Beste Mensen,
Waar moet ik volgens u aan denken bij het volgende probleem.
De berlingo is maart vorig jaar 2de hands gekocht met nog een klein beetje benzine en heeft in het eerste jaar storingsvrij zo'n 5000 km gereden.
Na de apk, waarbij de katalysator leek bleek en is vervangen, ben ik naar Frankrijk gegaan en heb de benzinetank in Luxemburg vol gegooid. Ben zonder storing in Nederland terug gekomen.
Voor de eerstvolgende rit een week later, heb ik de gas getankt en ben in de daaropvolgende rit van 60km bijna een kwart van de benzinetank kwijt geraakt... lek! Volgens de wegenwacht kwam dit door overdruk in het benzinecircuit omdat de benzinetank vol was, waardoor een overdrukventiel was open gegaan. Omdat de tank nu leger was, zou dit niet meer optreden, maar het rubbertje moet tzt wel vervangen worden. De lekkage is waarschijnlijk niet meer opgetreden, (heb tijdens elke rit een paar maal aan dat ventiel gevoeld) hoewel ik op een gegeven moment wel merkte dat er weer wat benzine uit de tank was.
Bij een volgende rit naar Frankrijk twee weken geleden, merkte ik midden ijn de nacht in de Ardennen dat er boven de gele ledjes van de lpg installatie een rood ledje knipperde. Alles leek verder goed te gaan, dus ik dacht aan een computerstoring en ben voorlopig doorgereden.
Toen het gas in Frankrijk op was, stokte de motor en werd niet automatisch naar benzine overgeschakeld. Na zo'n 10km brandde het lampje voor oververhitting van de koelvloeistof. Ben onmiddelijk gestopt, heb gecontroleerd en even gewacht en ben verder gegaan, nu ongeveer 2 km voordat dat lampje weer brandde. Nog een paar keer herhaald en toen heb ik wegenwachthulp ingeroepen. Ben weggesleept, de wagen is aan de diagnose apparatuur geweest, de monteur heeft twee testritten gemaakt... niets gevonden. Zijn diagnose: "Het is niet ernstig, het ligt aan het gas, ga met een brandend lampje langs bij een citroen garage."
Ben weggereden, na 5 km brandde het lampje weer. Keerde... lampje uit. Ging daarna heel lang goed. Op een gegeven moment brandde het lampje ook direct na het starten. ""Ha! ik heb je." dacht ik en ben toen aan de bedrading gaan rammelen... lampje uit... maar niet meer aan. Trad nog een keer zo op, rammelen... niet uit te krijgen.
Heb zo spoedig mogelijk weer gas getankt. Dat lampje heeft sindsdien niet meer gebrand, maar nu na een paar km knippert het bovenste rode ledje van de gasinstallatie weer; wel onregelmatig, het knippert ook weleens niet. Het zit op een wat onhandige plek precies achter het stuur en het is heel zwak, ik weet dan ook niet wanneer precies dat knipperen is begonnen. Verder slaat de motor bij het uitrijden nu soms af, maakt hij bij het wachten voor een stoplicht soms, niet altijd, het geluid van een diesel en gebruikt hij nu meer dan 10 liter gas voor 100km, dat was daarvoor slechts 6.6.
Ik denk zelf aan een los contact vanwege het onregelmatige karakter...
Maar misschien heeft u een beter idee of weet u waar ik dat contact zou moeten zoeken ?
Vriendelijk Bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wegens het ontbreken van serviceboekjes, had ik in de bibliotheek de betekenis van de lampjes overgeschreven... moet nog uitzoeken waarom er een fout in zat. Maar waar ik sprak over "lampje voor oververhitting koelvloeistof" heb ik nu op citroensite (http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/C6FA2... gevonden dat dat lampje staat voor "Verklikkerlampje zelfdiagnose motor"
Inmiddels de volgende defecten geconstateerd en verholpen:
1) Aansluiting op negatieve accupool was gebroken = vervangen, maar geen effect op storing.
2) Benzinetank schoongemaakt ( de rubberen ring van de deksel was aan de verkeerde kant geplaatst waardoor er waarschijnlijk geen onderdruk aanwezig was ), benzinefilter vervangen, brandstofdrukregelaar schoongemaakt = bij elkaar geen effect op de storing.
3) Het isolatietape dat was aangebracht bij de inbouw van de gasinstallatie, hing er onder het dashbord bij de stuurkolom, helemaal los bij, waardoor er bijna zeker kortsluiting met de stuurkolom was. = Weet niet of het misschien de massadraad of iets anders betrof, er waren geen zekeringen doorgebrand en het herstellen van de isolatie had geen effect op de storing.
4) De brandstofpomp bleek niet altijd te lopen; bij aangesloten brandstofpomp en/of lambda-sonde was er heel weinig spanning op de uitgang van het motorregelingsrelais, als beide waren afgekoppeld was de spanning wel steeds normaal 12 volt => volgens twee citroendealers zou dat relais nooit stuk gaan en is het altijd de benzinepomp, maar na vervangen van dat relais loopt de benzinepomp tot nu altijd ( is hoorbaar ) en zijn de startproblemen grotendeels opgelost. (?)
Waarschijnlijk was de storing al aanwezig voordat de auto in mijn bezit kwam, want zowel de brandstoftank als het mr-relais vertoonden sporen dat iemand er wat minder deskundig mee bezig was geweest.
Het storingslampje van de ag-gasinstallatie knippert echter nog steeds; op de snelweg altijd. Als het storingslampje bij stilstand brandt, dan is een klein tikje op het gaspedaal voldoende om het lampje te doven. Bij lage snelheid is het lampje tijdelijk uit te krijgen door een heel kort moment even het gaspedaal dieper in te drukken. Is dit voor iemand herkenbaar ?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar