close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: Koelsysteem

Bouwjaar: 2007, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6i

Is het normaal dat het koelsysteem bij koude motor nog steeds onder druk staat.
Wanneer ik de dop los draai dan spuit de koelvloeistof nog behoorlijk omhoog.

De veer in deze dop moet die reageren op teveel druk en dan "open" gaan?

Ik had een licht overslaande motor (zie ander probleem) een van de oorzaken
was het koelsysteem daardoor ben ik achter de druk gekomen.

bij voorbaat dank
Harry

Geplaatst door

hweetink (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gasvorming in koelsysteem door lekke kop(pakking) of lekke LPG verdamper. Kijk of het op benzine ook gebeurd zo niet verdamper lek.

paulmichiel 0
badge

17 jaar

Vanmiddag kon ik de dop rustig los draaien en bleef de vloeistof waar hij hoort.
Daarna meteen een ritje gemaakt op benzine, na twee uur de dop losgedraaid en
de koelvloeistof spoot er uit.
Ik heb alleen geen vuile koelvloeistof, "natte" olie en ook geen witte rook uit de uitlaat.
De motor word niet warmer dan normaal ook met de airco aan geen probleem.
Ik heb, voor mijn gevoel, ook geen vermogensverlies.

Ik schrijf dit omdat ik toch hoop dat een of andere onluchtingsklep niet goed werkt
een koppakking vervangen is tenslotte geen goedkope reparatie.

hweetink 0

17 jaar

haal de dop er maar eens af,laat de motor lopen en kijk of je luchtbellen ziet komen.
is dit niet het geval is er waarschijnlijk niets aan de hand.
elk koelsysteem staat onder druk.

Ik heb wel luchtbellen gezien, dat was voor het ontluchten ik ben er dus vanuit
gegaan dat dit veroorzaakt werd door lucht in de kachel.

Wat ik niet begrijp en misschien is er iemand die mij dit kan/wil uitleggen is het volgende.

Wanneer er luchtbellen te zien zijn ga ik er nu vanuit dat er een "lek" is onstaan in de
koppakking waardoor er uitlaatgassen in het koelsysteem terecht komen en daardoor druk
in het systeem word opgebouwd.

De auto staat nu 1 1/2 dag stil en nog steeds spuit de koelvloeistof eruit, maar doordat
de druk hoog is moet er nu toch koelvloeistof bij de zuiger geperst worden er is tenslotte geen
tegendruk.

Ik start de motor en uit de uitlaat komt geen witte rook, ook geen vochtdruppels maar ook
geen water in de olie (aansteker gebruikt op olie pijlstok).

bij voorbaat dank
Harry

hweetink 0

17 jaar

als een koppakking lek is zie je constant bellen en ook aan de helderheid van de koelvloeistof is te zien of het om een lekke koppakking gaat.
is dit niet het geval,loopt de auto goed en verlies je geen koelvloeistof zou ik me niet druk maken.
nogmaals:een koelsysteem hoort onder druk te staan.dit is gedaan om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen en daar is dus niks mis mee...

Bedankt,

Ik ben vanmiddag nog weggeweest (100km) de koelvloeistof blijft mooi helder blauw.
Ook aan de olie is niets te zien en er komt geen zichtbare rook uit de uitlaat.
De motor loopt niet warm. Alleen op LPG niet zo lekker (volgens echtgenote)
Kan alleen niet na afgekoelde motor de dop los draaien.
Ik heb wel wat bellen in het de radiator maar zeker niet constant eerder om
de paar minuten.
Blijft over de verdamper zoals PaulMichiel al schreef alhoewel dit niet te constateren
is, zoals hij al voorstelde, door op benzine te rijden.
In ieder geval na jou (Wilbert) antwoord ben ik toch wel gerustgesteld ik kan dan
in ieder geval rustig op benzine rijden als ik het niet vertrouw.

groet

hweetink 0

17 jaar

Resultaat.

Vorige week vrijdag het laatst gereden met de auto, na afkoelen vloeistof niveau bekeken en dit was in orde.
De volgende dag lag er een plas vloeistof onder de auto, na het losdraaien van de dop was ik in een klap vier
liter vloeistof kwijt zo hard spoot het er uit.
Ik moet nog wel even kwijt dat een xsara geen echt expansietank heeft maar dat dit gekoppeld zit aan de
radiator en dit geval is niet doorzichtig dus je moet de dop er wel afdraaien.

Auto is bij de garage geweest en zowel de monteur als ik waren het er overeens dat het niets anders kon zijn
dan de verdamper, deze is nu tijdelijk buitengebruik met een omleiding voor de koeling.

Nu een paar spannende dagen om te kijken of er meer (koppakking) kapot is gegaan tot nu toe houd de auto
en ook de temperatuur meter zich goed. Het blijft dus misschien bij een nieuwe verdamper.

groet
Harry

hweetink 0

17 jaar

Wel vreemd dan dat die druk opgebouwd wordt na een nacht stilstaan, terwijl er eerst ook al niet meer op gas maar op benzine is gereden.

Je zou zeggen dat op benzine en ook snachts met het contact uit de LPG afsluiters dicht staan, en er dus geen druk van de lpg tank meer op de verdamper kan komen, laat staan in het koelsysteem.

Groetjes Ronald.

rfbroek 0

17 jaar

Na mijn bericht van 6 mei ben ik de volgende dag naar de garage geweest.
Ik moest de auto op bedrijfstemperatuur brengen en terug komen, de dop is toen los gedraaid en het systeem stond, zoals te verwachten
onder druk. Ik heb toen de auto moeten starten en na twee minuten weer de dop losgedraaid, de conclusie was toen dat er inderdaad
te veel, te snel enige druk werd opgebouwd. Auto liep toen op benzine.
De druk was volgens de monteur niet hoog genoeg opgebouwd om aan een "echte" lekke koppakking te denken, ik heb toen op advies van de
garage "barss-leaks" toegevoegd.

De twee dagen op benzine gereden en de resultaten waren goed, er verdween geen koelvloeistof en de temperatuur bleef normaal.
Na twee dagen olie gecontroleerd, vloeistof helderheid was goed dus weer overgeschakeld op gas. Donderdag en vrijdag morgen op
gas gereden zonder problemen tot dus zaterdag.

Dat er zoveel druk is ontstaan moet wel door de gasinstallatie zijn gekomen, iets anders kan bij stilstaande auto deze druk nooit veroorzaken, wellicht dat de afsluiter op de verdamper ook niet goed meer functioneerde.

Ik weet niets van een andere afsluiter, maar volgende week gaat de auto naar het lpg inbouw station en daar zal ik dit vermoeden uitspreken.

groet
Harry

hweetink 0

17 jaar

Het is voor 100% de verdamper.

Na wat informatie te hebben ingewonnen twee keer een betrouwbaar en hetzelfde antwoord gekregen.

Er zit bij mij uiteraard een LPG afsluiter gemonteerd echter het restant LPG in de leiding is genoeg om nog een druk
op te bouwen van 1 a 1,5 bar wat genoeg is om het koelsysteem behoorlijk onder druk te zetten.

Ik moet nog wel vermelden dat mijn expansie vat aan de radiator vastzit
en dat dit niet doorzichtig is, anders dan bij een "gewoon" expansie vat zie ik dus geen niveau verschil door alleen de
motorkap open te doen.

Was mijn koppakking ook nog stuk geweest dan had ik nooit zoveel druk in het koelsysteem kunnen hebben
de "gassen" waren dan ook via de koppakking weggelopen en ik had het dan alleen gemerkt bij het starten
van de auto.
Ik rij nu een week op benzine met losgekoppelde verdamper en heb totaal geen problemen met het koelsysteem.

Nu nog een andere verdamper en alles moet weer in orde zijn, weer gewoon LPG tanken ipv benzine nu is een ritje
naar de pomp niet echt leuk, maar dat is bekend.

groeten
Harry

hweetink 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.