Hallo,
Ik heb gisteren en vandaag met veel pijn en zweet mijn blokkerende contaactslot vervangen. ik heb het elektriek van het oude slot laten zitten en er enkel het mechaniek van een ander (identiek) slot op gezet. alle standen van het slot worden bereikt, maar de startmotor slaat niet aan.
het gaat om een '96 2,5 td XM
PS: kan ik hier ook het mechaniek van een Xantia-slot op zetten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk is het electrische gedeelte ook kapot of je startmotor. ps is het een automaat? of handgeschakeld?
kijk eens of je spanning op de startmotor krijgt als je gaat starten.
Bedankt Pieter, ik heb inderdaad nu het slot nogmaals gedemonteerd. Met de hand kon ik het palletje zover draaien dat de startmotor aansprong. Wat bleek: ik had het asje dat in het electriek draait voorzien van een plastic ringetje, omdat hij niet lekker aangreep in het mechanieke deel. Hierdoor heb ik blijkbaar een circuit onderbroken, want na verwijdering was alles in orde.
nou ja, alles...:
nu reageert de snelheidsregelaar (aangestuurd door de gaskabel) niet meer... Weet jij of hier een zekering tussen zit??
bedankt
19 jaar
waarschijnlijk heb je een schakelaar op de kap zitten bij de stuurkolom dat heb je losgehaald om het contactslot te demonteren hierdoor kan het zijn dat je een stekker hebt losgetrokken (meest logische, toch) kijk daar eerst maar eens naar heb je een originele of een later ingebouwde cruiser? als hij later is ingebouwd zit er een zekering ergens onder de motorkap volgens mij in de buurt van de bedieningsmotor
succes.
Bedankt Pieter!
Ik kijk er eens naar. Ik heb overigens volgens mij een originele cruise-control...
Ik heb trouwens sowieso maar 43 zekeringen gekocht om ze allemaal te vervangen... just to be sure.
resterende problemen:
- gaspedaal trapt zeer stroef. Ik heb pedaal zelf al losgehad en gesmeerd, mantel volgegooid met kruipolie en wat vet in de snelheidsregelaar gedaan (alhoewel je hier niet echt in kunt komen). Ga nu maar een nieuwe gaskabel monteren
- ABS-buiten-werking (continue, dus niet alleen bij wegrijden). Zal waarschijnlijk een defecte sensor of ecu zijn. Hiervoor breng ik hem naar de garage.
Weet jij overigens of ik bij dit type (waarschijnlijk OBD 1) middels een draadje en lampje via de knippercode foutcodes kan uitlezen??
Gegroet
Guus
19 jaar
nee uitlezen kan niet'. met obd 1 heb je computersignalen die alleen aan de kast uitgelezen kunnen worden. abs zal een sensor zijn of een stekker (vaak een stekkerprobleem). waarom zou je alle zekeringen vervangen? je hebt toch wel een boekje waar de zekeringbezetting in staat?
anders moet je ff het kenteken doormailen naar mijn email adres te vinden als je op mijn naam klikt. dan kan ik weleens kijken of ik een zekeringschema kan vinden.
heb vroeger bij citroen gewerkt ben nu werkzaam bij anwb als ......(langs de weg in die gele auto)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar