Enkele weken geleden hebben wij bij een C8 een nieuwe motor gestoken, alsook een nieuwe turbo en nieuwe injecteurs. Bij het rijden met deze wagen blijkt dat soms (niet altijd) bij een optrekken er een tijdelijk gat in de acceleratie zit. De wagen houdt ongeveer een seconde in en accelereert dan opnieuw. Dit gebeurt meestal bij het bergop rijden maar ook niet altijd. Op het moment dat dit zich voordoet reageert de wagen ook niet op het gaspedaal en blijft het toerental dus constant.
Ik heb tijdens het rijden met de lexia grafieken gemaakt van de gewenste turbodruk, de gemeten turbodruk en de aansturing van de elektroklep van de turbo.
Dan merk ik dat op het moment dat het probleem zich voordoet de turbodruk inderdaad te laag is, de elektroklep wordt dan verder opengestuurd door de berekenaar om bij te regelen maar de turbodruk blijft laag. Dit is echter maar max een seconde en dan herneemt de druk zich terug en is alles weer normaal.
Heb ondertussen nagekeken of er geen vacuumleidingen verwisseld zijn, heb een andere druksensor gemonteerd en de elektrokleppen van egr en turbo even verwisseld maar nog zonder resultaat. Morgen zoek ik verder maar heeft iemand misschien al enig idee wat er aan de hand kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ff puur uit intrsee waarom een andere motor, turbo en verstuivers?
Wat is je BDP singaal op dat moment?
Een andere motor omdat er via de watergekoelde inlaatluchtkoeler koelvloeistof in de motor kwam. Eerst leek het alsof de joint culasse kapot was omdat alle koelvloeistof via de uitlaat er kwam maar bij het demonteren bleken de turboleidingen vol water te zitten en zodanig in de motor.
Bpd signaal nog niet gezien maar zie niet echt in wat het effect hierin kan zijn. Er moet iets gebeurd zijn bij het monteren van de nieuwe motor.
Heb het ook al eens meegemaakt fiat comionette ook conclusie joint de culasse,culasse afgedrukt en gevlakt maar na de tweede keer hem open te doen kwamen we er achter dat het watergekoelde egr systeem defect was!! Een kans op 1000 misschien nog meer maar heb hem maar bij je staan. Broek gescheurd denk ik. Maar op je vraag weet ik niet als ik kan helpen electronica is niet mijn 100%, luvhtmassameter? grtz
Vandaag heel de dag met auto rondgereden met vacuummeters op het dashbord en de lexia naast me om te parameters te kunnen volgen. Heb ontdekt dat op het moment van de storing de turbo even niet aangestuurd wordt en het luchtdebiet te klein is.
Heb de luchtmassameter ook verwisseld maar zonder resultaat. Ga morgen eens uitzoeken of het het egr systeem is dat ervoor zorgt dat er te weinig verse lucht binnenkomt. Ik vermoed dat het zoiets gaat zijn. Kan bijna niet anders.
Veel succes grietje
Ha gevonden ..... de vacuumslangen van de smoorklep van de aangezogen lucht en de andere smoorklep schuins onder van de verwarmde inlaatlucht waren verwisseld.
Hierdoor worden de smoorkleppen af en toe verkeerd bediend en is het luchtdebiet te klein. Simpel foutje maar moeilijker te vinden omdat de lexia er geen storingen van opslaat en het zich zo kort voordoet dat je het alleen maar in een parameter grafiek kan vaststellen.
leuk dat je gevonden hebd,kan nu eenmaal gebeuren in het garage leven.grtz
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar