Citroën Berlingo: Distributieriem een zware belasting

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Kan iemand mij eens uitleggen wat de belasting van een motor voor effect heeft op een distributieriem?
Ik kan de logica namelijk niet volgen, dat een distributieriem een vervangingsfrequentie heeft al naar gelang hoe de auto wordt belast. De distributieriem drijft de kleppen en de waterpomp aan; gaan die zwaarder draaien omdat mijn auto zwaar is beladen? Ik mij dat niet voorstellen.

Alvast bedankt!

Kokopelli

Geplaatst door Kokopelli (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Daar word onder andere mee bedoelt of de motor op een dag veel stationair loopt. Bij het werk wat ik doe met de auto loopt de motor vele uren per dag stationair,dit geeft een extra belasting voor de riem.
Deze word ook 30.000 kilometer eerder vervangen dan voor geschreven om ellende te voorkomen.

Hans

Kokopelli (0), 16 jaar geleden

Oke, ja dat is logisch. Dan kan men dus beter stellen: bij veel filerijden riem eerder vervangen...... Eigenlijk gaat het om het aantal draai-uren i.p.v. de aantallen kilometers.
Helder dank voor de reactie.

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

de belasting van een motor is afhankelijk van de rijstijl bij rustige rijders gaat alles veel langer mee dan van iemand die constant volgas ervandoor gaat bij stoplichten hierbij wordt de distributieriem ook zwaarder belast

Santa (0), 16 jaar geleden

En niet alleen de distributieriem!

Koppeling, lagers van motor en versnellingsbak, remdelen en bovenal de portemonnee bij het tanken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.