Probleem;motor start niet.Ik heb geen stuursignaal op het startrelais onder de motorkap.Als ik het relais met de hand bedien draait de startmotor gewoon en slaat hij ook aan.
Ik heb ook geen spanning op de kleine (10 amp)zekering in de zekeringkast onder het dashboard.Ik dacht het zal de schakelaar onder het koppelingspedaal wel zijn,maar als ik daar de stekker af haal en de draadjes doorverbindt doet hij het nog niet.Kan het aan de startonderbreker liggen?Of aan het contactslot?Als ik de sleutel draai in de startstand dan gaat wel de radio uit,dus ik denk dat het slot zelf wel functioneerd?
Rara waar moet ik verder zoeken voor dat ik naar de dealer rij?
bvd voor de input,Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand een idee?Anders moet ik maar beginnen met uit laten lezen,alhoewel ik niet weet of daar wat uit komt.
Jeroen,
Het kan inderdaad het contactslot zijn. Dat de radio uitgaat op "start" wil niet automatisch zeggen dat de verbinding naar het startrelais in orde is, het contact naar de radio (en diverse overige gebruikers) wordt alleen dan onderbroken om alle stroom naar de startmotor te leiden.
Heb ook wel vernomen dat een startonderbreker kan problemen geven. Weet niet hoe dat is opgelost maar anders kun je misschien een aparte draad van het contact naar het relais maken. Reserve sleutel al geprobeerd??
Gr,
Jvr
15 jaar
Ben net bij de dealer geweest en die hebben hem uit gelezen.
Er kwam uit "skim faillure" ,wat hij adviseerde was om eerst het contactslot door te meten en daarna verder zoeken naar een draad breuk en daarna eventueel in de computers.
Hij heeft ook nog even de sleutel opnieuw geprogrammeerd.
Ik ga eerst het contactslot maar demonteren.
Jeroen
15 jaar
Probleem gevonden;is het mechanische gedeelte van het contactslot.Uit de achterkant komt een pen met 2 pootjes die het electrische blok bediend,hiervan was 1 gedeelte afgebroken waardoor dus het blokje niet volledig gedraait werd door de pen.Een nieuw slot besteld en dan weer toeren!
Bedankt voor de hulp!
Jeroen
15 jaar
Te vroeg gejuichd?De pen die dus kapot is zit niet aan het contactslot zelf;Volgens de geleerden moet er een compleet nieuwe stuurkolom in????Kosten bijna 900 euro voor een pen van hooguit een paar euro!!
Wie weet of deze pen, die dus achter het contactslot zit en die dus het electrische blok bediend,los te krijgen is?Of weet er iemand een andere oplossing?Ik denk anders de uitspaarring in het electrische blok vol stoppen met een soort lijm o.i.d. en dan het blok weer op de pen drukken zodat de ruimte opgevuld wordt?
suggesties zijn zeer welkom,
Jeroen
15 jaar
Jeroen,
Dat is niet mis, daar zal toch wel een goedkopere oplossing voor moeten zijn. Als het echt nodig is dat de stuurkolom vervangen moet worden, zou ik eerst gaan zoeken bij autodemontage bedrijven (de "sloop" dus). Die hebben tegenwoordig vaak grote magazijnen met veel voorraad.
Tenzij je zelf erg handig bent op dit gebied zou ik het wel overlaten aan een garage.
Andere optie is een aparte (terugverende!) startknop maken ergens op je dashbord, 12v op ene kant en de andere kant naar het startrelais.
Voorbeelden: http://images.google.nl/images?hl=nl&q=s...
Of zoek met google op "startknop".
Gr,
Jvr
14 jaar
Ben inmiddels al een aantal "slopers" langs geweest,maar het rare is dat ze allemaal het pennetje kapot hebben.Alleen is het niet erg als de kapotte helft er nog in zit want dan klemt het zich zelf vast.Heb inmiddels via IBee een gebruikte stuurkolom gevonden(75 euro),deze dus eerst maar monteren.Geen paniek,ik ben dan wel particulier maar sleutel al wel meer dan 25 jaar aan auto's.Heb ook zelf in de autocroos en ovaalracing gezeten dus dit zal het probleem niet zijn.In ieder geval bedankt voor het mee denken!
Jeroen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar