auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Saxo: Koppakking lek door lekkage?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Beste heren dames....

Mijn saxo 1.1i uit 04-1996 heeft de geest gegeven, het start probleem is inmiddels opgelost, maar het beestje loopt op 2 cilinders, niet best zou je zeggen!

Nu is mijn 1e bevinding tot nu toe;

Aan de onderkant van het gasklephuis, dus onder het inlaatspruistruk zit een dun rubberen slangetje aangesloten dat weer uitbeent naar een dikkere slang, nu is dat dunne slangetje wat aan het inlaatspruitstuk vast zit, op een provosorische manier aangesloten met 1 of ander pijpje, toen ik de motor dus liet lopen kwam daar koelvloeistof uit gespoten (vanuit het spruitstuk, de slang in zegmaar)
Ik heb een vermoeden dat ik daar ongemerkt koelvloeistof ben kwijtgeraakt, want er komt echt maar een zeikstraaltje uit namelijk.

Kan dit misschien in verband worden gebracht met het feit dat hij nog maar op 2 cilinders loopt?

Alvast bedankt voor alle medewerking!AC

Geplaatst door

tijntjuh86 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi hoi...

Ik weet zo even niet wat je bedoeld maar ik zou als eerste even de bougies eruit draaien en hier naar kijken, de cilinders die niet mee hebben gedaan herken je meestal wel, zie je koelvloeistof?
Zie het expansievaatje ook bubbelen als je de motor laat draaien?
De Saxo heeft een DIS bobine , dat zijn twee bobines in een huis, die elk twee cilinders bedienen, het kan zijn dat deze defekt is.
Start de motor als deze steenkoud is en voel meteen aan het uitlaatspruitstuk.
Daar waar een cilinder niet meedoet zal ie kouder blijven terwijl de goede juist meteen bloedheet worden.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Gisteren de ANWB maar eens laten komen, en die is tot de conclusie gekomen dat de auto maar op 2 cilinders loopt, en heeft zelf geen idee waardoor dat kan komen, ik zit zelf een beetje met mijn handen in het haar, omdat mijn auto kennis niet echt 100% is, en ik ook de financiele middelen heb om hem naar een garage te brengen, WAT NU??

tijntjuh86 0

13 jaar

bij basis beginnen

Heb ik een vonk
heb ik brandstof
heb ik compressie

De motor krijgt een vonk, disbobine, kabels, bougies zijn reeds vervangen, die werken allemaal goed.
Aangezien hij op 2 cilinders loopt moest hij volgens de monteur van de ANWB ook wel genoeg benzine krijgen, omdat dit monopoint injectie zou zijn? Compressie moet nog gemeten worden.

tijntjuh86 0

13 jaar

*Krijg je een vonk op alle bougiekabels?

*Monopoint word centraal ingespoten en dus ja krijg je brandstof anders deden de andere cilinders ook niks...of je genoeg krijgt weten we niet nu natuurlijk.

*Compressie op alle cilinders meten

*Dis bobine heb je reeds vervangen ?? waarom? en anders toch uitlezen en scoopbeeld erbij

C.Jonker 0
badge

13 jaar

op alle kabels zit een vonk, zelf getest en anwb heeft ze getest
benzine kwestie zat volgends de anwb wel goed
compressie gaan we maandag of dinsdag meten, schoonpapa heeft een compressiemeter besteld
de bobine, bougiekabels en bougies zijn vorig jaar door de vorige eigenaar vervangen, de reden ervan weet ik niet

is het nu al verstandig om te ''hopen'' dat we op 2 cilinders te weinig compressie meten, omdat dan de koppakking lek is?
koppakking is met een beetje bloed zweet en tranen wel zelf te vervangen heb ik begrepen...??

tijntjuh86 0

13 jaar

bij zo een 1100 cc benzine zal dat bloed zweet en tranen wel mee vallen; een paar uur en hij rijdt weer

asx 0
badge

13 jaar

Hoe zit het dan met de krukas enzo? dat moet er toch ook allemaal af?
of is het gewoon, demonteren en goed onthouden hoe alles zat?

tijntjuh86 0

13 jaar

onderblok hoeft niet uit mekaar, nokkenas blijft ook zitten

enkel koelwater er uit, spruitstukken er af, brandstoftoevoer er af, kop bouten los, wat klemmen en slangen los, en licht ie er nasst

hmmm, zou handig zijn als ik er wat hulp bij had, mijn schoonpapa dus! hehehe.....
moet je dan ook gelijk de distributieriem vervangen? of kan je die laten zitten? of loshalen en terugplaatsen??

tijntjuh86 0

13 jaar

ook vervangen! incl span, omloop rollen en waterpomp!

Hallo mensen
Schoonvader is net weg, compressietest gedaan.

Cilinder 1: 10 bar
Cilinder 2: 10 bar
Cilinder 3: 10 bar
Cilinder 4: 10 bar

Ik neem dus aan dat dit niet de koppakking kan zijn? waar nu verder?

tijntjuh86 0

13 jaar

4 gas test kijken naar de waardes blijft er veel O2 of HC over?

Ehh, ik heb geen gerage naast de deur met de benodigde apparatuur :)

tijntjuh86 0

13 jaar

Ieder keurstation heeft een 4 gas tester en bij ons in de provincie zitten er honderden..
Dit is weer een gevalletje waarbij er niet geluisterd word en maar blijft knoeien en wij maar blijven reageren.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Gevalletje?
En bedankt, hier hoeven we dus niks meer te vragen.

tijntjuh86 0

13 jaar

Je zult naar een specialist moeten en zolang dat niet gebeurd is er niemand die je nog kan helpen en blijft het gissen.

mazzel

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Zal wel eens even gaan snuffelen of ik nog iets anders kan vinden, maar zoals ik zei, de bougies vonkten wel allemaal, moet alleen ff onderzoeken of ze allemaal ook sterk genoeg vonken dus….. Maar ik heb gewoon geen zin om voor jan l*l een bobine+kabels te gaan vervangen

Mail van de vorige eigenaar:

Zoals zij al heeft gezegd hebben we de saxo in alle eerlijkheid aan jou verkocht ;en van het euvel dat het nu op 2 cilinders zou lopen was ons niets bekend. Een bevriende monteur heeft daarvan ook niets vernomen. Ook hebben wij verschilllende nieuwe onderdelen zoals; nwe. bobine/ nwe.kabels /gerev. startmotor/ nwe.dynamo/ nwe. remschijf/-blokjes laten plaatsen door deze monteur

bla bla blaa

tijntjuh86 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.