Citroën C5: afslaan motor onder het rijden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 90 pk hdi

We hebben sinds 14 januari dit jaar een c5 hdi. Er wordt zeer intensief mee gereden. Inmiddels 17000 km. Vooral als mijn vriendin ermee rijdt valt de motor uit. Laatst gingen we samen naar den bosch. En daar viel ie drie keer achter elkaar uit. Maar zij heeft het tot nu toe alleen maar gehad.

Maar de laatste keer toen ik ernaast zat kreeg ik toch mijn twijfels. Je doseert met het gaspedaal. En je laat je afremmen op de motor om snelheid te minderen. En dan boem motor uit.

Met de laatste beurt werd er ijzerslijpsel geconstateerd in het brandstof filter. Daarnaast gooi ik er v power diesel in. Dit is omdat v power diesel minder roet uitstoot. Waarmee je het roetfilter spaart. Maar er is wel verschil te constateren. Hij reageert vroeger op het gaspedaal met v power. Maar druk je het gaspedaal door dan zit ie eerder op z´n maximum. Met gewone diesel is het wat trager en later. Er werd ook beweerd dat de smering van schonere diesel minder is. Waardoor er problemen ontstaan.

In het uiterste geval is het de brandstofpomp. Deze zit in de tank. De reden dat dit het kan zijn is wegens het ijzerslijpsel in het brandstof filter. Maar doormeten kan ook geen kwaad lijkt mij...

Groeten

Reinoud

Reinoud Bekkema

Geplaatst door Reinoud Bekkema (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Reinoud Bekkema (0), 17 jaar geleden

Laat ik hierbij bij deze even een vervolg melden van wat er allemaal aan de hand is. Heb hem naar garage gebracht. Werd ook allemaal slijpsel gevonden in tank. Dus alles moest worden schoongemaakt. Tank en leidingen. Verstuivers moesten worden getest. Ja beste mede autobezitters Deze kleine ijzerslijpseldeeltjes gaan overal in zitten.

En ze worden zelfs magnetisch. Dus je verstuivers gaan ook verstoppen. Het gaat in dit geval om een hdi motor. Deze zitten ook in peugeot. Om specifieker te zijn gaat het om de common rail diesel. Alle common rail diesels gaan dit op een gegeven moment doen. Hyundai, ford, kia, opel, fiat enz hebben allemaal common rail diesels...

De meeste garage´s zeggen kan tot op zekere hoogte nog geen kwaad. Maar reken er maar op dat ie zo tegen de twee ton tegen deze reperatie aanloopt. De enorme druk die deze pomp opbouwt betekent dat ie veel eerder verslijt dan een conventionele diesel met eventueel turbo. In het ergste geval gaat dit 3 tot 4 duizend euro kosten.

Ze kunnen de pomp reviseren maar het kan ook te laat zijn en dan moet er een nieuwe op. Daarnaast moeten alle opgefokte dieselaars er rekening mee houden dat dit ook met de vw tdi´tjes er zit aan te komen. Ook dit is op een bepaalde manier kwetsbaar door de enorme druk...

Ik hoop dat het hier bij blijft en dat de motor vanaf deze reperatie zich goed houdt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.