close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4 Picasso: Geen response gas pedaal, inhouden weg rijden.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V EB6V

Hey,

Heb hier diverse(!) C4 picasso's met de volgende klacht :

Als de klant wil weg rijden dan reageert de motor niet op het gas pedaal, dwz een kleine schook maar voor de rest blijft de auto stil staan. Dit gebeurt soms ook op een kruispunt (is dus erg gevaarlijk).

De volgende handelingen heb ik hier op uitgevoerd :

Stekkers MMC, Gas pedaal, gas klep gecontroleerd + ingespoten met contact spray
MMC geupdate indien nodig + basis initialisatie uitgevoerd
EB6V computer geupdate + gereset naar basis waarde
Bij 1 klant de koppeling vervangen (deze slipte ook iets).
Foutcodes meerdere malen uitgelezen (diagnose en Scantool (EOBD (eigelijk elke keer ze komen)), bijna nooit storingen aanwezig. Als er wel een storing is dan is het structureel deze :


P0170, hier op heb ik de feultrim waardes gecontroleerd

Deze zijn :(nu neem ik van de klant van vandaag (maar is nooit echt extreem)


Bezine:
Shortfeul trim bank 1: -0.8
Longfeul trim bank 1 : 1.6

LPG (eurogas instaltie)
Shortfeul trim bank 1: +.5
Longfeul trim bank 1 : 2.6


Helaas kan ik niet per injector kijken (of ik zie de optie over het hoofd).


technish platform heeft momenteel geen raad, deze is informatie aan het inwinnen bij Citroën Frankrijk.

Geplaatst door

Renaultmonteurtje (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

subtiel schopje, Bericht terug gehad, advies van Citroën Frankrijk vervang bij 1 van de auto's het gaspedaal.

Is het een automatisdhe boite ?

Grietje 0
badge

15 jaar

Ja en nee,

het is meer een semi automaat. Zit een gewone koppeling in, en geen koppelomvormer.

Bij mijn C4 Picaso 2.0l lpg EBV6 was het zelfde probleem aan de hand.
Bij mij was het uitsluitend wanneer de auto koud was.
Mijn garage heeft toen de gasklep opnieuw ingeleerd.
Bij mij is nu het probleem verleden tijd.

spirado 0

15 jaar

Ik heb dit al gedaan.

toch bedankt voor de moeite

Schop!

Is het niet dat de wagen uit zijn versnelling op dat moment ?

Grietje 0
badge

15 jaar

Grietje,

als iok je goed begrijp. Auto staat op dat moment in Zn 1 (ook met de lexia uitgelezen). Ook eens in zn 2 gezet, zelfde gedonder. Gas pedaal is ondertussen vervangen bij 1 auto, wacht het ff af bij die atuo (gaat morgen een 300 km rijden)

Wat moet je doen om hem wel te laten reageren?Start je de auto opnieuw of zet je hem een keer neutraal en dan weer in de vernelling?

digit 0
badge

15 jaar

John, je moet gedult hebben, en gas blijven geven... opnieuw starten ed, werken niet

Morgen staat er weer 1. Ga eens kijken in de parameters van de gasklep en gaspedaal.

SIngalen zijn goed. Contact gehad met TD, ANtwoorden:

Vervang lambda sonde voor kat. (waarom is bij koude motor en koude start en probleem doet zich de eerst 100 meter voor).

En om verder te helpen, ontkoppel de complete GAS instalatie, doe een lektest op je inlaatspruitstuk, lekt deze (hoe klein dan ook) vervangen. Dan mogen ze pas helpen ....

Als je toch geld mag uitgeven voordat er hulp komt, zet hem dan eens op een rollenbank.
Compleet met uitleesapparatuur en bekijk daar de fuel trims onder belasting en bij stationair na belasting.
Een goed bedrijf met een rollenbank heeft wel een co-meter of wide-band lambda om aan te sluiten.

oldford 0
badge

15 jaar

Shit, vergeten te typen:

EOBD en Parameters (feul trim,stand gasklep en alles wat te meten valt), kan niet... Krijg de melding:


Geen communicatie met Computer,...

Mij ben je even kwijt. Je eerste post stelt toch duidelijk dat je ze meerdere malen met EOBD hebt uitgelezen?
Of waren dat andere bouwjaren? Misschien ander protocol?
Anders is of de bekabeling dan wel de ecu, of je tester defect.

oldford 0
badge

15 jaar

Bewn benieuwd wat ie zegt bij losgekoppelde lpg installatie.. Communiceren moet toch altijd lukken?

garageburgwal 0
badge

15 jaar

[quote=oldford]Mij ben je even kwijt. Je eerste post stelt toch duidelijk dat je ze meerdere malen met EOBD hebt uitgelezen?
Of waren dat andere bouwjaren? Misschien ander protocol?
Anders is of de bekabeling dan wel de ecu, of je tester defect.[/quote]
Andere bouwjaren, deze is van 07.

Modeljaar 2008 is verplicht Can, is dit misschien een ander protocol? Dan moet pin 7 in de EOBD-stekker zitten.
Heb je wel communicatie als je merk-specifiek uitleest en welk protocl is dat dan?

oldford 0
badge

15 jaar

Ja ik heb wel commucatie met de Lexia, pin 7 is niet bezet net als pen 4. Maar kan geen Parameters uitlezen.

Lijkt mij een probleem met de ecu en/of software als er geen parameters uit te lezen zijn. Is er een update?

Pen 4 hoeft er niet te zijn, pen 5 is ook goed. Maar heel veel scanners (fabrieks en after-market) kunnen hier niet mee omgaan.
Kun je op de een of andere manier pen 4 aarde maken? Pen erbij of pen 5 naar pen 4 verhuizen.

Meet eens ohms aan de stekker van de tester tussen pin 4 en pin 5. Zijn deze doorvebonden dan is er geen probleem.

oldford 0
badge

15 jaar

De injectie computer heeft de laatste update er in staan. De lexia is ook up to date.

Weerstand is 0.01 Ohm

Denk dat deze wel gemeld mag worden. Geen EOBD communicatie en geen parameters met Lexia valt wat mij betreft wel onder noemer gigantische software-bug.
Heeft bouwjaar 2008 een ander ecu (ander nummer of ander merk) of andere software?

oldford 0
badge

15 jaar

Zit een andere ECU in (zelfde Merk en motor code maar ander nummer).

Zonder live-data zoek je je vaak een ongeluk. Nu en in de toekomst.
Misschien deze ecu vervangen door een 08 ecu?

oldford 0
badge

15 jaar

Zal het vragen, tis nog een garantie auto ( tot 2 november).

Vandaag of morgen bezoek van Citroën NL.

Injectie computer besteld.

Is dat een EW10A of RFJ met MM6LPB injectie ?

GOVA 0
badge

15 jaar

EW10a, uit mn hoofd.

Injectie computer vervangen, EOBD en parameters zijn weer uit telezen. Originele probleem lijkt nu ook opgelost.

hou de auto nog tot vrijdag vast.

Je bent in ieder geval op de goede weg nu. Als er wat gebeurt kun je tenminste wat zien.

oldford 0
badge

15 jaar

Vandaag weer geen problemen...

Weer geen problemen.

Auto meegegeven.

nieuwe auto, geen foutcodes aanwezig, EOBD niet uit te lezen met LEXIA (Scantool)
Benzine

stat
Voor kat 0.14-0.76
na kat 0.74-0.76

verhoogt

voor kat 0.1-0.7
na kat 0.7-0.72

LPG

stat
Voor kat 0.1-0.73
na ka 0.25-0.57

Verhoogt:

voor 0.12-0.71
na kat 0.3-0.7

geen foutcodes, als de motor in closed loop is geeft de eerste 3 min na kat 3.25mv af, en voor kat 0.1, na kat gaat omlaag zodra de sonde voor kat gaat pendelen.


4 gas waardes:

B stat

CO 0.02
CO2 15.2
HC 11
O2 0.01
Lambda 1

verhoogt
CO 0
CO2 15.1
HC 10
O2 0.02
Lambda 1


LPG
stat
CO 0
Co2 13.8
HC 8
O2 0.01
Lambda 1

Verhoogt LPG

CO 0
CO2 12.6
HC8
O2 0.01
Lambda 1

Op LPG meten de lambdasondes Ná de kat nog een hoeveelheid zuurstof. Deze wordt kennelijk niet gezien door de 4-gas meter.
Wat ook opvalt is dat op LPG het CO2 gehalte duidelijk minder is als bij benzine.
Ik zou zeggen mengsel is te arm of motor is niet geschikt voor LPG.
Ook de eerste 3 minuten wijzen de lambda-sondes beide op een te arm mengsel.

oldford 0
badge

15 jaar

Dank je,


Antwoordt TD:
Koppel complete gas instalatie los, alvorens een juiste diagnose te stellen.

Auto gaat terug naar verkoop punt (en laat daar DE berlingo ook vandaan komen).

Dus niet meer mijn zorg,

Telefoontje gehad van verkoop punt, oorzaak blijkt te liggen in de koppeling (verbrand(klant heeft gas pedaal en rempedaal te gelijk ingetrapt (en is uit telezen))> Dat wordt een duur grapje voor de klant.

LPG druk was ook te laag, deze hebben ze afgesteld en de ECU geupdate.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.