Citroën Zx: Auto slaat af

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Ik heb al een poosje last van het probleem dat de auto afslaat na 50 meter rijden, of soms zelfs als hij stationair draait.

Wat ik al gedaan heb:
* In eerste instantie gedacht aan de benzinepomp, deze vervangen met een die zeker goed is.
* Bekabeling van de benzinemotor ook vervangen.

De benzinemotor krijgt op het moment dat hij afslaat netjes stroom, zonder onderbrekingen.

Nadat is hij afgeslagen kan ik de auto starten, en het lijkt alsof er niets aan de hand was, en slaat vervolgens 50 meter verder weer af.

Nu heb ik wel een Haynes handboek waar het volgende instaat:

Engine stalls
• Idle speed and/or mixture setting incorrect (Chapter 1). [b](uitgesloten)[/b]
• Blocked carburettor jet(s) or internal passages - carburettor models only (Chapter 4). [b](uitgesloten)[/b]
• Blocked injector - fuel-injected models only (Chapter 4).
• Vacuum leak at the carburettor/throttle housing (as applicable), inlet manifold or associated hoses (Chapter 4)
• Blocked fuel filter (Chapter 1) [b](uitgesloten)[/b]
• Fuel pump faulty or delivery pressure low (Chapter 4). [b](uitgesloten)[/b]
• Fuel tank vent blocked or fuel pipes restricted (Chapter 4).

Mijn ZX heeft een injectie, dus carburateur-problemen zijn niet voor mijn type.

Wat denken jullie dat het mogelijk kan zijn?

SanderRoy

Geplaatst door SanderRoy , lid sinds 10 jaar geleden

6 Reacties

Fred750il, 10 jaar geleden

Hallo, krijgt de auto wel genoeg benzine? Bij een vorige zx van ons was de benzineleiding
tussen het filter en de motorruimte bijna geheel verstopt!! (zijn nog foto's van) Deze auto trok niet goed door in de hogere toeren.
Na alles schoongemaakt te hebben (en extra benzinefiltertje geplaatst te hebben) geen last meer gehad.
Inmiddels ingeruild op een c1. Gr.Fred.

SanderRoy, 10 jaar geleden

Dag Fred, bedankt voor je antwoord!

Echter is het niet zo gemakkelijk. Als de auto loopt en ik ga een stukje rijden houdt hij niet in bij hogere toeren. Dus hij krijgt wel genoeg benzine, lijkt mij.

Morgen ga ik er weer mee bezig en ga het sowieso even nalopen.

SanderRoy, 10 jaar geleden

Vandaag bezig geweest, leidingen zijn OK.

Kap van de single-point injectiesysteem gehaald en gekeken of hij brandstof bleef inspuiten, en dat gebeurt gewoon. Deze blijft nevelen tot de motor echt stil valt. Dus ik kan nu uitsluiten dat het verder nog te maken heeft met de toevoer van brandstof naar de motor.

Volgende stap was de ontsteking controleren. Kabel losgehaald van een bougie, en daar een losse bougie aangedaan, vonkt netjes op alle 4 de cylinders. Ook deze blijft netjes vonken tot motor stil valt.

Krukassensor gecontroleerd, schoongemaakt, ook niks mee aan de hand.

Er is ooit een nieuw contactslot ingekomen, want ik heb twee sleutels bij de auto, waarvan een voor het contactslot is. Kappen om het stuur weggehaald en alles bekeken, maar ook hier is niets aan de hand en zit netjes inelkaar.

Nu wordt het toch wel een vervelend verhaal, want wat zou het dan nog kunnen zijn? De computer? Toch de injectie?

jan5047 PRO, 10 jaar geleden

onstekings verhaal, slechte verbinding,ergens een draad doorgeschuurd, een zoekplaatje, moeilijk van hier vandaan

SanderRoy, 10 jaar geleden

Vandaag weer tijd gevonden om er mee bezig te zijn.

Heel het injectiesysteem vervangen. Resultaat: niets.

Nieuw ontstekingsmechanisme opgehaald, morgen proberen. Waarschijnlijk haalt dit ook niks uit, maar dit is wel een van de laatste dingen dat het kan zijn.

Weet iemand welke sensors waar zitten? Dat zal het allerlaatste kunnen zijn.

Alvast bedankt!

SanderRoy, 10 jaar geleden

Even een update. Het bleek uiteindelijk niets mechanisch te zijn. Er zat vocht in de brandstoftank, waardoor de verbranding erg slecht was.

Leidingen schoongemaakt, tank schoongemaakt, nieuwe brandstofpomp en de auto loopt weer als een zonnetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.