Chrysler 300m: slecht startend en lopende motor.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7 l

probleem is dat hij slecht start, en als hij loopt stottert en bij gas los uitvalt. dus moet wat gas blijven geven om te zorgen dat hij niet uitvalt
verders zit er ook een tik in de motor die verschijnt bij plus minus 2300 toeren op de teller. die luider wordt bij meer toeren. ( tikkend geluid lijkt van bovenin de motor te komen)
controle lampje van de motor gaat ook branden op het dashboard na het starten.

enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?.

m.v.g. bart.

langeb85

Geplaatst door langeb85 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler 300M? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

langeb85 (0), 13 jaar geleden

net nog even gekeken en hij geeft een foutcode p 1684 op

brunovanderjeught (0), 13 jaar geleden

wat is de km.stand, en heb je al eens de kleppen nagezien en afgesteld? Geen foutcodes?

langeb85 (0), 13 jaar geleden

km stand is afgerond 197500 km. enigste foutcode die hij laat zien is p 1684 ( opgezocht wat die code betekende, accu los geweest. en dat klopt heb de accu vervangen )

langeb85 (0), 13 jaar geleden

volgende code komt ook op het scherm.
P1391 Intermittent Loss of CMP or CKP

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is de uitleg van Chrysler over P1391:
Engine runtime over 7 seconds, then the PCM detected that the Actual CMP level disagreed with the Expected CMP sensor signal level. Refer to code repair chart in other manuals or media to test CKP/CMP circuits, mounting hardware and operation.

Kennelijk is het niveau van het signaal niet goed. Dat zou een te grote of te kleine luchtspleet kunnen zijn.

langeb85 (0), 13 jaar geleden

probleem van het slecht lopen van de motor gevonden via een amerikaans forum. door simpel de stekker van de nokkanas positie sensor los te halen en de motor te starten. stekker los gehaald en dat probleem was verholpen motor loopt als een zonnetje. ( wel een foutcode p0340 imv geen signaal van de sensor ). wil dus zeggen dat of de sensor stuk is, of dat er wat met de bekabeling mis is of zoals al gezegd is dat de afstand tussen sensor en rotor te groot of te klein is..

wat dan overblijft is de ratel/tik in de motor, wat lijkt dat het bovenin het blok zit. althans dat neem ik aan doordat als de motor stationair draait, 600 tpm ongeveer op de teller hoor je hem ongeveer 150 keer per minuut tikken.
en af en toe verdwijnt het tikken ook even voor een paar seconden. dit is meestal bij ongeveer 1400 toeren per minuut.

heb wel een paar mogelijke oorzaken :
nokkenaslagers versleten of stuk
distributieketting spanner slap geworden waardoor de timing licht zou kunnen verspringen ( als dat mogelijk is ).
distributieketting op de krukas of nokkenas(sen) 1 tandje versprongen doordat de kettingspanner slap is geworden.
kleppen stellen ( kan alleen geen gegevens vinden voor de juiste afstelling )

ik zit hiermee wel te gissen naar een oorzaak. iemand die de symptomen herkent en een meer gericht antwoord heeft?

m.v.g. bart

langeb85 (0), 13 jaar geleden

probleem van de tik gevonden. er ligt een drijfstanglager uit. die is gewoon helemaal weg gevreten. enigste wat er van over was ligt in de olie pan.
( schijnt nogal een veel voorkomend probleem te zijn met deze motor )

drijfstang en krukas zien er gelukkig nog goed uit op wat licht zichtbare krasjes en hebben geen voelbare schade. dus als het meezit hoeft de krukas niet afgedraaid te worden.

enigste wat ik nog moet weten is met hoeveel newton meter de drijfstang vast gezet moet worden. iemand die mij dat kan vertellen?.

met voorbaat dank. bart.

corvet (0), 11 jaar geleden

Heeft een 300m bouwjaar 1999 een distributie ketting of een riem?

mvg jitse

langeb85 (0), 11 jaar geleden

de 2.7 liter v6 heeft een ketting. de 3.5 liter v6 een riem

corvet (0), 11 jaar geleden

Ok bedankt Langeb85, heb een Prowler van 2001 met de motor van de 300m 3.5 liter,
kmstand is 22000.
moet de distributie riem nu ook vervangen worden?

mvg jitse

langeb85 (0), 11 jaar geleden

distributie riem vervangen bij ongeveer 100.000 km als ik het goed heb of na 7 jaar indien de kilometers niet gereden worden. Eventueel jaarlijks even controleren dat de riem geen haarscheurtjes heeft wat duid op uitdroging van de riem. In dat geval meteen vervangen. neem ook is een kijkje op 300mclub.org daar is veel info te vinden op het forum over de 300m en zo ook voor onderhoud tips en veel probleem oplossingen tbv de 3.5 liter motor.

corvet (0), 11 jaar geleden

Weet u ook hoeveel liter olie er in de 300m 3.5 l moet?

mvg jitse

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300M of stel zelf een nieuwe vraag.