Citroën C5: Afdoppen EGR?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 16v (136pk)

Hallo,

Na het volledig wegvallen van het vermogen tijdens een rit dit weekend op de snelweg is door de ANWB heel vakkundig de EGR klep afgedopt. De auto rijdt nu weer perfect en lijkt zelfs wat zuiniger geworden. Nu moet ik a.s. weekend met de auto met caravan naar Italie. Mijn vraag is of dit met de afgedopte EGR klep kan of dat er toch een nieuwe in moet voor het weekend.

Mvg,

Erik

406rijder

Geplaatst door 406rijder (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zolang je geen brandend motorlampje krijgt of verminderd vermogen, lekker laten zitten zo.

406rijder (0), 12 jaar geleden

Ok bedankt, ga het proberen komend weekend...

Kokopelli (0), 12 jaar geleden

406Rijder: ik heb 1 jaar de EGR-klep buiten werking gesteld bij mijn Berlingo 2.0 HDi . Ook ik rij met een caravan en dat gaat prima. De EGR-klep zorgt er voor dat je motor minder NOx uitstoot heeft door je uitlaatgassen deels terug te voeren naar je inlaat. Dat kun je missen.

Overigens heb ik mijn EGR-klep twee weken geleden weer ingeschakeld, omdat de trekkracht meetbaar terug was gelopen. Je kunt op dit forum meer lezen dat het afsluiten van de EGR-klep je motor minder vervuild. Dat kan allemaal wel zo zijn, maar het motormanagement reageert er na verloop van tijd wel degelijk op. Al na een kwartier dat ik de EGR weer had ingeschakeld kreeg mijn motor al meer kracht. Wat er wordt geschreven over de EGR klep ervaar ik toch anders.

Hoe dan ook, jij kunt er zonder problemen mee naar Italië rijden. Later zou ik er toch naar laten kijken, want je zult merken dat jouw motor het toch nodig heeft.

406rijder (0), 12 jaar geleden

Nou de vakantie zit erop en heb toch wel wat problemen ervaren. De trekkracht was aan het einde van de dag soms ver te zoeken. Het leek af en toe wel of er een enorm turbogat was. Op de terugweg daarnaast nog twee keer een te hete motor gehad. Ik denk dat ik dus toch maar de klep ga schoonmaken of vervangen. Als ik zoek op internet naar een nieuwe klep kom ik ook de Ford/Volvo variant van de klep tegen. Ziet er hetzelfde uit maar heeft een iets afwijkend typenr. Heeft iemand ervaring met het monteren van deze klep in een Citroen?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

En dit was met afgedopte EGR? Dan heb je ergens een probleem en dat is niet de EGR-klep.
Zeker als ook nog de motor te heet loopt.
Werken alle koelvinnen wel? Radiateur wordt warm? Ook aan de onderkant?
Gaat er een storingslamp branden?

406rijder (0), 12 jaar geleden

Hallo Oldford,

Ja dit was met afgedopte EGR. Storingslampje brandde in de vakantie niet maar nu inmiddels wel. ALs ik de motor uitlees krijg ik meldingen rondom de EGR (niet goed open/dicht etc.) en een melding van de regelklep van de turbo die de ingestelde waarde niet kan bereiken (heb zelf een lexia). Overigens riijdt de auto sinds vanochtend nog beroerder en is de trektracht nog verder teruggelopen. Ook was mijn rempedaal na pas na een paar kilometer weer bekrachtigd en bleef dit vervolgens wel de hele rit. Dit lijkt te duiden op een vacuumprobleem. Heb ik gewoon twee onafhankelijke problemen of stuurt de afgedopte EGR alles in de war?

Dan de te warme motor. Op de hele rit van Italie naar Nederland is dit 3 keer gebeurd. In alle gevallen op een lange pittige helling. De motor blijft heel lang keurig op temperatuur (zowel olie als water) en dan ineens schiet de koelvloeistof temperatuur omhoog. ALs je dan vervolgens stopt daalte de temperatuur ook weer vrij snel. Gedurende de overige kilometers geen centje pijn. Koelradiotor zie er keurig schoon uit, aircocondensor een stuk minder.

Kokopelli (0), 12 jaar geleden

Vreemd 406rijder dat je dan niet reageert op wat ik heb geschreven. Wellicht is jouw computer ontregeld. Begin maar eens met het opnieuw laten functioneren van je EGR en haal even je accupool los voor een totalreset. Het is het minste dat je kunt uitproberen, lijkt mij.

Nogmaals, mijn 2.0HDi draait weer uitstekend nadat ik de EGR weer heb ingeschakeld.

JHV (0), 12 jaar geleden

406rijder,
Kijk ook eens naar het vacuum(leidingen)systeem. Zijn vele leidingen die oa minder vermogen, regeling turbo, maar ook minder remkracht, kunnen veroorzaken. Dan zou je dus 2 gescheiden problemen kunnen hebben. Maar wordt de EGR ook niet geregeld/beinvloed door het vacuumsysteem?
Johan

406rijder (0), 12 jaar geleden

Heb inmiddels de EGR-klep gedemonteerd en het blijkt dat het hoedje er af is. Ga morgen even kijken of mijn buurman dit kan lassen. Verder nog wat vacuumleiding langs gelopen maar kan zo op het oog niets zien. Omdat ik morgen toch weer moet rijden heb ik de EGR klep weer gemonteerd en het zaakje weer afgedopt. Daarna de storingen (ook weer een turbo storing) gereset en een stukje gereden. Trekt nu weer als een lier en dat terwijl de auto vanmiddag naar huis niet vooruit te branden was. Morgenavond eerst maar verder met de EGR klep reparatie en dan maar eens kijken hoe het verder gaat met de trekkracht. Iemand nog tips hoe ik gestructueerd het vacuumsysteem kan aflopen/testen?

Wat mij verder opviel was dat er zwarte drab uit de luchtinlaat komt. Heb deels de interkoeler slang op de luchtinlaat gedemonteerd en zie daar wel olie uitkomen. Is dit normaal en lekt de pakking gewoon of is dit niet normaal?

406rijder (0), 12 jaar geleden

Klep is gelast en weer gemonteerd. Tevens opnieuw ingeleerd en storingen verwijderd. Lijkt nu weer geod te rijden maar was korte rit van 15 km, volgende week maar eens verder kijken. Voor wat betreft vacuum ben ik nog niets wijzer geworden. @Kokopelli: Het lijkt er inderdaad op dat de afgedopte EGR meer verstoord dan in eerste instantie wordt gedacht, bedankt voor de tip!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.