Probleem is een stotterende motor, met name bij lagere toerentallen en vooral op LPG. Op benzine ook niet 100% zuiver al is het dan wel veel beter. De auto rijdt probleemloos 140km/uur, maar filerijden of wachten voor een stoplicht is een probleem.
In het verleden met deze auto precies hetzelfde probleem gehad, wat toen ook niet te vinden was. Toen was het langszaam steeds slechter geworden. Uitlezing LPG (Necam Mega) gaf destijds geen storingen. Uitlezing computer gaf geen storingen, alleen bij draaiende motor gaf de uitlezing aan dat mengsel te arm was, wat sterk bijgeregeld moest worden. Bij benzine lukte dit nog, maar bij gas niet meer, waardoor hij op gas slecht liep. Destijds zijn bobine, bougies en kabels, lambdasonde, MAP sensor vervangen zonder positief effect. Uiteindelijk is de complete kop gereviseerd (compressie van twee cilinders bleek minder dan 30%) en de LPG verdamper en de verdeler gereviseerd. Daarna liep de motor gedurende 5 maanden goed.
De auto reed al geruime tijd met lekke uitlaat (achterdemper). Twee dagen na het vervangen hiervan was het stotteren ineens weer helemaal terug op exact dezelfde wijze als voorheen.
Uitlezing LPG geeft ook nu geen foutcodes. Bougies zijn verwisseld en bougiekabels zijn doorgemeten. Vacuumslangen zijn gecontroleerd en in orde.
Wie herkent dit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Willem,
Er zit zoiets in als een stappenmotor die het stationaire toerental regelt. Ik weet hier niet genoeg vanaf, maar het schijnt dat deze vuil kunnen worden en daardoor niet goed meer werken. Dan krijg je problemen die lijken op de jouwe. Schoonmaken is dan vaak voldoende.
Mvg,
Jvr
Ik heb de stappenmotor schoongemaakt, maar gaf geen soulaas. Zag er ook nog schoon uit. Kan ik de werking van dat ding testen?
Verder heb ik inmiddels de katalysator vervangen door een opengeboord exemplaar (dus niet helemaal leeggeklopt, maar dwars door het honingraat een gat geboord van ongeveer 15 mm, zodat ik in elk geval nog wat tegendruk overhield). Gaf wel duidelijk meer vermogen, maar geen verschil met stotteren.
Wat doet de tweede lambdasensor? Deze is met het vervangen van de kat mee vervangen omdat hij op dit stuk pijp vastzit, maar ik kan mij voorstellen dat deze nu hetzelfde meet als de eerste sensor omdat er een gat in de katalysator zit. Kan zoiets de problemen veroorzaken?
13 jaar
al eens geprobeerd om je ventilatie uit te zetten.
bij mij stottert de auto ook veelal bij stationair.
kan zijn dat het aan de airco ligt.
die pakt nogal wat pk'tjes bij het aanslaan.
13 jaar
Inmiddels zijn we twee maanden verder en het probleem lijkt opgelost, al snap ik nog niet alles. Het lag niet aan de airco, want die staat eigenlijk altijd uit omdat ik er misselijk van wordt (moet ik dus een keer schoonmaken).
Na enige dagen met opengeboorde katalysator ging hij duidelijk heel veel slechter lopen. Ook op benzine liep hij toen zeer slecht. Uiteindelijk de oude originele katalysator er weer opgezet. Daarna reed hij nog steeds zeer slecht op lpg, maar wel prima op benzine.
Via het grijze draadje bij de schakelaar gaf de lpg-module geen foutmeldingen
Vervolgens is (door Verdampere te Helvoirt) de gasmodule direct uitgelezen, alsmede het lambdasignaal, wat uiteindelijk als resultaat gaf dat de LPG-verdeler verstopt was. Na schoonmaken rijdt de auto nu weer als een naaimachientje.
Hoewel er nog een paar vragen overblijven (1.toen de problemen ooit begonnen was de verdeler gloednieuw, dus was het toen een ander probleem?? 2.Waarom was het mengsel met benzine ook veel te arm?) rijdt de auto weer prima.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar