auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler PT CRUISER: verbruik dramatisch verslechterd!

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: S, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 105

Ik rij al meer dan een jaar met veel plezier met mijn PT Cruiser Cabrio 2.0 Limited uit 2009 (nu 55.000 km op de teller). Enige tijd geleden had ik opeens een probleem: zodra de motor boven de 2500 toeren kwam, viel hij hortend en stotend uit. Naar de plaatselijke garage gebracht (want ver kwam ik niet meer natuurlijk) en die kwamen met de diagnose: probleem met de nokkenassensor of krukassensor (code had ik zelf al uitgelezen: P0340). Nou ben ik een absolute leek, en heb helemaal geen idee van de auto onderdelen, dus toen zij voorstelden om een van de sensoren schoon te maken, leek me dat prima. Ik geloof de nokkenas sensor.

Daarna leek het probleem verholpen (1 dag). De volgende dag weer het zelfde euvel. Weer weggebracht en nu gingen ze de nokkenassensor vervangen. De sensor moest besteld worden, dit duurde twee weken. Sensor is vervangen en het probleem was opgelost.

Het enige wat nu mis gaat is een dramatisch hoog verbruik: ik haal helaas nog maar 1 op 6. (Normaal was 1 op 10).

Heeft een van jullie enig idee wat er mis gaat? En wat ik daaraan kan doen?

Geplaatst door

PT-Marjo (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of je hebt ergens een behoorlijk lek in je brandstofsysteem of je motor gebruikt dus veel te veel.
Zonder verdere testen kan ik hier van daan niet zien wat het is, maar dit zijn een aantal mogelijkheden:
- defecte/slecht werkende sensor (lambda sonde, luchtmassameter (indien aanwezig), koelvloeistof temperatuur sensor, etc.)
- lekkende injector
- lekkage aan het begin van de uitlaat in de buurt van de lambda sonde
- etc., etc.

Er gaat geen foutlampje branden? Want dan kun je eerst de foutcodes laten uitlezen.
Anders sensor-waardes uitlezen en kijken wat er afwijkt. Gecombineerd met een 4-gas test moet je dan toch wat kunnen zien.

oldford 0
badge

8 jaar

Geen lampjes of codes nu...
Zou het kunnen dat de auto in een soort noodstand staat?

Ik zou mijn auto het liefst na laten kijken door een PT Cruiser expert, maar geen idee waar een goeie zit in de buurt van Schoonhoven. (Of kan iedere garage dit netjes uitmeten?)

PT-Marjo 0

8 jaar

In Alphen Aan Den Rijn zit een Chrysler dealer.
Maar een beetje goede universele garage moet ook een heel eind kunnen komen.
Nog nooit met de auto ergens voor onderhoud geweest?

Hoelang heb je de auto al?
Is de auto (en vooral de elektronika) geheel standaard of is er aan getuned?
Wekt de MIL (vroeger Engine check, motorfoutlamp) als je het contact aan zet?

oldford 0
badge

8 jaar

Heb de cruiser vorig voorjaar bij een Honda dealer gekocht en hem daar ook voor het eerste onderhoud gebracht. In juni is hij weer aan de beurt. Heb er ongeveer 10.000 km mee gereden. Maar met die Honda dealer ben ik niet getrouwd (en hij zit ook onhandig ver weg). Voor dit probleem ben ik naar een algemene garage gegaan die bij mij in de straat zit. Maar dat is eigenlijk een bandenhandel (Peet Borst). Ze zijn wel erg aardig, maar het is niet hun specialiteit...

De auto is in originele staat en het motorlampje gaat branden wanneer ik het contact aanzet en netjes weer uit.

PT-Marjo 0

8 jaar

Dag PT-Marjo,

De omschrijving van de auto heeft me enigszins verward: PT Cruiser Cabrio 2.0 Limited uit 2009 (ik kan deze combinatie zo even niet terug vinden en de 2500cc in het grijze vlak klopt denk ik niet). Ik wilde namelijk graag weten of dit een automaat betreft.

Verder inderdaad wat oldford al zei. En weet je zeker dat er geen (nieuwe) foutcodes zijn bijgekomen? En hoe heb je het verbruik bepaald, aan de hand van de boordcomputer of zelf berekend?

Mvg,
Jvr.

jvr 0

8 jaar

Ha jvr

Je hebt uiteraard een punt: ik was abuis. Het is een 2.4 en handgeschakeld.
Inmiddels is gelukkig het probleem boven water en de oplossing ook! De nokkenassensor was wel vervangen, maar het motormanagementsysteem niet gereset. Dat is alsnog gedaan (door Pieter van PT Cruiser Club West Nederland). En nu zit ik weer op het oude vertrouwde verbruik.
Hij is nogmaals langs geweest en heeft ook bougies, bougiekabels, bobine, de onderste motorsteun en de accu vervangen. Ik kan er dus weer even tegen!

Bedankt allemaal voor jullie support en meedenken!

PT-Marjo 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.