Is er iemand dat de xm 3000cc......24v goed kent ?? Heb een probleem met de c.o ....geen regelschroef...iemand raad??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een prof bent, dan had je toch geweten dat alle auto's van deze leeftijd, ook deze, een injectie systeem met lamdasonde hebben. Deze past continu het mengsel aan. Er is dus niets te stellen aan het co! Dat hoort de ecu zelf te doen.
Denk dat je het moet zoeken in lambda sonde of niet werkende kat. Maar om daar antwoord op te kunnen geven zul je toch echt met meer gegevens moeten komen.
IK weet dat wat je zegt? Mijn vraag was dat er iemand goed de xm 3000cc ...24V goed kent , als je me de meetwaarde kunt geven voor de lamdasonde , ben ik ook al veel verder,
Is voor elke auto met injectie 0,97 tot 1,03.
De meetwaarde van de lambdasonde is tussen de 0,1 en 0,8v en deze moet goed schommelen mvg ruud
Das waar ook, niet ieder heeft een 4gas-tester. Wat rudy zegt, en dan het beste met een analoge multimeter, die kan snel heen en weer pendelen. Een digitale houdt het meestal niet bij. Maar rudy, vraag staat wel bij profs he? moet je toch beschikken over 4gas tester?!
Sytze
Op deze site staan ook vaak vragen van belgische collega's. Deze XM heeft dan welliswaar een sonde en een kat. Toch rijden er bij onze zuiderburen en in Frankrijk heel veel auto"s rond zonder. Domweg omdat de de wetgeving dit voor auto's met een kleinere cilinderinhoud niet voorschrijft. Nederland moest toendertijd (1990) zonodig vooruitlopen wat betrefd emmissie eisen voor alle voertuigen. In Frankrijk en belgie reden er toen ook XM's rond met een 2 liter motor en een.....jawel een carburateur!
Wat ik eigenlijk hier mee wil zeggen is dat we soms wel eens moeten oppassen dat we niet te kort door de bocht of alles over een kam scheren.
Wou je zeggen dat deze auto wellicht een carburateur heeft?
Dat zou helemaal mooi zijn! Vive l'europe! Kan het me bijna niet voorstellen, en wat wil je dan? Onze belgische lezers op basis van onze wetgeving anders behandelen? Is er mischien een belgische collega / monteur die hierop wil reageren?! Wie het weet mag het zeggen!
vriendelijke groet,
Sytze
De Belgische situatie is als volgt:
Vanaf 01/01/1991 :wagens met kat > 2000cc
co max. 0.5 stationair max 0.3 bij 2500rpm.
Dezelfde norm werd gehanteerd voor wagens <1400 cc
vanaf 01/01/1993
en voor wagens tussen 1400 en 2000cc vanaf 01/01/1995
De keuring bepaalt dus een maximum percentage co op stationair en versneld toeren tal en een tolerantie op de lambdawaarde die 0.97 -- 1.03 moet zijn.
Bepaalt geen percentage hc en co2.
Voor alle wagens een herkeuring wanneer de uitlaatlijn niet volledig dicht is.co = co gecorrigeerd
18 jaar
Dus mijheer luteijn, het is wel degelijk hetzelfde als in nederland, sterker nog, het is nog strenger met de door de auteur beschreven auto!
Sytze
T.Luteijn heeft inderdaad gelijk als hij bedoelt dat de carburator in Belgie langer was toegstaan. Heb in ons bedrijf nog verschillende voertuigen rondrijden van bouwjaar 1992 met een ....carburator!
groeten
Dat bedoelde ik inderdaat PS. Bij ons rijden er ook zulke auto's rond.
Dus Peter heeft het bij het verkeerde eind?
Sytze
Nee,Peter heeft het goed beschreven. Als je goed leest gaat het hier dus om auto's van voor 1995 of 1993. Toen was het het wettelijk nog niet verpicht om een geregelde kat te hebben.
Beste Toni, Peter schrijft vanaf 1991 verplicht voor voertuigen boven 2000 cc. En het ging om een 3000 cc, dus was een carburateur wel degelijk onmogelijk op deze auto. Waarschijnlijk bedoel jij het in het algemeen. Maar het ging in deze topic over een XM 3 liter!
Correct me if i am wrong!
vr.grt. Sytze
Je hebt het goed begrepen hoor Sytze ik bedoelde inderdaat in het algemeen. Jij bedoelde met je eerste reaktie toch ook in het algemeen dat alle autoos van 1991 een kat en een sonde hebben ? Ik heb dan ook nooit beweerd dat een Xm met een ZPJ4 motor van 91 geen sonde en geen kat heeft.
Desal niet te min vond ik het wel een interresant onderwerp waar we onze zuiderburen ook weer eens bij betrokken hebben.
vr.grt. T luteijn
Das helemaal waar, raar eigenlijk dat daar andere eisen gelden, temeer omdat in de grensstreek auto's wel eens uitgewisseld worden.
En om heel eerlijk te zijn heb je wel een heel klein beetje gelijk, hahaha.
Maar dat maakt ook helemaal niet uit. We hebben allebei gelijk.
En idd als de vraagsteller een belg is en de vraag gaat over emmisie, dan moeten we wel op onze hoede zijn met het stellen van diagnoses.
vriendelijke groet, enne........proficiat nog maar, Sytze
Bedankt Sytze, ik denk dat we nu toch op een lijn zitten. Alhoewel dat niet altijd hoeft zo hoeft te zijn. Zolang we mekaar maar respecteren zal het wel goed gaan denk ik.
Vriendelijke groet, T .
Yep, could not agree more!
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar