Beste collega's,
Auto is binnengebracht met defekte waterpomp. Bij het uitbouwen van de tandriem stel ik vast dat het kleine distributietandwiel (krukas) geen spie heeft. De grote poulie van de aggregatenriem wel. Nochtans zijn er twee uitsparingen voor een spie voorzien.
Wordt dit klein tandwiel mee "opgespannen" met de poulie van de alternatoriem?
Op de tekening van Citroën Servicebox is er ook maar van 1 spie sprake niettegenstaande er twee uitsparingen zijn. De tekening toont aan dat de spie dient om de aggregatenpoulie te blokkeren en niet die van de distributie.
Alle tips effe welkom alvorens terug te monteren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze krukas is spieloos. Gebruik daarom altijd het juiste blokkeergereedschap. De centrale bout wordt inderdaad gebruikt voor het opspannen van de grote en de kleine poelie. Wanneer je de centrale bout los draait, kan de krukas gewoon draaien. Wanneer je niet de juiste blokkeerpen gebruikt bestaat de kans dat je timing straks niet meer klopt met alle gevolgen van dien. De blokkeerpen voor een motor met automaat of handbak zijn tevens verschillend. Boven de rechter aandrijfas vind je een opening in het motorblok waar de paspen in hoort.
Succes!
Hebben ondertussen inderdaad zo gehandeld. Maar er is verwarring ontstaan doordat er een type 1800 is waar wel degelijk twee spieen in komen.
Toch bedankt voor de tip.
je hebt het oude type met spie
en ook het nieuwe type zonder spie
maar neem altijd voorzorgsmaatregelen door te blokkeren of af te tekenen
zodat je niet voor verrassingen komt te staan
andere merken zijn hier ook grootmeesters in om geen spietjes te gebruiken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar