Citroën Berlingo: distributieriem

Bouwjaar: 1998

Er is me gevraagd een distributieset/waterpomp te vervangen voor een berlingo.
Niet gemeld welke motor, dat hoor ik van de week.
Voor zowel de diesel als benzine (16v) uitvoering, is hier speciaal gereedschap voor nodig? En is de krukas uitgevoerd met een spie, of spie-loos.
Zoja, kan ik het setje aanschaffen voor toekomstig gebruik.

WvdW

Geplaatst door WvdW (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Natuurlijk is er speciaal gereedschap in de markt, maar ik heb voor de diesels nog nooit bijzonder spul gebruikt.
Je moet er bij de diesels alleen op letten dat de spanrol tegen de riem gedrukt word door een veer, als je de spanrol demonteert valt de veer eruit incl. de huls die om de veer zit. Je kunt er een beetje lastig bij maar al met al is het gewoon een routine karweitje.

Bij de benzine uitcoeringen zit er volgens mij meestal gewoon een TU motortje in, die zijn al helemaal simpel, alles gespied.
de 16v uitvoering kun je ook zonder speciaal gereedschap af, bij de 2.0 16v motoren moet je wel effe opletten met de waterpomp, origineel zit er een kunststof pomp op en het pomphuis dat achterop de motor zit is dan ook van kunststof. (weet niet of dat bij de 1.6 ook zo is)
Als je een nieuwe pomp bestelt krijg je ALTIJD een aluminium pomp geleverd, deze moet je niet op het kunststof pomphuis monteren want dat geeft lekkages, misschien niet meteen maar op den duur is ellende gegarandeerd.
Ik bestel bij deze motoren altijd een pomp bij de dealer, deze wordt compleet geleverd met pomphuis en deze zijn beide van aluminium.(modificatie)

In alle gevallen natuurlijk de tandwielen goed aftekenen.

WvdW (0) PRO, 11 jaar geleden

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ervaring met distributieriemen vervangen heb ik genoeg, maar bij een citroën berlingo nog nooit gedaan.
Dus zowel bij de diesel als de benzine motor is de boel geregeld met spie, en kan ik de krukaspoulie zo losnemen en de nokkenassen aftekenen?
Is er voldoende ruimte, en wat is een acceptabele tijd om aan te houden? Een uurtje of 3-4?
De interval is 120.000km of 10jaar kom ik tegen?

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijk eerst welk type motor er in zit, dan kan er in detail geantwoord worden.
Er zijn zoveel types dat je beter wacht tot je het motortype meedeelt.

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

De intervallen kun je doorgaans in je documentatie systeem terug vinden zodra je het kenteken/motorcode hebt van de auto, bij de diesels moet je er rekening mee houden dat je ongeveer een halve dag bezig bent, zeker als je die nog nooit gedaan hebt, er is weinig ruimte.
Dit geld ook wel voor de 16 kleppers, de simpele TU doe je in een uurtje
Zover ik weet zit er overal een spie in bij de citroëns en peugeots. correct me if iam wrong.

WvdW (0) PRO, 11 jaar geleden

Dank voor de antwoorden. Als ik het kenteken/motortype weet meld ik me weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.