Citroën Jumper 2010: Foutcode P0100

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200

Hallo jongens en dames.
Helaas heb ik een beetje een miskoop gedaan.
In goed vertrouwen (door covid) heb ik een aankoop via internet gedaan (ja ik weet: mea culpa). Maar het is nu zo.
Het probleem is dat ik een foutcode P0100 krijg.
Zelf heb ik al wat opzoekwerk gedaan via google en heb reeds volgende zaken gedaan:
Bij visuele controle zag ik dat 1 draadje van de connector naar de MAF sensor gebroken was. Ik heb dus een nieuwe stekker besteld en gesoldeerd. Helaas (het zou te mooi geweest zijn).
Dan zag ik op YouTube een technieker die de uitleg gaf dat je de MAF sensor moest loskoppelen (dus stekker lostrekken) terwijl de motor draaide: Als dan de motor stil viel zou de sensor goed zijn en anders niet. Ik heb dat dus gedaan en de motor bleef lopen. Dus dacht ik, mooi, de MAF sensor is kapot, dus een neiuwe besteld en geplaatst.

HELAAS nog steeds hetzelfde probleem en ook als ik de stekker van de MAF sensor uittrek blijft de motor nog steeds draaien.

Nu is het enige probleem dat de moror slecht start maar rijden doet hij alsnog perfect (houd niet in, accelereert goed)

Wat zou ik nu nog zelf kunnen nagaan voor ik een specialist inschakel (een garagist dus)

Het zou fantastisch zijn moest er iemand mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Alvast bedankt
mvg Pepé

Pepé1960

Geplaatst door Pepé1960 , lid sinds 3 weken geleden

16 Reacties

Pepé1960, 3 weken geleden

Niemand die mij een duwtje in de rug kan geven in mijn zoektocht naar dit vervellend probleem?

Grts

ford3600, 3 weken geleden

volgens mijn info betrekkende p0100 te hoge luchtstroom gemeten dit kan door een niet goed werkend egr systeem blijft dicht staan of dicht gekoekt met roet

Pepé1960, 3 weken geleden

bedankt voor je antwoord Ford3600, zo'n egr kan ik dat ergens meten of zien dat die slecht of niet werkt?

Zelf heb ik nog even gekeken met een OBD tester
Uiteraard is dit maar een amateuristische tester maar hierop geeft hij als data voor MAF 0.00g/s
Dus zou het kunnen dat hij helemaal geen luchtstroom meet?
Dit bij warme motor en op alle toerentallen.

Ook eb ik even de spanningen gemeten
Er zijn 4 draden in de connector
2 twee middelste zijn de +12V en massa.
En als ik dan tussen de massa en de twee buitenste draden meet krijg ik volgende gegevens met losgekoppelde connector Beide 5V
Met ik nu nog eens meet met de connector aangesloten op de MAF sensor dan meet ik op de buitenste draden bij de ene +5V en de andere 12V

Ik weet niet of dit logisch want als ik filmpjes zoek op internet zie ik heel andere gegevens.

Zal het dan toch garage zijn

harry4203 PRO, 3 weken geleden

toevallig alle zekeringen van de auto gecontroleerd?
plaats ook ff chassisnr aub

Pepé1960, 2 weken geleden

Ik heb de zekeringen nog niet gecontroleerd.
Ik veronderstelde dat, als de MAF sensor 12 volt krijgt, dat dan de zekering wel ok zou zijn.
Zie ik hier iets over het hoofd.
Ik zou niet zo direct weten waar de zekering zich zou bevinden voor deze sensor (in de binnenruimte? Onder de motorkap?)

Het VIN nummer is: VF7YABMFB11758721 / 19

harry4203 PRO, 2 weken geleden

zek f35 in interieur.
komt die foutcode na een proefrit, of komt ie direct terug na een contactwissel?

Pepé1960, 2 weken geleden

Bedankt voor je antwoord

Ik zal straks even die zekering bekijken.

Dus ik wist eerst de fout
Daarna start ik de motor en controleer de fouten
Het duurt dan ongeveer 20 a 30 seconden voor de fout terugkomt.
Of als ik het gaspedaal induw komt de fout onmiddellijk.
De fout komt echter alleen op de obd tester (noemt dat zo?) En maar heel zelden krijg ik het motor waarschuwing lampje.
Nu tijd ik niet zo veel met de camionette op dit moment. Ik ben er een beetje aan het inrichten om later (als ik volgend jaar in pensioen ga) trips te maken naar Frankrijk en die streken.
Dus langere afstanden heb ik nog niet gedaan.

Alvast bedankt voor je hulp

Pepé1960, 2 weken geleden

Ik heb net de bewuste zekering nagekeken en die is nog ok
Dik heb voor alle zekerheid ook getest of er 12v opstond en dat bleek ook zo te zijn.

Pepé1960, 1 week geleden

niemand?

Dan zal het richting garage zijn vrees ik

harry4203 PRO, 1 week geleden

Zit er nu een imitatieluchtmassameter tussen of de originele weer?

Pepé1960, 1 week geleden

Momenteel heb ik de orginele sensor terug geplaatst

Mvg

harry4203 PRO, 1 week geleden

ik zou eerst de auto toch eens uitlezen met originele testapparatuur, en als daar ook alleen deze fout naar voren komt het inlaattraject goed controleren op lekkages.

harry4203 PRO, 1 week geleden

het kan ook nog zomaar dat je adaptiewaarden moet resetten na vervanging/herstel van de luchtmassameter.

Pepé1960, 1 week geleden

Oei, dat wordt precies wel heel technisch.

Kan ik zelf die adaptiewaarden resetten met een eenvoudig obd uitleestoestel.
Of moet je daar een proffessioneel toestel voor hebben

oldford PRO, 1 week geleden

Met een eenvoudige EOBD/OBD2 scanner kun je emissie gerelateerde data resetten.
Daar vallen ook een aantal leerwaardes onder in ieder geval die van de lambdasondes.
Of deze specifiede waardes van de LMM ook gereset zullen worden weet ik niet.
Resetten is zeer eenvoudig, je wist met je scanner de foutcodes (of ze er zijn of niet).

Pepé1960, 1 week geleden

De foutcode resetten heb ik al enkele keren gedaan, maar ze steeds terug.
Alleen krijg ik nu geen brandend lampje van de motor meer op mijn dashboard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.