Enkele weken geleden begon mijn auto plots hevig te schokken toen ik in de file wilde wegrijden vanuit stilstand.
Dit is een paar keer na elkaar gebeurd. Even later nam ik de afrit en leek er totaal niets meer aan de hand. Zonder problemen verder gereden...
Enkele dagen later opnieuw file en na enkele kilometers hetzelfde probleem.
Het is ook enkele keren gebeurd tijdens het wegrijden uit een parkeerplaats.
Mijn partner rijdt ook soms met deze auto en ze heeft het ook al een keer gehad. Dus, nee, het ligt niet aan mijn rijkunsten ;-)
Het schokken begint altijd als de koppeling half omhoog is en stopt als de koppeling volledig dicht is. Als het schudden echt hevig is, trap ik de koppeling weer in en schakel naar tweede. Dan kan ik de koppeling zonder probleem loslaten en verder rijden.
Het vervelende is dat het slechts af en toe gebeurt, maar meestal (niet altijd) in de file. Soms na een lange rit, soms kort na het vertrekken (koude motor). Soms na een tijdje filerijden, soms al onmiddellijk...
Het is moeilijk te voorspellen!
De auto is vorige week voor onderhoud naar de garage geweest. Ik heb dit gemeld en men vermoedde dat dit veroorzaakt wordt door versleten bougies. Die zijn vervangen, maar dit weekend weer hetzelfde probleem. Gelukkig maar één keer en niet hevig, maar toch...
In de garage kreeg ik te horen dat het weinig zin heeft om bij een auto met 45.000km de koppeling te vervangen, want de kans is groot dat dit probleem blijft of terugkomt. Men raadt me aan om af te wachten en om meer gas te geven bij het vertrekken, maar dat vind ik wel een heel vreemd advies.
Een kapotte koppeling bij een auto van deze ouderdom, lijkt me niet normaal. Ik denk ook niet dat ik de koppeling zelf mishandeld heb. Het enige wat ik regelmatig fout doe, is het koppelingspedaal ingedrukt houden aan het verkeerslicht om de start/stop te voorkomen. Maar dat zou op deze km-stand toch geen problemen mogen geven.
Op deze manier is autorijden iets stresserend!
Enig advies?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat het toch echt met je koppelongsplaten cq drukgroep te maken heeft.
Tijdens file rijden wordt alles warmer dan normaal , er kunnen oneffenheden ontstaan , brandplekken op de drukgroep of vliegwiel , dit geeft dan een onregelmatig aangrijpen van de koppeling met hevig schokken tot gevolg , het lijkt wel of alles onder de auto uit wil klapperen.
Het is een veel voorkomend verschijnsel en ik ben het eens met Kaleido die meent dat het probleem afkomstig is van drukgroep en koppelingsplaat. Een 'mishandelde' koppeling vertoont de beschreven kuren en behalve de reeds beschreven oorzaken voeg ik er nog olie (of vet) aan toe. Als er olie op het samenstel van drukgroep en plaat terecht is gekomen dan ondervindt je dezelfde verschijnselen.
Een volledig ingedrukt koppelingspedaal bij stilstand en draaiende motor heeft, vooropgesteld dat de koppeling dan geheel vrij komt, geen nadelige invloed behalve een theoretisch sterkere slijtage van het druklager maar dat is niet in getallen uit te drukken en dus verwaarloosbaar. Eventuele olielekkage, en dat hoeft echt niet veel te zijn, vanuit de keerring achter het vliegwiel of vanaf de prise as, resulteert in de beschreven schokken. Vervanging van de drukgroep en kopp.plaat en het druklager zullen wel degelijk tot resultaat hebben dat het schokken verdwijnt. Daarbij is controle en vervanging van de keerringen en reinigen of zelfs het vlakken van het vliegwiel, indien nodig, essentieel.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar