Hebben hier een berlingo 16hdi met een 9hwc bosh 16edc injectie staan die niet wil starten omdat de pomp geen druk levert.
De pomp is nagezien en volgens de hersteller zou er niets mis zijn met de pomp, maar ik kan het niet geloven.
Heb de aanzuig en retour van de pomp nagezien en ook op vraag van het str de pomp mazout laten aanzuigen via een trechter. Het signaal naar de debietregelaar op de pomp gemeten met de oscilloscoop is perfect normaal. Het signaal is ook hetzelfde op de stekker van de debietregelaar en heb het ook vergeleken met een gelijkaardige motor. Heb zelf ook een nwe debietregelaar gestoken maar geen enkel verschil. Heb de bedrading en de voeding uitgemeten en deze zijn ok. Heb ook een nwe gestekker gemonteerd aan de debietregelaar om er zeker van te zijn dat we hier een goede verbinding hebben. Als ik de hogedruk leiding van de pomp losmaak komt er zelfs geen druppel mazout uit. De druksensor op de rail is ook vervangen.
Ik vraag me af hoe het kan dat een pomp die mazout aanzuigt en het juiste signaal aangestuurd krijgt toch niet werkt ???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Grietje,
Heeft deze auto ook een opvoerpomp ?
Als je de motorstart, hoor je dan geen rare geluiden van de HD pomp? Hoe hebben ze de HD pomp getest?
er is speciaal gereedschap om de hogedruk rechtstreeks op de pomp te meten, denk dat je dit moet proberen. als deze te laag is zal toch de pomp stuk zijn. komt wel eens meer voor.
(er is toch niet per ongeluk benzine getankt he?, daar ben ik namelijk ook wel eens in getrapt.)
Haha, je bent me voor met de benzine opmerking Harry ;)/
Het is een cp1 h pomp met de debietregelaar boven op de hd pomp. Dit type pomp is zelfaanzuigen 'dus geen pomp in bak' en bij loskoppelen regelaar moet de pomp op minimale aansturing terugvallen. Bij een cp3.2 pomp is dit net andersom.
Volgens str zal wanneer je de signaaldraad aan de massa legt de pomp haar max druk geven en zou hij dus in principe even moeten starten.
Ga dat sebiet proberen. Is dat niet het geval dan rijd ik vandaag nog terug naar de pompherstellingsdienst.
Nou :)/
Neen, heb de signaaldraad aan de massa gelegd en zodanig krijgt de debietregelaar 12v en zou max druk moeten leveren. Geen enkel gevolg.
Ben ondertussen de wagen terug gaan afzetten bij Van Rompay waar ze de pomp hadden nagezien. Ze hebben eerst storingen uitgelezen maar stonden ervan te zien dat ze de storingen niet konden wissen en bij het losmaken van andere sensoren kwamen er ook geen storingen bij. Ze vermoedden dat de injectieberekenaar naar de knoppen was, maar dan nog vind ik het raar dat er uit de pomp zelfs geen druppel mazout meer komt, ook niet bij max aansturen.
Ik ben benieuw. De wagen blijft daar...
Nog wat gehoord Griet?
De str heeft me gezegd om een berekenaar van een andere wagen af te halen en deze te proberen. De wagen zal dan niet kunnen starten maar de pomp moet dan wel druk geven. Dus overmorgen rijd ik met een andere berekenaar naar van Rompay en lukt dit niet dan zullen ze toch moeten bewijzen waarom de pomp dan niet stuk is !!
Griet, neem je dan ook de Sleutel code mee en de Lexia. De MMC wordt namelijk vergrendelt als de stekkers er af zijn. EN zonder sleutel code krijg je hem niet ontgredelt = geen aansturing startmotor.
ok
Nog gelukt ?
Ik heb van citroen de injectieberekenaar mogen vervangen maar dat lukte ook niet... het lukte zelfs niet om de nieuwe berekenaar te ontgrendelen.
Vorige week is er iemand van citroen langsgekomen en ook hij zat met zijn handen in zijn haar. We hebben de oude berekenaar terug gemonteerd en na het loskoppelen van kabelbundels en metingen uit te voeren konden we plots wel storingen wissen en bleef er telkens 1 storing over. Namelijk permanente storing kopiesignaal van de egr klep. Signalen gemeten, bedrading gemeten en alles was normaal. Op dat moment startte het voertuig even maar viel direct weer stil.
Egr afgekoppeld zoadat voertuig zonder egr kon starten maar geen verschil. Tegen einde van dag na uren meten en controleren (alle signalen waren ok), zowel stekker egr als stekker luchtmassameter afgekoppeld en toen startte hij !!! Daarna allles gemonteerde en het voertuig startte weer maar draait echter wel heel slecht.
De technische dienst vermoed dat er een fout zit in de dradenbundel die visueel niet zichtbaar of meetbaar is en raad me aan de volledige bundel te vervangen samen met de egr klep. Naar't schijnt is het bij peugeot ook bekend dat de dradenbundels van de 16hdi zeer slecht zijn en stilvallen en niet starten soms veroorzaken.
Dus uiteindelijk is de echte oorzaak nooit gevonden !!!
Ok, Goh en weer een Berlingo :)
toch bedankt voor feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar