Chrysler Neon: Waar komt die ratel uit de motorruimte nou eigenlijk vandaan?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo, ik rij in een chrysler neon 2.0 al een hele lange tijd komt er bij het optrekken of eerder gezegt bij versnellin in laag toeren een ratel uit mijn motorruimte.
nu denk ik zelf dat het miijn versnellingsbak is. zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en die het ook op gelost hebben? zo ja op welke manier? lagers vervangen?

ik hoor het bij heel veel neon's maar niemand die ik ken heeft er wel is naar laten kijken.

mvg Jerry

JerryR

Geplaatst door JerryR (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Neon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jvr (0), 15 jaar geleden

Jerry,

Bij de wat oudere electronische transmissies hoor je bij het schakelen inderdaad een ratel, dat zijn de solenoids, klepjes die heel snel open en dicht gaan in de bak die de olie naar de juiste plek leiden zodat er geschakeld wordt. Ook bij het op- en terugschakelen hoor je dit maar wordt dan overstemd door andere geluiden. Heb dat zelf ook ('90 Saratoga), ook vanuit stilstand naar R of D. Bij de nieuwere transmissies weet ik niet zeker of dit nog zo is. Als het goed is hoor je dan ook om de 10 sec. een tikje (controle signaal van de TCM naar de bak).

Maar zeker als andere Neon's het ook hebben zou ik me geen zorgen maken. Meer info: http://www.allpar.com/fix/trans.html

"Dan Stern wrote (with regard to a buzzing noise just before stopping):
I'm right in the heart of one of Chrysler's strongest sales markets. I can stand on any street corner in my town and in ten minutes probably hear 30-40 examples of this sound, which goes "bzzzz---zz-tic." It's completely normal. It's the transmission fluid control solenoid valves opening and shutting rapidly to make the fluid go where it's supposed to go to shift the transmission. All the FWD/AWD 4 speed automatics make this sound with every upshift, every downshift, and every gear selection. You hear the one as you pull to a stop, because the road and engine noise are minimal at this low speed"

(bron: allpar.com)


Gr,
Jvr

JerryR (0), 15 jaar geleden

hallo bedankt voor je andwoord. ik heb wel een handgeschakelde 5 bak. geen automaat en het geluid is echt als er b.v. kracht op de bak cq blok komte te staan (snelheid omhoog) dan is het een ratelend geluid.
als ik boven de 2500 toeren kom gaat het weg.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

heb je dat bij elke versnelling

jvr (0), 15 jaar geleden

Jerry,

Ik was er zomaar van uitgegaan dat het om een automaat ging, mijn fout.
Olie peil is in orde? Je hebt het alleen als er kracht op komt te staan, dus alleen als het blok een beetje kantelt tijdens het optrekken. Misschien komt het blok of de bak dan ergens tegenaan, een beugel of leiding oid. Zoeken naar een slijtplek dus.

Gr,
Jvr

JerryR (0), 15 jaar geleden

het is wel bij elke versnelling maar voral in zn 2. als ik optrek vanaf een stoplicht en de bocht door ga en op laag toeren overschakel naar zn 2e versnelling en zn 3 doet i het ook nog maar een stuk minder. ook hoor ik tijdens het rijden rond de 100 km/h een zacht gierend geluid. nu heb ik een swift gti gehad die had ook een probleem met de versnellingsbak, dit waren de naald lagers van de pri en sec as die waren kapot, maar dat was echt een schavend geluid en een echt hard gierend geluid.

olie peil is in orde, heb de olie ook al een keer ververst met de originele olie van de dealer (mopar)

of het blok ergens tegen aan komt geloof ik niet het zit echt in het draaiende gedeelte, loopt met toeren op en af.

ik hoopte dat er iemadn was die dit probleem ook had gehad en opgelost had
ik ga binnenkort de bak er maar eff onderuit halen een open trekken, kijken of het zelfde proleem van de swift hier misschien terug te vinden is.

andere suggesties zijn ook nog welkom uiteraard :D


bedant voor de hulp tot nu toe

mgv jerry

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

is het echt een tokkelend/knakkend geluid als je de bocht doorgaat ?????, dan zijn vrijwel zeker je homokineten overleden, deze zijn makkelijker en goedkoper te vervangen dan een bakrevisie. Laat eventueel een monteur er eens naar luisteren, een versleten homokineet geeft een onmiskenbaar geluid, wat elke monteur met wat ervaring gelijk herkent.

Groeten Marcel

JerryR (0), 15 jaar geleden

nee de homokineten zijn het zeker niet, door de bocht gaan nam ik als voorbeeld omdat je dan meestal niet veel gast geeft. als ik dan in zn 2 in hele lage toeren weer verder wil hoor ik het geluid heel erg hard. beetje ratelend stikkend slijpend geluid moeilijk te omschrijven :P

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

misschien is je koppeling versleten en rammelen de veren die in de plaat zitten

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarschijnlijk is het idd je koppeling, drukgroep of plaat maakt lawaai omdat ie echt zwaar moet trekken, (van onderuit de toeren zeg maar) er komt dan nogal wat Nm vrij (koppel) en dat zou best eens kunnen resulteren in de door jou genoemde geluiden. Het kan ook nog een spanrol van een v-snaar zijn.
gr
Peco Power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.