Chrysler Pt Cruiser: Pt Cruiser 2006 stand en instrumenten verlichting werkt niet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn, de standlichten gaan niet. De instrumenten verlichting brand eveneens niet. Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig een aanhangwagen aankoppel. Ik heb de zekeringen nagezien en de schakelaar gekuist.

Gilby

Geplaatst door Gilby (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler PT Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

phil4226 (0), 9 jaar geleden

Onder (achter) de luchtfilter zitten er bij jou type motor ook zekeringen dacht ik, heb schema bekeken er zou een algemene zekering van 25 A moeten zitten. (circuitbreaker n°1).

Gilby (0), 9 jaar geleden

Phil dank voor de snelle reactie,
in de zekering box waar je naar verwijst zit geen zekering in nr 1. Zie foto. Misschien zit er in de box zelf nog elektronica maar dat weet ik niet.
[url=http://postimg.org/image/5bka3esp5/][img]http://s4.postimg.org/5bka3esp5/fuse_box...[/img][/url]

Gilby (0), 9 jaar geleden

Hier heb ik de volledige nummering van de box in foto.
[url=http://postimg.org/image/65r1fybs9/][img]http://s28.postimg.org/65r1fybs9/fuse_bo...[/img][/url]

phil4226 (0), 9 jaar geleden

Heb je links onder het stuur een kapje met zekeringen onder ?

phil4226 (0), 9 jaar geleden

Heb schema naar je persoonlijke mail verstuurd. Een circuit breaker is zelfherwapenend dus is de fout steeds aanwezig, zie deze niet op de foto, alleen (smelt) zekeringen.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Van een PT model 2006 en later is de zekeringskast niet meer links van het stuur maar enkel de grote te zien bij de luchtfilter onder de motorkap. Onder de zekerings-plaat zit nog iets maar daarvoor moet ik de volledige blok demonteren. Zou daar misschien de fout kunnen zitten.

Gilby (0), 9 jaar geleden

In de schakelaar zitten ic s en veel elektronica. Deze heb ik gedemonteerd en gekuist maar de fout kan natuurlijk in en van die ICs zitten. Daarom heb ik de schakelaar besteld. Zodra die binnenkomt kan ik verder werken maar het zou misschien de sturingsblok kunnen zijn die achter de zekerings-kast zit. Deze doos ziet er metaalachtig uit maar meer weet ik niet over. Kan iemand zeggen wat dat er mee te maken zou kunnen hebben.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Ik heb de multiswitch vervangen maar het probleem is nog steeds niet opgelost. De parkeer lichten en de instrumenten verlichting branden niet. Morgen zal ik de bedrading na zien. Indien geen resultaat ben ik genoodzaakt een aparte schakelaar te monteren voor de standlichten. Is er iemand die daar een oplossing voor weet?

[url=http://postimg.org/image/s9gbp244r/][img]http://s1.postimg.org/s9gbp244r/mfs4.jpg[/img][/url]

Gilby (0), 9 jaar geleden

Na wat zoeken op internet kom ik aan de "Integrated Power Module" (TIPM) die onder de zekeringen zit. Die zal ik morgen even onder de loep nemen.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Nu heb ik de draad van de standlichten aan de grote lichten gekoppeld. Dat is niet hoe het moet maar om de zaak wat te versnellen zag ik de enige oplossing. Het is nog altijd een raadsel hoe het komt dat de standlichten niet werken, ik zie nergens een zekering. Een schema is er van de auto modellen 2000 tot 2005 maar niet van deze bouwjaar 2006 tot 2010, de bedrading is gewijzigd. Later wanneer ik naar de automobiel inspectie moet zal dit in orde moeten zijn. Weet iemand waarom de stadslichten en de instrumenten verlichting niet werken, laat het mij weten aub.
Beste dank,
Gilby

phil4226 (0), 9 jaar geleden

En werkt je instrumentenverlichting nu ook via die bypass ?

thei11316 (0), 9 jaar geleden

Meld je even aan op www.ptmania.nl en ook op hun forum,daar is echt veel specifieke PT kennis in huis.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Dank voor de reactie van Phil en Thei.
Om te antwoorden op de vraag of de instrumentenverlichting werkt; ik dacht het wel maar deze heb ik niet met bypass aangesloten. De draad die van de hoofdlampen komt heb ik alleen aangesloten op de achterste lichten, immers ik dacht zo, twee standlichten en twee lampjes die de nummerplaat verlichten dat moet een slordige 100 watt zijn. Ik belast de koplampen met 100watt meer. Ik was bang dat er teveel verbruik zou zijn en heb daarom de draad die van de standlichten vooraan en van de tableauverlichting komt doorgeknipt.
Dank je Thei voor de reactie en om op jou vraag te antwoorden. Ik ben al aangemeld op ptmania maar na uitvlooien van hun forum reacties ben ik er nog niet in geslaagd het probleem op te lossen.
Morgen doe ik de tour in het Vlaamse Land en vraag ik iedere potentionele garagist en technieker die vroeger deze auto verkocht hebben om uitleg. Ik laat binnenkort iets weten.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Hier ben ik weer na hier en daar wat info te hebben verzameld. Dit forum is super voor de Pt Cruiser 2006-2010 en voor de sukkelaars met zijn kapotte auto.
Zoals ik zei toerde ik het Vlaamsche land rond en ben tot de wetenschap gekomen dat het probleem toch bij de TIPM (total integreted power module) moet gelegen zijn, kortweg de zekeringsmodule bij de luchtfilter waar nog een volledige geïntegreerde power aan bevestigd is. De prijs in occasie is ongeveer 400 euro maar nieuw kost dit beestje 980 euro zonder BTW. Alles is goedkoop in de handel, maar met btw gaan je ogen wat meer open.
Nu om dit verder in een betaalbare prijs op te lossen heb ik een niet Orthodoxe oplossing bedacht en daarvan heb ik een afbeelding gemaakt.
Als iemand een betere oplossing vind voor mijn probleem laat het mij weten aub.


[url=http://postimg.org/image/6r85p2oaj/][img]http://s9.postimg.org/6r85p2oaj/relais_k...[/img][/url]

    Beste Gilby, kunt u mij deze oplossing sturen voor de standlichten/dimlichten bij mij zijn ze uitgevallen en krijg ze niet meer brandend. Groeten Math - maffesigaar (0), 7 maanden geleden

phil4226 (0), 9 jaar geleden

Moet werken hé, de koplampen bedienen het relais , was toch benieuwd of die zekering niet te vinden was in die module of is die automatische zekering opgebouwd met elektronica ?

Gilby (0), 9 jaar geleden

Ja in de zekeringkast zit ook een ingewikkeld systeem met ICs en componenten die de stroom doen sturen en bij overbelasting stoppen. Om de componenten te zien moet de volledige zekeringskast uitgenomen worden en alle draden gedemonteerd. Spijtig dat ik daar geen foto van heb.
Nu kan ik aan het werk met dit schemaatje. De relais krijgt via de diode 12 v die afkomstig is van de koplampen. De contacten sluiten en de standlampjes branden.
Ik kan ook via een schakelaar de standlichten bedienen. De stroom gaat dan direct naar de spoel van de relais en kan door de diode niet terugkeren naar de koplampen zodat deze ook niet beginnen te branden. Om de 12 v te vinden dacht ik om een aansluiting te dien in de zekeringskast op een plaats waar geen zekering in zit en op één pin wel 12v aanwezig is.
Mocht er nog een update mogelijk zijn van het plannetje dat ik getekend heb laat het mij weten.
Als alles gemonteerd is laat ik de foto s zien.

jvr (0), 9 jaar geleden

Gilby,

Het niet werken van de instrument verlichting kan een op zich zelf staand probleem zijn: http://dodgecaliberinstrumentclusterligh...

Is het uitvallen van de instrument verlichting precies tegelijk ontstaan met de overige verlichting problemen? Of valt het nu pas op, omdat het langer donker is in deze periode van het jaar?

Gilby (0), 9 jaar geleden

Beste dank Jvr voor je reactie,

ik wens het volledig problemcar taim een gelukkig nieuw jaar en een jaar zonder problemen met je wagen.

Om op je vraag te antwoorden wat de instrumenten verlichting betreft moet ik u meedelen dat ik daar eigenlijk niet veel aandacht heb aan besteed.

De instrumenten verlichting moet ik opnieuw aansluiten, want ik dacht dat het samen met de standlichten werkt. De draad naar de instrumenten verlichting is door mij losgekoppeld.

Zodra ik de test heb gedaan zal ik dit laten weten op dit forum.

De groeten van,
Gilby

Krep (0), 9 jaar geleden

Gisteren met mijn PT cruiser het zelfde probleem gehad.
van het een op ander moment geen stand , dashboard en binnen verlichting meer.
Geen defecte zekering gevonden, daarom vanmorgen naar dealer gegaan.
Die vroeg of ik een verloop op de trekhaak aansluiting van 7 naar 13 gebruikte.
Dit was niet zo, maar het blijkt dat dit problemen geeft in de computer.
Daarom hebben ze de lichtschakelaar links aan stuurkolom los gemaakt.
Hierna is het contact aan gezet om computer te resetten via de diagnose kast van de dealer.
na het opnieuw verbinden van de schakelaar werkte bij mij alles weer.
Het schijnt dat als de computer iets niet goed meet bij het contact aan zetten,
dan wordt die functie disabled, totdat deze gereset wordt.
Als het probleem terug zou komen dan zou de schakelaar vervangen worden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
suc6 Koos

Gilby (0), 9 jaar geleden

Krep,
het zelfde probleem zeg je maar is het een PT van na 2005? Bij mij werkte de binnenverlichting weer na vervangen van de schakelaar (180€ online in EU). De standlichten en dashboard verlichting gaan niet. Ik moet dringend de draad van front standlichten terug aankoppelen om te zien of bij mij tableau verlichting het wel doet. Door middel van 12 volt op de losgemaakte draad te zetten kan ik zien of deze wel werken.
Ik laat weten wanneer ik zo ver ben. Immers na de drukke nieuwjaarsdagen heb ik niet veel tijd gehad. Ik moest mij te veel bezighouden met Champagne drinken en taart eten.
Dank Krep.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Na de drukke nieuwjaarsdagen ben ik er weer.
Dus, de standlichten gaan niet en ook de instrumenten verlichting doet het niet. Ik kreeg hier op dit forum een eerste tip van Thei en die vroeg of het dashboard nog werkt. Mijn grote fout was dat ik dat niet opnieuw gecontroleerd heb. Nu dat Krep en Jvr een zelfde probleem hadden ben ik dit opnieuw gaan uitmeten en nazien.
Ik koppelde de standlichten terug aan de 12 volt aan en tot mijn verbazing zag ik dat de instrumenten verlichting het niet doet.
Misschien zou Krep wel eens gelijk kunnen hebben. Eerst probeer ik met resetten en als dat niet helpt bekijk ik het instrumenten bord. Het instrumenten bord kan defect zijn meer bepaald de inverter.
Dank voor de reacties.
Gilby

jvr (0), 9 jaar geleden

Gilby,

Hier wordt uitgelegd hoe je het paneel demonteert en de verlichting kan herstellen: https://www.youtube.com/watch?v=S1dFuACA...

Alleen betreft het hier het 2005 model. Het blijkt dat deze "normale" gloeilampjes bevat (zie video). Het 2006 model werkt waarschijnlijk met een "inverter". Dit is mogelijk een inverter, geïntegreerd in het paneel (geen los te vervangen component). In beide gevallen is dit te herstellen (zie de link in bericht #18).

Dit probleem heb ik inderdaad zelf ook gehad en gezien bij iemand anders.

Gilby (0), 9 jaar geleden

Jvr, dank voor de snelle reactie. Ik zal proberen het paneel los te maken en zien wat er mee te doen valt. Met de link naar een filmpje moet dat lukken.

Gilby (0), 9 jaar geleden

"Paradise By The Dashboard Light" Maar de buurvrouw zei "Paradise without dashboard light", dat is veel leuker.
Alé, nu is het toch opgelost de lichten werken weer normaal.
Niets was gebroken of defect, enkel nieuwe software invoeren en de lichten zijn weer in orde. In maart moet ik naar de auto keuring.
Ik dank hier veel forum leden die mij op het denken hebben gezet en daardoor uiteindelijk resulteerde in een oplossing.
Deze site is super.
Nogmaals dank en prettige carnaval viering,
Gilby

    Gilby de software heeft u dat bij een dealer laten doen? Of zelf gedaan? - maffesigaar (0), 7 maanden geleden

jvr (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de terugkoppeling Gilby.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.