close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4 Coupe: C4 op LPG

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1400

Toen ik veranderde van werkgever, moest ik plots heel wat meer km's bollen. Daarom besloot ik een LPG installatie te laten inbouwen.
Bij een erkend monteur liet ik een "Prins VSI" installeren. Ik koos voor de degelijkste uitvoering (volgens de installateur) en mocht daarvoor € 2600 neertellen.
Na 200 km op gas ging het lampje "Storing Emissiesysteem" branden. Terug naar de installateur > Gereset > Terug OK.
Helaas slechts voor 200 km. Ik ben nog een drietal keer teruggegaan, maar de waarschuwing kwam steeds terug na ± 200 km.
Gezien ik er verder niets van merkte ben ik zo maar blijven verder rijden. Ik heb ondertussen gemerkt, dat wanneer ik ± 400 km op benzine rijdt, het lampje dooft.
Maar na een maand begon de motor te sputteren bij het vertrekken. Hij schakelt bij het starten op benzine en dan wil hij echt niet vooruit, ik krijg maar met veel problemen vermogen wanneer ik de toerenteller constant boven de 2000 tr kan houden, onder de 2000 tr is het vermogen volledig weg. Eens vertrokken heb ik echter geen problemen meer, na korte tijd schakelt hij op gas en dan rijdt hij probleemloos. Schakel ik op benzine, dan wordt elk kruispunt een nachtmerrie. Ik ben ondertussen bij 3 (waarvan 2 citroën-) garages langsgeweest, maar niemand kan blijkbaar vinden wat er aan de hand is. Buiten een reset die 200 km standhoud, ben ik nog niet geholpen. Ondertussen ben ik wel reeds heel wat Euro's kwijt, want er zijn twee lambdasondes vervangen, maar ook dat gaf geen resultaat.

Geplaatst door

ErwinVH (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probleem eerst bij de LPG inbouwer voorleggen en door deze laten verhelpen ( het storingslampje dat gaat branden bij op LPG rijden) Wanneer dit gerep. is dan verder kijken op benzine..
Dit is gekomen na inbouw van LPG dus kortgezegd is dit hun probleem.. Resetten is maar van tijdelijke duur en verhelpt het probleem ook niet..

garageburgwal 0
badge

17 jaar

De LPG installateur heeft de storing reeds meermaals verholpen. Hij stelt de motor opnieuw af en reset de storing.
De auto rijdt dan een tijdje normaal. Blijf ik op benzine rijden, dan blijft alles OK.
Van zodra ik op gas schakel gaat na een paar honderd km het "Emissiesysteem" lampje branden, maar merk je verder niets.
Na nog enkele honderden km begint hij te pruttelen bij de start op benzine, maar rijdt hij WEL goed en vlot op GAS.
Indien ik dan handmatig op benzine schakel (dus dan motor warm) heb ik bij elk vertrek aan een kruispunt problemen, maar eens vertrokken rijdt hij wel weer normaal.
De LPG inbouwer nog raadplegen is totaal zinloos, hij vertelt dat hij niet meer kan doen dan afstellen en resetten.
Maar het lijkt me ook te kunnen dat het probleem softwarematig moet opgelost worden.
Stel dat de "computer" het brandstofmengsel aanpast op een "slimme" manier. Dan regelt de computer de brandstof / lucht toevoer volgens een lerend proces. Maar als dat lerend proces data geeft die op gas gebaseerd zijn, klopt die instelling niet meer bij benzine.
Met die redenatie ging ik ten rade bij de lokale Citroën dealers, omdat de oplossing dan niet van de LPG inbouwer, maar van de Citroen software zou moeten komen. Maar ook zij komen niet verder dan een reload van de nieuwste softwareversie en dooddoeners als "altijd problemen met LPG" e.d. en een behoorlijke faktuur voor een oplossing die steeds een paar honderd km stand houdt.
In België is LPG helaas nog steeds een buitenbeentje, en ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld in de kennis van de installateur, die hier in Sint-Niklaas toch door iedereen aanbevolen wordt en vele jaren ervaring heeft met LPG-installaties.

ErwinVH 0
badge

16 jaar

Niet Citroen moet de software aanpassen, maar de leverancier van de LPG installatie moet een interface/software ontwerpen dat geschikt is voor de Citroen C4.
Ieder type auto/motormanagement heeft zijn eigen software en als een LPG installatie daar niet geschikt voor is dan krijg je dus de problemen zoals jij die omschrijft.
Mede daarom wordt er geadviseert om Eurogas te monteren op de huidige modellen van Citroen, omdat Eurogas samenwerkt met Citroen om de installaties geschikt te maken voor de modellen om storingen te voorkomen.

Ik denk dat er iets mis gaat met de injectietijd op LPG waardoor de benzine injectietijd te veel gaat afwijken (inleerproces). Ga je nu op benzine schakelen, dan gaat de motor als het ware verzuipen of krijgt te weinig brandstof omdat de injectietijd niet meer klopt.
Dus het probleem wordt in mijn ogen duidelijk veroorzaakt door de LPG installatie.

En op de site van Prins staat geen installatie die geschikt is voor een Citroën, dus ik weet niet wat er gemonteerd is in jouw auto, maar waarschijnlijk iets voor een ander merk auto (http://www.prins-lpg.com/nl/index.html).

Blade_357 0
badge

16 jaar

Zoals ik al zei.... Voordat de auto op LPG reed waren er geen problemen mee.. Jij hebt een gasinstallatie gekocht waarvan jou is toegezegd dat hij goed zou functioneren in jouw auto.. Gebeurt dit niet dan moet de installateur dit oplossen... Hoe dan ook!!

garageburgwal 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.