auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroen Berlingo 2011: Foutcode P1339 (Cilinder 3 – Misfire bij starten/warmdraaien)

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedemiddag,

ongeveer een maand geleden een Berlingo Multi uit 2011via marktplaats gekocht. Auto reed de eerste week prima maar daar naar lopen we constant tegen een terug kerende storing aan namelijk de P1339.

De meest voor de hand liggen de oorzaak zijn dat de bougies of bobines defect of beschadigd zijn. Deze zijn dan ook allemaal vervangen inclusief de lambdasonde. Conclusie van deze garage dat de zuigerveren versleten zijn. Deze conclusie trokken ze na dat ze de auto 30 min stationair hebben laten draaien en de uitlaat begon te roken want dat zou veroorzaakt worden door dat er olie verband wordt. (toen wij weer terug kwamen na de eerste reparatie). auto verbruikt geen overmatige hoeveelheden olie.

Auto weer opgehaald en de fout zelf verwijderd. Maar paar dagen later was het weer zo ver. Toen op aanraden naar een andere garage gegaan. Deze hebben het volgende gedaan:


Cilinder lek test: Geen defect
Compressietest: Geen gebrek
Injectoren vervangen: Geen resultaat
Rook test om valse lucht te detecteren: Geen lek gevonden
VTi systeem visueel gecontroleerd door klepdeksel demontage: Geen defect gedetecteerd.

Na overleg met een motorrevisie bedrijf is het vermoeden dat er een losse klepzitting in de cilinderkop bij een warme motor de problemen veroorzaakt.
En dat dit repareren qua kosten en de leeftijd van de auto geen zin meer heeft.

Rijden nu al weer een paar dagen zonder dat het lampje weer gaat branden.
Opvallende dingen:
de motor temperatuur schommelt erg tussen de 90 en 100 graden.
De storing treed op na rijden op bijvoorbeeld de snelweg en dan tot stilstand komen.
Motor gaat in de noodloop. Als je de motor afzet en even wacht en dan weer start is dit weer weg.

Is iemand al eerder tegen een soort gelijk probleem aangelopen? Zou het eventueel ook de boordcomputer kunnen zijn waar de fout zit?

Vandaag ook weer 2 keer een half uur gereden zonder dat de foutmelding komt ( max 80km/h)

Berlingo 2011
Multispace
1.6 VTI
210.000 Km gereden

Alvast bedankt voor het lezen.

Geplaatst door

BerlingoMulti +50

al 3 dagen lid

Reacties

Een losse klepzitting geeft ook compressieverlies en getik.
Inlaattraject is niet vervuild ?

Hoogstwaarschijnlijk is toch olieverbruik,(olie op de zuiger) het probleem. Eventueel met scope op zuigers kijken nadat de motor warm een half uurtje stationair heeft gelopen. Dus motor reviseren of andere plaatsen. Pas op met 1 van de sloop, want deze problemen komen veelvuldig voor.

harry4203 +4770
badge vip badge

3 dagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.