onze citroën berlingo heeft sinds kort een probleem.
wanneer we hem starten gaat onmiddellijk het lampe ABS branden (dit zonder dat de wagen en beweging is), in de display komt "storing ABS" te staan.
na uitlezen van de wagen zegt de computer: intermitted, rear RH wheel speed sensor short circuit....
na vervanging van de sensor en wissen van de codes komt de melding en foutcode meteen terug. vervolgens de kabels doorgemeten, deze zijn in orde. stekker van ABS pomp afgehaald, deze heeft geen vocht of dergelijke gekregen. 2de sensor gekocht en vervangen, allemaal zonder resultaat.
iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De pomp zelf defect is natuurlijk ook mogelijk .
daar dacht ik ook al aan, maar hoe kan ik dat zeker weten?
1 jaar
Heb je bedrading belast doorgemeten, of "doorgepiept" met een ohm-meter? Denk toch dat je een (bijna)draadbreuk hebt eerlijk gezegd.
met do ohm-meter. heb visueel de eerste 25cm van de abs-stekker bekeken, geen rariteiten. wat zou jij doen?
1 jaar
Stekkers losnemen en bedrading belast meten. Bv een h7 lamp over de draad laten branden.
update: zoals Harry4203 voorstelde, kabels doorgemeten met 21w lamp, deze brand meteen. stroom komt toe op ABS pomp maar van daaruit niks meer. kan ik er dan zo vanuit gaan dat het elektronische deel van de pomp stuk is?
1 jaar
Heb je toevallig ook gemeten of de bedrading onderling geen sluiting maakt, of sluiting naar voeding of massa? Pomp kan natuurlijk defect, maar heb erg mn twijfels gezien de foutcode en enige ervaring. Je zou nog kunnen overwegen de bedrading van de re achter-sensor bij de pomp en de sensor af te knippen en er 2 draadjes even omheen te leggen. Of even de draden bij de pomp af te knippen en daar de oude sensor even aan te hangen.
ja, kabels maken geen sluiting.
knippen in de kabelbundel lijkt mij nu niet meteen het beste plan...
1 jaar
Als je 100% zeker bent van je metingen, zou ik de pomp opsturen ter reparatie. Mocht je twijfelen, wat ik zeker niet verkeerd bedoel, maar toch doe, zou ik mn laatste optie doen en zoals ik schreef de bedrading direct achter de pomp afknippen en daar de oude sensor even aan maken. kijken of de fout dan weg is.
alright, even laten bezinken en dan kom ik bij je terug :)
1 jaar
Ik denk in dit geval niet, maar je kunt nog even proberen om de stekker van de egr-klep los te nemen en te kijken of de fout dan weg is.
Goed heren, update.
Eerst en vooral bedankt voor de reacties. Zorgvuldig alles nagegaan.
- bedrading van abs stekker tot sensor overbrugd: geen resultaat
- abs pomp vervangen: geen resultaat
- na bovenstaande 2, àlles gemonteerd en via live data gekeken. Enkele seconden hadden we op de foutieve sensor toch even signaal, viel meteen weer weg, kwam niet meer terug.
Ter herinnering werd de kabel onder balast getest, met 21w lamp. We zijn ten einde raad…
Iemand noch een goed idee?
1 jaar
Je zegd, bedrading overbrugd, originele bedrading wel afgeknipt? De stekker maakt toch wel goed contact? Of heb je deze er ook even tussenuit gelaten? Ik heb ooit een keer iets dergelijks gehad waarbij het probleem uiteindelijk toch in de sensorring bleek te zitten(wiellager)
nee, ik heb een lange kabel van aan de stekker van de ABS pomp naar de stekker van de sensor getrokken. deze aangesloten achteraan in de stekkers dmv meetpennen
1 jaar
Knip nou gewoon de draden ff af gelijk na de pomp, en hang de oude sensor er ff aan. Dat is weer prima te herstellen, en dan weet je wat.
Moed opgegeven?
in tegendeel, weer enkele uren later...
sensor had slecht contact in de prise. deze tussenuit geknipt en draadjes aan elkaar gesoldeerd +
reset van de codes, draaien met de wielen: alle sensoren werken. auto laten zakken, vooruit en achteruit gereden: alle sensoren geven signaal.
auto stilgelegd, garagepoort geopend en klaar voor testrit. auto gestart en lampje ABS gaat weer branden. uitgelezen: geen signaal meer op de sensor.
draadjes terug bloot gemaakt, alles in orde. lees uit: alle sensoren werken. terug alles gemonteerd, check: alles werkt. auto laten zakken, gestart: weer ABS lampje en geen signaal.
1 jaar
Zit er geen speling op je wiellager of de abs ring defect.
Ik heb met behulp van een paar losse stukken draad de aansluitingen li en re wel eens gewisseld om iets dergelijks uit te sluiten.
problem solved! de ABS ring hing vol met roest ed, vandaag geen signaal. echter ABS lampje bleef aangaan...
geloven wie geloven kan, mij computer veroorzaakte de storing tijdens het uitlezen. alles weer gemonteerd en alles werkt perfect!
thanks voor al het advies :)
1 jaar
Kijk, goed te horen. Het is wel zo dat wanneer je abs uitleest tijdens het rijden de tester vaak het lampje laat branden.
Mooi bedankt voor de feedback was achteraf dus simpel .
sensor ra of rv? rv meestal oxidatie tussen sensor fusee lichaam, word de afstand tussen sensor en leesring te groot, Abs sensoren zoveel als het kan originele sensoren monteren, slechte imitatie brengt altijd storingen met zich mee, komt door de weerstandswaarde van de sensor, vuistregel als na het wissen de storing er weer gelijk in vliegt dan ligt het aan de bedrading of de sensor, vliegt de storing erin tijdens het rijden dan ligt het aan de sensor of leesring, niet meer en niet minder,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar