Citroën picasso 18 16v: Geluid alsof motordeksel los zit, na vervangen distr en roll

Bouwjaar: 2005

Wij hebben al een paar keer meegemaakt dat bij een Xsara Picasso 18 16V na het vervangen van de distributiriem samen met de spanrollen de motor een raar geluid maakt.
Het is bij ong 2500 toeren net alsof het kunsstof motordeksel ligt te trillen op de motor, maar dat is niet zo. Het geluid lijkt er wel erg op. De ene auto doet het wat erger dan de andere, maar het is er bijna altijd wel. Of je de waterpomp ook mee vervangen hebt, of niet, lijkt niet uit te maken. Bij alleen een riem vervangen (leeftijd, weinig km) heb ik het nog nooit gehoord.
Weet iemand hier een oplossing voor?

citroenmonteur

Geplaatst door citroenmonteur (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

vtr123 (0) PRO, 18 jaar geleden

ik herken dit probleem . dit geluid hoor ik regelmatig.ook al een keer de spanner opnieuw vernieuwd na het vervangen van rollen en riem.er was geen verbetering. ik denk dat het klapperen van de riem is. gr vtr

rvd10686 (0) PRO, 18 jaar geleden

de riem staat dan iets te strak het beste is om de riem op spanning te brengen zonder de bougies in de kop en dan de spanner met het pijltje bij het inkeeping zetten daarna 4 keer rond draaien met de hand dan moet het goed gaan (door de compressie is met het rond draaien de spanning niet goed te zien op de spanrol.

AJB (0) PRO, 18 jaar geleden

als de riem een soort rommelend geluid maakt lijkt het mij dat de riem iets te los staat, zodat de riem ruimte heeft om in trilling te komen, dus ik zou de riem niet losser maar iets strakker zetten. Maar wel op zo'n spanning dat als de motor warm is er nog wel beweging in de remspanner zit

citroenmonteur (0) PRO, 18 jaar geleden

We hebben het geluid zo goed als weg kunnen krijgen door de riemspanner een heel eind strakker te zetten dan da eigenlijk voorgeschreven is.
Met de kappen er af kun je bij ongeveer 2500 toeren precies zien wat er gebeurt als als je het geluid hoort: De riem gaat klapperen tussen het uitlaat-nokkenasltandwiel en de geleiderol. Dan gaat zelfs de spanrol mee heen en weer veren, wat de gehele riem in resonantie brengt.

Op zichzelf gezien staat de riem nu te strak, maar het geluid is wel nagenoeg weg.

Dank u voor uw reacties.

AJB (0) PRO, 18 jaar geleden

Staat de riem bij warme motor niet veel te strak nu, alsof het een pianosnaar is? want over het algemeen stel je een riem in koude fase af.

citroenmonteur (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij warme motor zit er nog iets ruimte in de veerspanner. En bij stationair draaien hoor je de riem niet "joelen" De riem staat nu wel strakker dan fabrieksvoorschrift, maar dit lijkt mij beter dan wanneer hij staat te klapperen. Dan krijg je ook hoge spanningen in de riem.

dread (0) PRO, 17 jaar geleden

spannen zonder bougies ivm compressie en ietsje strakker

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.