Citroën 0: Kan er een 75 ampere accu in een BX1.4 ?

Hallo,

ik heb zitten zoeken..zoeken..en zoeken maar het is mij toch nog niet helemaal duidelijk..
Als er van oorsprong een 44 AH in zit kan je dan (ongestraft!) een 75 AH erin zetten?

Of gaat mijn dynamotje dan koken?

alvast bedankt!

Jorn

Loadoner

Geplaatst door Loadoner (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jorn

indien je de plaats ervoor hebt kan dat,maar waarschijnlijk zal hij de accu nooit helemaal vol laden,omdat de dynamo denk ik 'te zwak' is voor dat amperage.

Maar waarom hou je je niet gewoon bij een originele ?

van 44 naar 75 is een grote sprong.

Gr Stefan

Loadoner (0), 14 jaar geleden

Kan je een accu van 44ah in combinatie met een 55ah dynamo zetten, of gaat de accu dan stuk?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Of het goed is,is een 2e,pararell kan dat,in serie niet,heb je 24V

Wat ben je van plan eigenlijk ? neem dan die 75 Amp accu.

Loadoner (0), 14 jaar geleden

2e parallel? het is een 12V.. ik heb momenteel de keuze om f een oude 75 Ah of nieuwe 44Ah accu erin te kloppen.. wat is de juiste keuze?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zoals gezegd,neem gewoon de originele,ofwel de 44 Amp.

Zou niet weten waarom je die zware erin wilt zetten,en al helemaal niet waarom je 2 accu's bij elkaar wilt plaatsen ???

Koop je die 'oude' 75 Amp..heb je kans dat de accu zo kapot is of het niet lang meer volhoud ( ouderdom ) en kom je alsnog een nieuwe aan het kopen,ik zou voor een nieuwe gaan,kosten niet veel en je hebt garantie erop.

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Jorn

indien je de plaats ervoor hebt kan dat,maar waarschijnlijk zal hij de accu nooit helemaal vol laden,omdat de dynamo denk ik 'te zwak' is voor dat amperage.

Gr Stefan[/quote]
Dat klopt niet. Als je een accu kan vol laden met een 6 A ladertje dan zal die met 55 A zeker vol geraken
Die grootte van de accu doet niets af aan het al dan niet vol laden. Maar heel veel zin heeft het niet om een zwaardere accu erin te zetten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290][quote=stefan84]Jorn

indien je de plaats ervoor hebt kan dat,maar waarschijnlijk zal hij de accu nooit helemaal vol laden,omdat de dynamo denk ik 'te zwak' is voor dat amperage.

Gr Stefan[/quote]
Dat klopt niet. Als je een accu kan vol laden met een 6 A ladertje dan zal die met 55 A zeker vol geraken
Die grootte van de accu doet niets af aan het al dan niet vol laden. Maar heel veel zin heeft het niet om een zwaardere accu erin te zetten.[/quote]
Klopt inderdaad wat je zegt,ik heb het alleen verkeerd geschreven,laden doen ze wel,maar als de dynamo al zwakker is dan de accu zelf,en laat staan met 2 accu's aangesloten,zal hij het zwaar te voortduren krijgen..of trekt hij het niet ( al naar de omstandigheden )

Maar de vraag waar ik nog geen antwoord op heb gekregen,waarom 2 accu's ?

desmoklepje (0), 14 jaar geleden

enige reden om er een zwaardere accu of 2 in te zetten lijkt mij als je een flinke stereo er in wil bouwen of zo
of een zware lier aan de bumper maar dat lijkt me niet op een bx

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

als er zon zware instalatie in zit, dan heb je een andere dynamo nodig die meer Ampere levert.

gewoon een 44AH accu in knallen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]als er zon zware instalatie in zit, dan heb je een andere dynamo nodig die meer Ampere levert.

gewoon een 44AH accu in knallen.[/quote]
Dat bedoel ik..

Alleen al 3x gevraagd waarom,maar nog geen antw ontvangen..

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, dat weet ook niet, dat weet de TS als geen ander. Gewoon een nieuwe accu er in 44AH, bij veel korte stukjes 55AH. Klaar niet zitten kloten, met 75AH accu's en 55AH dynamo's kost je meer en levert minder op.

Loadoner (0), 14 jaar geleden

ik wil geen 2 accus erin gaan zetten, de auto heeft ook geen zware belasting, (zit aleen een klein radiotje in.. zonder aparte versterker). maar ik twijfelde of ik een 44ah in combinatie met een 55ah dynamo kan plaatsen. want ik dacht dat die 10extra ah de accu kapot zouden maken.. Daarom dacht ik om mijn oude(goede) 75ah erin te zetten..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je die nog hebt liggen,kun je hem ook erin zetten,anders zoals gezegd gewoon een nieuwe 44 AH kopen..

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Loadoner]ik wil geen 2 accus erin gaan zetten, de auto heeft ook geen zware belasting, (zit aleen een klein radiotje in.. zonder aparte versterker). maar ik twijfelde of ik een 44ah in combinatie met een 55ah dynamo kan plaatsen. want ik dacht dat die 10extra ah de accu kapot zouden maken.. Daarom dacht ik om mijn oude(goede) 75ah erin te zetten..[/quote]
Totaal geen probleem.
Vermoedelijk past hij niet in de accubak, maar technisch is er niks op tegen.

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Gewoon 44 Ah erin! Kan je starten tot je erbij neervalt. Hoeft niet eens want deze motoren lopen al als je de sleutel in de buurt van het contactslot houdt. En de dynamo van 55 Ampere kan geen kwaad voor een 44 ampere accu. Dat is nu ook juist wat Stefan bedoelde....
Als je dynamo meer levert dan de accu is dan is het altijd goed, andersom is het slechter, je vreet dan van je accu. Dus een veel te zware accu blijft nog steeds 12 volt, maar als je die leeg zou hebben dan heeft de dynamo er een zware kluif aan om die ooit weer vol te krijgen terwijl je alle gebruikers aan hebt.

Sytze

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heeee die Sytze..

Weer terug van weg geweest ??

Gr Stefan

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Yip Stefan, ben er weer, heb alleen haast geen tijd man.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan heh?

Gr. Sytze

dennizzz (0), 14 jaar geleden

OVer dat opladen van je accu.

Een accu laadt zich pas op als je de LAADspanning wat verhoogt tov van de spanning
van de accu. Dan heb je de dynamo die dus een laadspanning geeft en een bepaald amperage.
-De laadtspanning moet altijd hoger zijn dan de accuspanning
-De laadtamperage van de lader houdt in hoe snel hij de accu zal volladen, of deze nu 44ah of 100ah is.

Wat wel zo is , is dat de dynamo idd de accu niet vol krijgt want hij is bedoelt voor een 44ah en laadt dus minder
snel op. Tenzij je altijd ritjes van 10 uur maakt, dan komt ie wel vol uiteindelijk :D

Ik denk dat het misch wat van de levensduur zou kunnen aftrekken van je dynamo (zou kunnen,hoeft niet perse,ik buig me erover)

Enigzins, het kan dus wel een sterkere accu, maar je accu raakt nooit echt lekker vol door de te lange oplaadtijd. Dus heb je ipv die 100ah maar 50 ah, want hij is niet volgegeladen heeft dus minder capaciteit bij het starten.

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=dennizzz]OVer dat opladen van je accu.

Een accu laadt zich pas op als je de LAADspanning wat verhoogt tov van de spanning
van de accu. Dan heb je de dynamo die dus een laadspanning geeft en een bepaald amperage.
-De laadtspanning moet altijd hoger zijn dan de accuspanning
-De laadtamperage van de lader houdt in hoe snel hij de accu zal volladen, of deze nu 44ah of 100ah is.

Wat wel zo is , is dat de dynamo idd de accu niet vol krijgt want hij is bedoelt voor een 44ah en laadt dus minder
snel op. Tenzij je altijd ritjes van 10 uur maakt, dan komt ie wel vol uiteindelijk :D

Ik denk dat het misch wat van de levensduur zou kunnen aftrekken van je dynamo (zou kunnen,hoeft niet perse,ik buig me erover)

Enigzins, het kan dus wel een sterkere accu, maar je accu raakt nooit echt lekker vol door de te lange oplaadtijd. Dus heb je ipv die 100ah maar 50 ah, want hij is niet volgegeladen heeft dus minder capaciteit bij het starten.[/quote]
Veel blabla, maar weinig houtsnijdends...
Bij weinig verbruikers wordt iedere dynamo volgeladen.
Bij veel verbruikers kan het zijn dat de zware accu onvoldoende startcapaciteit heeft.
Dat zijn de zaken waar het om gaat.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ik bespeur hier naar mijn mening over dit onderwerp een hoop antwoorden ,die niet of ten dele kloppen.
Een moderne dynamo is een slim ding,dat afhankelijk van de omstandigheden zelf regelt,hoe hoog de laadstroom moet zijn.
Een iets zwaardere accu heeft behalve het nadeel van een groter gewicht en hogere prijs als hij nieuw gekocht moet alleen maar voordelen.

dennizzz (0), 14 jaar geleden

Gewoon een nieuwe goede accu kopen 2e hands is toch 2e hands. Koop anders 1 trapje hoger.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jorn rijd inmiddels weer met de 44 AH accu of twijfel je nog ?

Cor1822 (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst maar wat mythes uit de wereld helpen.

Ja, je kan een 74 Ampere accu in die auto zetten als je ruimte hebt.
Voordeel, meer stroom reserve voor de koude tijden, de accu gaat langer mee doordat hij minder wordt belast bij het starten.

Een acculader van 4 ampere kan ook een 100 ampere accu volledig opladen, duurt wel lang, maar het gaat prima mits de laadspanning correct is 14.4 tot 14.6 volt.....

Waarom zou dan een dynamo van 44 ampere geen 74 ampere accu kunnen volladen??
In mijn bus zit een 75 ampere dynamo, en nu een 110 ampere accu, normaal 90 ampere, dit is al jaren zo, en de accu komt prima vol.

Wat belangrijk is, check massa kabels, en de plus kabels of deze nog goed zijn, niet beschadigd, en schone contacten op de accu en aansluitpunten.
Een grotere capaciteit Accu heeft alleen maar voordelen, de fabrikant plaatst alleen een accu die net voldoende is.
Met 20% meer capaciteit is de start belasting minder groot voor de accu, = langere levensduur, meer reserve in tijd van stevige belasting, denk aan de herfst of winter met korte ritten een veel verbruikers aan...

Zo plaats ik in mijn auto's al sinds ik rij altijd een grotere capaciteit accu als ik de auto langer houd.
En dat werkt prima sinds 1970...:D

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij ziet de TS tussen de bomen het bos niet meer en heeft hij waarschijnlijk alleen een keuze gemaakt..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën 0 of stel zelf een nieuwe vraag.