De dynamo van mijn Saxo 1.4i (begin 1996)levert bijna geen stroom meer. Is het mogelijk om hem zelf te repareren, of moet ik hem vervangen (door een ruilexemplaar)?
Als ik hem moet vervangen: er zijn nogal wat verschillende types gemonteerd. Zijn de verschillende exemplaren uitwisselbaar? Ik kan het typeplaatje niet goed meer lezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Koen,
Zie mijn vraag over een dynamo van en peu 106: Deze ochtend gedemonteerd en de koolborstels bleken poeder en sleepringen ingevreten. Bij navraag bleek dat reviseren bij deze valeo een klus is van ca. 2 uur door een bosch specialist (>¤125,= excl. materialen). Zojuist een ruildynamo aangeschaft: ¤192 bij dealer. Niet goedkoop maar zelf rommelen leek mij gezien de contructie van deze valeo niet erg succesvol, terwijl ik anders vrijwel altijd voor repareren kies! Op basis van je kenteken kan de dealer of autoshop hetjuiste type opzoeken, geen probleem.
Succes!
Dank voor je heldere reactie, Peter. Ik ga voor vervanging, maar zelfs bij zoeken op kenteken (masterbase.nl) krijg ik verschillende opties, met nogal uiteenlopende specificaties en prijzen.
18 jaar
Peugeot 106 met 1.4 motor (type TU3JP) van 1996:
standaard: 70A
met suurbekrachtiging: 80A
met airco: 90A
E.e.a. volgens ATH van Kluwer. De peu motor is gelijk aan de saxo. Zelf heb ik de 70A als ruildynamo gekocht bij de peu-dealer vooor een 106 1.5 diesel. Valeo type: s541725A. Ook nog: A11VI 45 12V 70A. Wellicht helpt dit je verder. Kijk ook eens bij www.havam.nl.
18 jaar
Peter,
Nogmaals dank.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar