op weg van Nederland naar Zweden vanmiddag na een knal (ik dacht aan klapband maar ishet niet) geen trekkracht meer, zwarterook, soms fluitend geluid en soms ook dieselen.
Als de motor goed warm is dan verdwijnt de meeste rook en is die er alleen als het fluitende geluid optreeedt.
Helaas wilde de duitse dealer (in Harisslee) niet helpen toen ik r 3 minuten na sluitingstijd aankwam.. Toen maar door gereden richting Zweden.
In het begin nadat de motor was afgekoeld was er ontzettend veel zwarte rook in elke versnelling. Als de motor warm is is het een kwestie van voozichtig gas geven en daardoor het fluitende geluid te voorkomen.
Als de motor warm is kan er ook 130 gereden worden maar als het bergop is dan loopt de snelheid uiteraard terug.
Onder de motorkap zie ik niet direct iets wat me opvlt. geen olie of drgelijke. zou het een slang kunnen zijn welke geploft is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roel,
het is wat laat, dus zal je vandaag geen reactie meer krijgen vrees ik;
Probeer intussen de zoekfunctie eens (rechtsboven klik op "zoeken"..
mvg.
Moderator
Vermoedelijk is er een slang NA de trubo gebarsten of intrcoeler lek. GR JL
10 jaar
Haal de slang van het inlaatspruitstuk er eens af , hou je hand voor de slang , laat iemand iets gas geven , dan moet er druk opbouw zijn , als er ergens een lek zit , zul je de lucht horen ontsnappen , vermoed ook een lek in slang of iets los geschoten .
Volg de slangen van de turbo naar de intercooler en van de intercooler naar de inlaat eens .
egr klep afgebroken
En nog aan het zoeken ?
Hallo,
Bedankt voor de tips.
De slang onderaan de intercooler is gebarsten, ik probeer maandag een nieuwe te regelen.
Is dit een normale vorm van slijtage of is het een gevolg van een mogelijk ander defect?
Wat gaat er door deze slang (hij is vochtig van een zwarte olieachtige substantie) en hoe kan de auto toch "tot op zekere hoogte"doorrijden zonder deze slang?
In Zweden toch over de 130 gezeten op de vlakkere stukken" en dan stopte het heftige roken ook, maar de achterkant is wel goed zwart....
10 jaar
Komt wel vaker voor dat een slang scheurt , vaak aangetast of uitgedroogd.
Controleer het asje vacuumpotje van je wastgate of deze gangbaar is .
Wat je ziet aan vocht is motorolie , is normaal.
Als je veel vermogen vraagt , dus hoge turbodruk , zal er veel lucht weg lekken , daardoor zwarte rook omdat er wel veel brandstof wordt ingespoten maar er te weinig lucht is , onvolledige verbranding.
Als je rustig rijd , is er minder drukopbouw en ingespoten brandstof , dus minder rook en zal de motor redelijk normaal werken.
Was inderdaad slang(bocht) na de intercooler die was gebarsten. Dit werd veroorzaakt doordat de navolgende buis een schroef miste waaraan die opgehangen wordt. Daardoor had het geheel speling en kwam die bocht tegen balk en ventilator aan. Geen idee hoelang dit al gaande was. Maar nu is het gefixed (bij een kleine garage)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar