Citroën Xsara: foutief motorblok

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Dit wordt een heelverhaal. In 2011 heb ik, dacht ik, dat mijn distrieriem vervangen was. Echter het was alleen de rekening betaald.Hierdoor klapte het ding er
eind 2011 er opnieuw af en heeft de garage tegen gereduceerd tarief een gereviseerd motorblok erin gehangen. In 2012 tot voor 4 weken, bleef ik multiriemen
vervangen. De laatste hield het een week vol. Bij nader onderzoek bleek, dat de brcket waar de stuurhuispom, airco en dynamo aan bevestigd zitten gescheurd was en dat dat de oorzaak was van alle ellende. Gelukkig had ik na goed zoeken iemand gevonden die dit voor mij wilde maken. Echter toen hij om een nieuwe multieriem ging, kwam hij erachter dat deze niet tekoop was bij de auto onderdelen winkel. Toen hij ging kijken voor de bracket, bleek ook dat dit niet paste.
Bij nader onderzoek is er in 2011 dus een verkeerd motorblok ingehangen. Die garage zegt dat de garantie voor 3 mnd was, dus al lang verlopen.
Is, en zo ja hoe, dit nog te repareren.

ik word gek

Geplaatst door ik word gek (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat je gewoonweg iedere keer, stomweg een nieuwe multi-riem monteert, getuigt niet van veel technisch inzicht.
De levensduur van zo´n riem is jaren!
Goed. Met bracket bedoel je de beugel waaraan de dynamo is gemonteerd? Past deze dan niet op dit blok? Ga dan voor een juiste beugel!
Ook al zou dit blok niet origineel zijn, er moet wel de dynamo, STC, en de airco-pomp geplaatst kunnen worden. Dus er moet een passende beugel te verkrijgen zijn.
Is jouw monteur wel bij de dealer geweest? Een multi riem is er in alle lengten en breedtes.

ik word gek (0), 10 jaar geleden

Daar ben ik nu dus ook achter ja. Zoalsik het nu begrijp heb ik anderhalf jaar in een rijdende doodskist gereden. Maar goed, zoals ik het begrijp, uitgelegd door een buschauffeur, is de beugel van het originele motorblok niet gelijk aan het motorblok dat er nu in ligt waardoor alles is gaan wrikken en scheuren. Het een schijnt niet op het ander te passen en de garage die het blok geplaatst heeft, heeft dus geen code van de motor. Degene die hem wil maken heeft gezegd dat het een geval wordt van die welbekende speld in de hooiberg. Hij is ook bij de dealer geweest en die kunnen hem ook niet van dienst zijn. Ook niet met de
multiriem. Dit laatste heb ik nagetrokken. Hij is daar echt geweest.

ik word gek (0), 10 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Dat je gewoonweg iedere keer, stomweg een nieuwe multi-riem monteert, getuigt niet van veel technisch inzicht.
De levensduur van zo´n riem is jaren!
Goed. Met bracket bedoel je de beugel waaraan de dynamo is gemonteerd? Past deze dan niet op dit blok? Ga dan voor een juiste beugel!
Ook al zou dit blok niet origineel zijn, er moet wel de dynamo, STC, en de airco-pomp geplaatst kunnen worden. Dus er moet een passende beugel te verkrijgen zijn.
Is jouw monteur wel bij de dealer geweest? Een multi riem is er in alle lengten en breedtes.[/quote]
Ralf die riem heb ik LATEN monteren. Ik hoorde vanmiddag dat het met bevestigingspunten te aken heeft, waardoor het eigenlijk een onmogelijke
klus is om de juiste te vinden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Maakt niet uit WIE dat heeft gedaan. Als er een riem echt afloopt binnen afzienbare tijd, ga je verder kijken, en zie je vrij vlug dat er iets niet OK is.

De motorcode staat op het motorblok zelf. Laat de buschaufeur die maar opzoeken, dan kan hij hiermee naar de dealer en zo gerichter de benodigde onderdeelnummer vinden.

Ook voor jouw (verkeerde) motorblok is zo een ´bracket´ leverbaar. Dat die garage zo´n beugel niet had, begrijp ik, maar daar had deze, iets meer moeite voor moeten doen.!

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

Verwijten helpen niet, het is immers al lang geleden in goed vertrouwen uitgevoerd. Van welk bouwjaar is de auto en weet je of het 16 Klepper of 8 Klepper is? Het inbouwen van een verkeerde motor lukt namelijk haast niet, maar een zelfde motor met afwijkende uitvoering ligt meer voor de hand. Lijkt me dat er mogelijk toch een goede oplossing moet zijn, zeker met alle kennis hier.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Het beste kan, "ik word gek particulier" naar de garage gaan welke de motor heeft ingebouwd, en daar vragen om aanpassing van die montagebeugel. Uiteraard is de garantietermijn voorbij, maar als hij met het goede verhaal naar voren komt zullen ze wel meewerken.
Ook zullen ze echt niet de volle prijs berekenen, en toch de moeite doen die nodig is, om de juiste te vinden. Gaat echt wel lukken.

sjaak10918 (0) PRO, 10 jaar geleden

gewoon naar de garage gaan. En de opmerking "rijdende doodskist" vind ik wat overdreven. je rijdt al vanaf eind 2011 met dit blok, dat waarschijnlijk goed functioneert, behalve het verhaal van de multi riem. En volg het verhaal van ralf (#5) op.

En onthoud bij de garage: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. ;-)

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Meneer "ik word gek"; hoe is het afgelopen met je spec. beugel.?
Ben benieuwd hoe het nu is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.