.
Ik ga voor de zekerheid de inlaatklep, EGR eens goed schoonmaken en mogelijk toch de MAF en O2 sensor1 vervangen.
Wat is zijn volgens jou de beste stappen om te doorlopen?
13 jaar
Zojuist toch weer even uitgelezen en de achtereenvolgens de storingen P0135, P0171, P0135 en weer P0171. Ik denk dan toch dat ik voorzichtig de conclusie moet trekken dat O2sensor (upstream) kapot is. Het is een herhaalde storing die blijkbaar toch iedere keer terug komt.
Wat denk je; vervangen of toch eerst MAF en inlaatklep nog een grondige reiniging geven?
Ik weet niet of het relevant is maar het valt op dat bij een koud gestarte motor de boel redelijk stationair loopt, tijdens het opwarmen draait de motor tussen de 1000-1100rpm en is er licht knipperen van de boordverlichting en koplampen waarneembaar. Kan het met elkaar te maken hebben of mag ik ook nog gaan kijken naar de verdeler? Als hij warm is dan hebben we weer 800rpm maar onregelmatig.
13 jaar
O2 sensor waardes zijn helaas niet bruikbaar. Maximum voltages van 24 of zelfs 99 volt kunnen absoluut niet voorkomen.
Long term fuel trim onbelast lijkt nog ergens op, alhoewel het bij 4000 rpm al een grensgeval wordt.
Belast liggen de zaken heel anders, daar komt de motor zwaar brandstof te kort.
Ik zou de benzinedruk/opbrengst maar eens gaan controleren.
En misschien ook maar de scantool vervangen, zodat je O2 sensor voltages kunt zien.
Ok, dat verklaart wel waarom na een reset de MIL eerder pas tijdens een rit weer ging branden.
Overigens heb ik gisteren de boel gereset maar iedere keer bij het starten werd nu structureel P0135 en P0171 vastgelegd. Dat is natuurlijk wel afkomstig uit de ECU en niet agv een al dan niet werkende scantool. Ik zal eens kijken wat er door de ECU is vastgelegd tijdens het optreden van de storing. Daar moeten wel de juiste O2 voltages genoemd worden lijkt mij. Volgens mij wordt ergens ook de brandstofdruk aangegeven. De brandstofpomp werkt dus zou mogelijk het filter ook nog vervuild kunnen zijn. Laten we maar hopen dat het niet aan de verstuivers ligt dan.
Wat betreft de O2 waardes, ga ik ervan uit dat de linker waardes die tussen de 0 en 1 V liggen kloppen. De rechter waardes zijn de percentages en niet de voltages. Percentage waarvan weet ik niet precies.
Hoe verklaar ik met een eventueel te lage brandstofdruk dan dat de motor onbelast zonder problemen lijkt te accelereren en de snelheid goed vast houdt? Behalve een te arm mengsel, heb ik niet het gevoel dat hij daar ergens inhoudt.
Overigens, heb ik al eerder even aangehaald, krijg ik bij stilstand de motor niet boven de 4000rpm maar belast loopt hij gewoon door naar 6000 als ik mijn best doe. Ook dat doet hij zonder haperen. Bij stilstand is de stationairloop weer onregelmatig.
13 jaar
Inmiddels er ook achter gekomen dat een deel van de fluctuerende spanning bij de dynamo vandaan komt. Deze maakt ook geluid dus wordt deze week vervangen. Waarschijnlijk is daarmee het knipperen voorbij. Verder afgelopen weekend we geweest maar de auto zuipt aardig net gemiddeld 1:5 op de snelweg. Voor de zekerheid een O2 sensor besteld om uit te sluiten dat het probleem hier ligt. Als dynamo en O2 sensor (had al binnen moeten zijn) vervangen zijn hoop ik dat de problemen voor vij zijn. Wat kunnen nog meer eventueel de oorzaken zijn van de 20% long term fuel trim? Brandstoffilter? Toch de sproeiers? Graag suggesties want het verbruik baart mij toch zorgen. Ik verwacht geen zuinige auto maar hij rijdt nu beduidend duurder dan de vorige 3,3
13 jaar
Vandaag de O2 sensor vervangen. Storing lijkt weg, motor loopt stukken regelmatiger en het verbruik is teruggelopen naar 1:10. Ik zal de boel nog wel een keer uitlezen want ik ben niet gerust op het onbelaste toerental dat niet boven de 4000rpm komt. Ook de verlichting flikkert bij stationair. Volgende week komt een vervangende dynamo binnen. Kijken of ook dat weer iets oplost voor misschien het flikkeren. In ieder geval is wel het bijgeluid dan weg van de pulley.
Iemand nog een suggestie waarom de motor onbelast niet boven 4000rpm komt en belast wel?
13 jaar
[quote=bartf]Iemand nog een suggestie waarom de motor onbelast niet boven 4000rpm komt en belast wel?[/quote]
Ja dat is een programmering in de PCM zodat die versnellingsbak onbelast niet te veel draait doen ze allemaal in Parkeer stand.
Greetz br0ns
Perfect, goed om te horen. Bedankt. Dan lijken de problemen vooralsnog behalve de dynamo opgelost. @oldford en @br0ns, bedankt voor jullie reacties en hulp.
13 jaar
Helaas, vandaag de dynamo vervangen maar het flucturen van de boordspanning blijft. Bij stationair flikkert de binnenverlichting.
Tot op heden de O2 sensor vervangen, dynamo vervangen, luchtinlaat grondig gereinigd(huis was behoorlijk vet/vervuild met olie), MAF sensor gereinigd, vooralsnog geen lekkages in het vacuum gevonden, geen lek in de uitlaat maar helaas nog wel een onregelmatig stationair draaiende koude motor. Ook voor de zekerheid bij drie keer tanken injector cleaner door de benzine gegooid (kan nooit weten) maar nog steeds niet voldoende resultaat. Na opwarmen gaat de motor wel mooier statonair lopen. Soms heeft de motor na de start ineens geen enkel probleem. De MIL blijft uit, geeft geen storingen meer. Verbruik is nu 16,7l/100km gemiddeld met redelijk wat stadsritten.
Kan iemand aangeven of ik de MAF sensor kan nameten of hij nog in orde is? Helaas geeft de software geen benzinedruk aan dus zal ik daar op een andere manier aan moeten komen. Kan het ook de MAP sensor zijn? Moet ik bijvoorbeeld ook naar het brandstoffilter kijken of is dat onzin?
Iemand nog enige suggesties wat nu de meest logische stap/mogelijke oplossing is?
13 jaar
Een 3,3 heeft geen MAP sensor maar een MAF die sensor in de inlaat is een Temperatuur sensor dus welke heb je vervangen ?
Gr br0ns
De MAF sensor tussen het luchtfilter en de luchtinlaatklep heb ik gereinigd maar ik heb geen idee of ik de werking ervan nu op één of andere manier kan testen. Dit is toch geen temperatuursensor maar een luchtstromingsmeter? Ik ben er meestal niet zo'n voorstander van om met een draaiende motor de stekkers los te trekken om te zien of dit effect heeft. Theoretisch zou ik hem los kunnen halen om te zien of ik een storing krijg of een verandering in het stationair toerental maar ik weet simpelweg niet of dit straffeloos kan.
De O2/Lambda upstream heb ik vervangen. Hierdoor krijg ik in ieder geval geen storing over lean fuel mixture meer door.
Verder bevindt er zich volgens mij wel degelijk een MAP sensor (partsno 56041 018AB) op de rechterzijde van het vacuumhuis van de motor direct tussen de V6 indicatie en het reservoir van de stuurbekrachtiging in.
Een luchttemperatuursensor bevindt zich ergens midden van de fuelrail. Daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik las in de Chrysler PAIS dvd een tip om de bedrading bij de fuelrail naast de verdelerkap te controleren maar die lijkt intact dus daar gaat nu niet mijn eerste zorg naar uit.
Volgens mij zorgt dit trio van sensors voor de juiste data over de lucht die toegevoerd wordt. Kan het zijn dat de Idle Air Control (IAC) motor verkeerd wordt aangestuurd door de PCM en zo ja, waar komt dit dan vandaan? Volgens mij wordt de info van de MAP sensor en de koelwatertemperatuursensor gebruikt. Via de OBD zie ik dat de koelwatertemperatuur keurig oploopt dus die sensor moet goed zijn. De motor zelf moet goed zijn anders zou er een storingscode zijn. De MAP lijkt iets verbogen te zijn dus zou deze wel schade kunnen hebben. Nu kan ik wel weer domweg gaan vervangen maar ik zou liever eerst kunnen meten zodat ik iets zekerder weet of ik een sensor moet kopen. Ik heb ze niet op de plank liggen.
Vooralsnog kan ik geen vacuumlek horen of zien maar ik krijg ook niet direct meer een storingscode. Is er om voor de zekerheid 100% iets uit te sluiten een simpele manier om erachter te komen of en waar er dan evengoed een lek zou kunnen zijn? Zou ik er enige overdruk op kunnen zetten en dan met lekzoeker kunnen kijken of is dat te simpel?
Verder tast ik nog steeds in het duister waarom nu de boordverlichting blijft flikkeren. Ik heb geen storing op de radio maar ik zal voor de zekerheid nog even controleren of de bougiekabels wel goed zitten en in orde zijn. Heeft het nut om bougies en kabels nog preventief te vervangen of voorlopig nog even niet?
Excuses voor deze stapel vragen maar ik heb er gewoon de balen van dat ik nog niet gevonden heb wat de definitieve oorzaak is.
13 jaar
Overigens gisteren weer een rit gemaakt waarbij het knipperen van de verlichting ook waarneembaar is in de koplampen en de tellers voor mij. Het gevoel bekruipt mij dat hier toch een deel van de oorzaak zou kunnen liggen en dat daardoor mogelijk een aantal storingen kunnen optreden en mogelijk sensoren door de ongelijke spanning uiteindelijk stuk kunnen gaan.
Aan de dynamo kan het niet meer liggen want die is nieuw. Hier bleek uiteindelijk toch het probleem niet te liggen. Zou het in een slechte massa aansluiting kunnen liggen en zo ja, wat is de meest strategische plaats om een draad naartoe te trekken? Waar kan ik in een ander geval nog naar zoeken?
Zojuist zowel naar het chassis als de motor een nieuwe massadraad getrokken maar dit gaf geen verandering. Ik lees in andere topics dat er ook wordt gevonden dat een defect aan de stuurhoeksensor zit wat ervoor zorgt dat de stuurbekrachtigingspomp veel stroom vraagt. Is dit bij een Voyager ook een mogelijkheid en waar bevindt deze sensor zich dan? Kan ik een defect nameten?
13 jaar
Iemand nog een idee waar ik kan kijken? Het slechte stationair lopen wordt minder (gaat niet helemaal weg) als de motor warm is. Belast draait de motor mooi rond. Knipperen van de verlichting blijft.
Is het een gek idee om de oorzaak van het slecht stationair lopen bij de EGR te zoeken? Kan die worden gereinigd of moet hij gewoon worden vervangen? Zou de stappenmotor van de stationair het nog kunnen zijn?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar