Sinds dit weekend doet de Voyager echt raar. Na een lange rit(+100km) stottert de wagen bij het vertrekken en in achteruitversnelling. Ik hoor ook een ratelend(tikkend) geluid voorin(linksvoor vanuit de auto gezien). Bij controle blijkt de versnellingsbakolie niet meer mooi rood maar grijsachtig. Na een nacht en volledig koud was alles weer normaal. Pas savonds na terug een hele lange rit viel de auto bij het vertrekken steeds stil. Bij starten en meteen veel gas geven lukte het wel om weer te vertrekken en bleek alles weer normaal. Vandaag op korte ritten geen probleem meer. Zou het kunnen dat dit een voorteken is dat de bak in de prak gaat draaien? Of zou dit enkel te wijten zijn aan vervuilde olie en dus op te lossen door verversen? Ik heb wel nood aan een betrouwbare wagen omdat ik bijna om de 2 maand op en neer naar Frankrijk rijdt met aanhanger(+/- 2000km op en neer). Wagen heeft inmiddels 335000km maar loopt als een uurwerk en verbruikt geen druppel olie. Dus als de bak moet vervangen worden weet ik niet of het nog de moeite loont. Iki weet ook niet wat zoiets ongeveer kost?
Ik heb hier in de buurt niet meteen iemand die de bak kan uitlezen of doorlichten. Wel een goede garagist die momenteel eenzelfde 3.3 heeft staan voor onderdelen maar die heeft ook 290000km,dus wel niet aangeraden om deze bak over te bouwen denk ik met zoveel km? In het andere geval denk ik eraan om het type Voyager wat volgt op de mijne te kopen maar dan in Dieselversie(crd is dat zeker?). Deze zijn goed betaalbaar hier in België.
Zijn deze betrouwbaar ? Of hebben ze ook wat probleempjes? Graag uw hulp en mening.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn problemen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag de Voyager terug na het verversen van de bakolie en vervangen filter.
Volgens de garagehouder was de olie verbrand en verouderd.
Filter was verzadigd en er lag heel wat metaalvijlsel in de pan en aan de magneet.
Hij denkt dat dit vijlsel van de grote riem komt.
Is dit erg en een teken dat het eraan zit te komen dat ie stuk gaat?
Rijdt nu volgens mij met de nieuwe olie wel soepeler. Afwachten hoe ie zich gaat gedragen nu.
Weet iemand of de automaten van de jongere CRD 2.8 versie betrouwbaaar(der) zijn?
mvg
Hallo,
Als antwoord op de 2e post.
Veel slijpsel in de bak betekent dat deze bijna is overleden.
Deze automaten de A604 hebben een groot koelprobleem, en met een aanhangwagen rijden is eigenlijk ook verboden.
Ik zou niet weten over welke grote riem uw monteur het heeft maar een riem zit er in elk geval niet in.
Waarschijnlijk komt het slijpsel van lagers die versleten zijn, afstandsplaatjes.
Kortom is de versnellingsbak zeker aan revisie toe, nadat nu de olie vervangen is zal hij een korte tijd goed rijden maar het probleem zal zich weer voordoen.
Overmatig slijpsel in de olie en aan de magneet wil zeggen dat in de bak er delen langs elkaar draaien die ruim zijn of slecht gesmeerd worden.
dit verhoogd de slijtage en voert de temperatuur in de bak op, dit zorgt weer voor meer slijtage.
De revisie van dit soort bakken valt wel mee, ik vraag b.v. ongeveer 750-850 voor uitbouw inspectie en inbouw, hierover komen er weer onderdelen. afhankelijk van wat versleten is en wat aan vervanging toe is. Exclusief de pakkingen en de lagers die standaard worden vervangen.
Een gebruikte bak heb je al b.v. voor ongeveer 450-600 euro. kan goedkoper zijn.
Met de 62TE automaat heb ik nog geen ervaring.
13 jaar
Hallo allemaal, na het verversen van de olie in de versnellingsbak en plaatsen van nieuwe filter inmiddels al ruim 10000km gereden zonder problemen. Waaronder 2x heen en terug naar Zuid Frankrijk met zware aanhanger. Nu maar hopen dat dit zo blijft. Ik vind het nog altijd de beste wagen ooit om mee te rijden. Ik kijk wel regelmatig es naar advertenties van het crd model(2001-2009)Voyager. Wordt de volgende mocht deze het ooit begeven en zijn hier in België heel betaalbaar. Kan iemand me wat meer info geven ivm dit type aub?
Vooral ivm de automaten van het 2.8 type of de handgeschakelde 2.5 crd. ook ivm ophanging, koetswerk enz. Alvast Bedankt.
Gino.
13 jaar
Heb verscheidene jaren bij chrysler gewerkten zou toch adviseren voor een handbak, de automaten gaan nog wel eens stuk, redelijk duur grapje.
voor de rest mankeerd er bijna nooit wat aan, hooguit de stab. rubbers maar die zijn ook niet zo duur. En koetswerk is ook goed dus zijn wel goeie auto's met een handbak.
succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar