close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Cx: CX drie jaar stil gestaan

Brandstof: Benzine, Motorcode: GTI

Een cx staat al drie jaar stil; eigenaar wil hem weer rijdbaar maken. Heeft er in die drie jaar niet mee gereden.
Het betreft een benzinemotor met turbo. Ik dacht;
1. Kijken of de motor nog rondgaat, te bekijken door de auto te duwen in de vijfde versnelling.
2. Voor dat de motor gestart wordt hydraulische olie vernieuwen.
3. Voor het starten en / of rondgaan bougies eruit en olie in de cilinders sprayen.
4. Bij het starten auto in de laagste stand.

Wat vinden lezers hiervan? Of sla ik een fase over waarvan je zegt, dom dom dom, dat moet je zeker niet vergeten.
Extra zorg bij deze auto is de turbo; hoe kun je controleren of die vastzit?

Al vast bedankt, Marcel

Geplaatst door

mcitr. (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft die auto droog in een garage gestaan,of al die tijd op straat. Ik zou er ook verse brandstof in doen voor je gaat starten.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Ik heb geen idee welk type ontsteking er op zit maar trek voor het starten zonder de bougies eerst de +draad cq. stekker los zodat je geen spanning meer hebt op de ontsteking. Hiermee voorkom je wellicht dat de ontsteking om zeep wordt geholpen en als 2e loop je minder kans op 'n fikkie.
Let dan tevens op of de oliedruklamp uitgaat tijdens het starten. Hiermee voorkom je later schade aan de lagers omdat niet direct na 3 jaar overal olie is om te smeren.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Dag Hans, hij heeft buiten onder een afdak gestaan

mcitr. 0

16 jaar

Ik zou ook de motorolieverversen!

Een nieuw benzinefilter zou ook geen kwaad kunnen, als het goed is heeft dit type een fabrieksfilter, zo'n aluminium tonnetje.

Verse motorolie is ook altijd "handig" (niet noodzakelijk) en even door de bougiegaten sprayen met olie of gewoon met een oliekannetje.
Vooral eerst even zonder stroom op de ontsteking straten zodat de olie weer lekker rondgepompt wordt (zoals eerder vermeld). Pas als de olie goed rondgepompt is de eerste poging tot "echt" starten wagen.

Maar check vooral de hydraulische leidingen aan de achter-onderkant, zeker als de CX buiten heeft gestaan met zijn "buik" 5 cm van de grond, in het nederlandse klimaat heel erg roestbevorderend. Ik heb het zelfs gehad met een CX die 3 jaar binnen had gestaan; nadat de motor eindelijk aan de gang was en het systeem op druk was gekomen........ pssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.....LHM-drukleiding lek richting de achterste veerbollen.
Het is op zich geen drama, maar het geeft zo'n zooitje. Als het meezit lekt het gewoon op de grond (en her en der onder de auto zelf) maar het kan ook een vette wolk worden die alles in de omgeving vies en vet maakt.
Heb het al zeker 5 keer meegemaakt dat een langslapende CX op deze manier weer tot leven kwam. Dus dan was het devies; op de rug onder de auto en de leiding vervangen voordat er van een proefritje sprake kon zijn.

En het kan ook nog zijn, dat de LHM-pomp de olie niet meer aan wil zuigen uit zichzelf, dan moet je met een trechter o.i.d. aan de slag om de pomp weer vol LHM te krijgen en dan wil hij wel weer tot leven komen.

Succes,
Tom.

P.S. Hopelijk ben ik nog niet te laat met deze reaktie.

McTroen 0

16 jaar

Allen bedankt voor de tips; zodra we ermee aan de gang gaan laat ik weten hoe het loopt.

mcitr. 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën CX of stel zelf een nieuwe vraag.